Skrevet af: Maj-Britt B., 16. april 2011 kl. 18.37
Hejsa Alle !
Da jeg har tænkt mig at lave en terasse midt i min plæne, hvor der er sol hele dagen, søger jeg råd om hvad jeg evt. kunne bruge som en slags "hæk"...eller andet så jeg kan sidde i læ derude.
Har overvejet Spirea....
Det skal helst være noget der er tæt "hele året"...Nemt at passe, og pænt/kønt at se på....
Håber i igen kan være mig behjælpelig.
Skrevet af: Mogens; E., 16. april 2011 kl. 20.14
Spirea er et rigtigt godt valg. Spirea er en meget stor familie, men især Spirea Snowmound vil være velegnet til formålet da den højst bliver 1,5 - 2m. høj men noget bredere. Bliver den for høj og bred klippes den blot ind, lige efter blomstring.
Spirea Cinerea bliver 1 - 1,5m og lige så flot i blomstringen.
I forsommeren er planterne dækket af hvide blomster i et sandt festfyrværkeri. Spirea egner sig som klippet hæk, (klippes lige efter blomstringen) og er også pæn som uklippet/ fritvoksende. Plant ca. 2 -3 pr. meter, alt efter hvor tæt du ønsker den fra starten. Trives i alle jordtyper. Tåler sol-halvskygge, er hårdfør og tåler blæst. Hvide blomster i skærme i juni. Flotte gyldne efterårsfarver.
Spiræa viser med deres blomsterflor, hvordan de har det. På solrige steder er de næsten totalt dækket med små blomster og bringer uden besvær masser af liv i blomsterhækken. Spirea er løvfældende og meget hårdfør.
Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2011 kl. 21.01
Hej Maj-Britt B
Du fortæller ikke, hvordan din havestil og jordbund er og derfor er det en smule vanskeligt at komme med forslag... men jeg vover alligevel:
Jeg tager udgangspunkt i, at din jordbund er en middeljord - med et lag muld over en blanding af sand og ler. Mit forslag er, at du overvejer en bøgehæk.
Den kan formes i bredde og højde som du vil og ved en bredde på bare 35 cm kan en bøgehæk blive et velegnet skjul for solsortereder.
Ved to - tre årlige klipninger får du afklip, som er letomsætteligt i en havekompost og derudover er meget let at håndtere.
Bøgehækken står med vissent, gyldent løv hele vinteren, skades meget sjældent af snetryk. Den er smuk i udsprings-perioden og næsten endnu smukkere, når den sætter første hold årsskud, der hænger som lysende grønne kaskader ned over hækkens sider.
Og så er bøgens første hold blade et spændende tilskud til forårets salatskåle.....
Der er to forhold omkring etableringen, du må tage hensyn til, hvis bøg bliver dit valg:
Plantning foregår efter 10. november og trivslen de første år påvirkes positivt, hvis ud kan bringe noget skovbundsmateriale ind fra en etableret bøgeskov - blot nogle håndfulde for hver meter hæk strøet på jordoverfladen efter plantning er rigtig gavnligt.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Maj-Britt B., 18. april 2011 kl. 8.05
Mange tak for svarene...tror det så må blive Spirea Cinerea....håber den også fås i hvid...?
Bøgehæk bliver det ikke, da vores altid er fyldt med lus.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.