Forum

Høns i parcelhus have…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2011 kl. 10.08

Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig 2-4 høns. Jeg bor i et almindelig parcelhus kvarter men de må gerne holdes høns.

Har nogle af jer erfaringer med dette? Hvor står skal indhegningen være? Jeg tænker at lave et lille hønsehus og så en indhegning som jeg kan gå ind i og stå oprejse i - vel omkring en 6-8 m2.

Kom med jeres erfaringer - er det nemt eller usmart?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 1. april 2011 kl. 11.07

Høns i haven er hyggeligt, og gør at man kan spise æg (og ikke mindst kylling) med god samvittighed. Der er mængder af erfaring med det lille høsnehold at finde rundt omkring - prøv eventuelt også www.fjerkrae.dk.

De vigtigste erfaringer herfra:

Sørg for overdækning af en del af hønsegården - så kan hønsene finde en tør plet selv om det regner, og hele hønsegården bliver ikke så pladret i de våde årstider. Jeg har selv overdækning på 2-3 m2, det er helt fint til 4 høns.

Brug halm eller andet bundstrøelse i hønsegården, specielt hvis den er af begrænset størrelse. En halmgård giver hønsene bedre betingelser for at gå og skrabe, lugter mindre, er lettere at muge ud i, bliver ikke pladret etc. Et godt lag visne blade er lige så godt.

Sørg for at holde rent i hønsehuset. Et lille hønsehus begynder at lugte grimt og giver grobund for sygdomme hvis man ikke lige løber det over en gang om ugen og fjerne møg, spreder ny strøelse mv.

Lav en kompostbunke et lidt afsides sted, så du kan komme af med hønsenes gødning uden at skulle udsætte dig selv eller naboer for lugtgener.

Vælg høns der har begrænset flyvelyst/evne

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2011 kl. 14.23

Hej Lise -

kan anbefale en god bog, som findes på biblioteket:

Høns i Baghaven af Steen Larsen - helt nede på jorden for det lille hønsehold...

mvh
Anja

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 2. april 2011 kl. 20.29

Ligesom Sofus vil jeg anbefale dansk fjerkræ forum, www.fjerkrae.dk, det er som havenyt men for hønsetosser ;-)
Jeg har alle mulige forskellige høns i min have, møget er genial gødning, hønsene æder ukrudt og skadedyr med velbehag og nå ja, så lægger de helt fantastiske æg.

Men det bedste er nu det dejlige selskab til havearbejdet, høns er især interesseret i anlæg af nye bede og plantning af træer, når de kan snige sig til en lækker regnorm eller gåsebillelarve.

Der findes høns i alle former, farver og størrelser og der er også en race som passer til din have.

Nyt svar til emnet »Høns i parcelhus have…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Høns i parcelhus have…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider