Forum

Omsættere eller hvad?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. februar 2004 kl. 14.59

De seneste dages solskin har skabt masser af aktivitet i min lukkede kompostbeholdere.

Især bænkebidere ronderer og gnasker tilsyneladende løs af porretoppe med videre.

Bidrager til de i øvrigt til omsætningen af kompost på lige fod med orm?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 20. februar 2004 kl. 22.16

Ja, så vidt jeg har forstået, findeler de materialet, så det hurtigere omsættes af orme og evt. bakterier.

Læs i Sten Porse's bog om Jordbundsøkologi, den er interessant selvom den ikke just er skrevet til folk som mig/os. Den har alligevel givet spændende indsigt. Jeg har ofte slået op i den, og der vil komme nye spørgsmål, jeg kan slå op der.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. februar 2004 kl. 17.54

Her er uddrag fra en artikel om bænkebidere i tidsskriftet Praktisk Økologi 4/2002. Sten Porse er forfatter til artiklen:

Vigtige i nedbryderkæden
Det er værd at huske, at bænkebiderne udfylder en vigtig niche i de naturlige kredsløb. De går ombord i et fødeemne (træ), som kun de færreste andre dyr og mikroorganismer kan klare, og via deres ekskrementer åbner de for en hel fødekæde af nedbrydere, som bagefter kan føre omdannelsen af træstoffet til ende. Ofte roser vi regnormene for arbejdet med at omsætte dødt stof, men det er reelt bænkebidere og tusindben, der gør det grove arbejde, og i sure jorde, hvor ormene ikke trives, er deres betydning helt afgørende.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør for Praktisk Økologi

Nyt svar til emnet »Omsættere eller hvad?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Omsættere eller hvad?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider