Forum

Skovhave…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 26. marts 2011 kl. 21.03

Jeg bor i en gammel plantage. Der er ikke blevet rørt ved skoven i ca.40 år. Dyre/insektlivet er i total balance. Har selvfølgelig den bedste surbund, som er fantastisk til rododendron, blåbær, osv osv.....
Jeg kunne tænke mig at skabe små pletter/lysninger, med spiseligt...Er der nogen der har erfaring med sorter af frugttræer, der kan trives i surbund??

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 27. marts 2011 kl. 9.44

Jeg tror du kan få glæde af at kigge i bogen "Skov- og surbundsbedet" af Jørn Dannesboe, Gyldendal ISBN 978-87-00-79263-0,

Her er der et stort udvalg af træer mm.
F.eks paradisæble, hyld, Røn, bærmispel, flere arter af kirsebær, kvæde, troldnød og sikkert en hel masse flere, tænk blot på hvad der gror i skoven. Hassel, vilde æbler og kirsebær, og som du selv nævner blåbær, men også andre bær fra vores nabo Sveriges skove kunne være aktuelt. Tyttebær, Skovjordbær m.f
Brombær, hindbær og lign burde også være en mulighed.

En anden bog som du måske kan have glæde af, men hvor der ikke står noget om spiselige planter/bær er: "Jeg ved hvor der findes en have" af Claus Dalby, Klematis.

Har selv kun amerikansk blåbær og en enlig tyttebær, men mine jodbær ser også ud til at trives i lidt sur jord, de breder sig i hvert fald ind i bedet. Det er i halvskygge.
Har mange andre frugt og bær buske, men de står ikke i surbund, da det jo for os, der ikke har en skov, er lidt mere besværligt at lave.

Mvh Michael

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 27. marts 2011 kl. 11.40

Tusinde tak for svar og gode ideer, Michael. Jeg vil klart kaste mig over bogen.
Mine forældre er bosat i Smålands skove, så henter meget inspiration derfra. Det eneste det er lykkedes mig at "låne" derfra, med succes, er dog bregner.
:-)
Jeg har jo kigget meget på mulighederne, men det er begrænset hvor meget der vokser i deciderede nåleskove, og jeg tror at det skal være hårdføre og modstandsdygtige sorter, hvis de skal overleve, den rimeligt næringsfattige jordbund.
Jeg har en del bær, og en stor mængde selvsået hyld og røn, - men vil glæde mig til at udforske mulighederne indenfor frugttræer.....
Mvh Tonie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 27. marts 2011 kl. 16.02

Hej Tonie
Tja mit svar var tænkt på almindelig løvskov, med nåleskov er udvalget formentligt noget mindre, hvis du ikke rydder et stykke så du kan undgå alt for meget skygge. At jorden er sur kan evt ændres med tilsætning af kalk...
Det er nok kun skovsyre og svampe der kan gro under nåletræer :-)
Mvh Michael

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. marts 2011 kl. 20.02

Hej Tonie
Normalt siger man at kun surkirsebær og ribs trives i skygge, men afhængig af hvor meget sol du kan tilbyde, kan andre frugter også plantes, hvor der er halv skygge. Dog skal du sørge for at jorden ikke er sur - og kalk er det perfekte middel dertil.
www.de-gamle-sorter.dk

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 27. marts 2011 kl. 21.48

Tak for input. Det er en gammel nåletræsplantage, der blev udstykket i 70´erne. Jeg har mange gamle fyr og gran, men der er jo også væltet en del i årenes løb. Så der er lysninger, hvor der er masser af sol. Det jeg søger er, om der er frugttræer der kan trives i jordbunden. Jeg er stor tilhænger af at tingene er så "ukultiverede" som muligt, så jeg plejer og hygger gerne om planterne når de er nyplantede, men så skal de klare sig selv, på de betingelser der nu er her. I de lysninger der er opstået i årenes løb, er der selvsået en del hyld og røn, og også et enkelt kastanietræ..Der står såmænd også et par bøg, men 90 % af træerne er nåletræer og birk.
Ville så gerne have nogen æbletræer eller andre frugttræer.
Må kigge på De-gamle-sorter og se om der er nogen der er specielt nøjsomme og hårdføre. :-)
Mvh Tonie

Nyt svar til emnet »Skovhave…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skovhave…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider