Forum

Tidlig såning / udplantning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. april 2011 kl. 19.24

For lige at komme med et par gode velmenende råd.

Mange føler sig formentlig fristet til at så bønner på nuværende tidspunkt og det kan da godt være, at det går -MEN min erfaring som havemand gennem 29 år er at man skal VENTE !
Hvis man skal undgå at genså bør de først sås i maj når der er 20-25 C og jorden er knastør!
Det forunderlige er, at de så spirer i løbet at 2-3 dage.

Nu har jeg efterhånden vænnet mig til, at lade frøposen med bønner vente til det rette tidspunkt og det har jeg ikke fortrudt siden.
Jeg ved godt at det er tørt og lunt, men bønner bryder sig ikke om lave temperaturer om natten.

De lover ned til 0 C eller nattefrost de kommende dage hvilket også maner til forsigtighed med at udplante i drivhuset.
Normalt plejer jeg at sætte mine tomater m.m. ud omkring 1 maj, men jeg tror lige jeg vil vente en kende med den vejrudsigt der er.

Det vil være den visse død for agurker, hvis de plantes ud i drivhus på nuværende tidspunkt.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 28. april 2011 kl. 20.12

Helt enig

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. april 2011 kl. 20.58

Min gamle bedstemoder sagde, at man skal først så bønner når man kan sidde på jorden med bar numse.

Nyt svar til emnet »Tidlig såning / udplantning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tidlig såning / udplantning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider