Skrevet af: Birgit H., 3. maj 2011 kl. 20.08
hejsa vi har nogle tunge teak træ møbler. har hvert år renset ned og givet olie. når dette gøres forår og høj sommer er de så flotte. men det er stort arbejde. har overvejet om vi mon skulle male dem koksfarvet istedet. mon man kan dette?
Skrevet af: Mogens; E., 3. maj 2011 kl. 22.32
Hvis I lader være med at give dem olie, vil møblerne efter bare 2 år få en flot mellemgrå farve som er teakens naturlige farve. En farvehandler kan råde jer om maling kan holde på træet efter det har fået så meget olie.
Skrevet af: Eigil Hansen, 6. maj 2011 kl. 9.47
Bare lige en mening.
Jeg syntes jo det er synd og skam at male møbler der er lavet
af verdens flotteste træ.
Køb en billig træolie i jem og fix og giv den en hurtig gang olie et par gange om året pladres hurtig på med stor pensel og dæk møblerne til om vinteren.
Evt. en voksdug i gennemsigtig på bordet.
Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2011 kl. 20.02
Helt enig Eigil, men idag skal åbenbart alt træværk males, ifølge damebladene, ligegyldigt om det er palisander eller teak. Selv gamle møbler med indlæg af andre træsorter bliver malet. En kedelig tendens uden respekt for et stort arbejde.
Skrevet af: Steen C., 6. maj 2011 kl. 20.55
Køb en billig højttryksrenser og spul stolene/bordet med alm. vand så bliver de fuldstændigt som fabriksnye og det tager næsten ingen tid.
Skrevet af: Birgit H., 6. maj 2011 kl. 21.04
Steen det var en god ide sådan en vil jeg købe. Plejer at bruge to forskellige flasker fra trip trap og først ilie bagefter det tager for lang tid med en renser kan jeg sikkert overskue olien. Når man arbejder 50 timer om ugen, har to mindre børn og en dejlig ny køkkenhave og drivhus der skal passes så er der jo nok at bruge tiden på
Skrevet af: Steen C., 7. maj 2011 kl. 0.22
Det koster selvfølgelig noget vand, men det gør drivhus og køkkenhave også og man kan jo spule møblerne mens de er placeret på en tør plæne (jeg olierer ikke møblerne).
Det virker i øvrigt både på teak og nyatoh møbler.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.