Skrevet af: Jan E, 14. marts 2011 kl. 11.25
Jeg har med en vis _skepsis_ købt en Pindstrup PH-tester.
www.haveshopping.dk/product.asp?product=609
Jeg er skeptisk overfor hvordan en sådan lille "tilfældig-taget-prøve" kan være retvisende for hele min græsplæne (600 m2, typisk leret jord).
Jeg tænker derfor på "bare" at give min plæne noget kalk uanset hvad ... Men er det dumdristigt ....? Kan jeg give plænen for meget kalk - og hvad er følgerne heraf?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. marts 2011 kl. 12.28
Hej Jan.
Nu antyder du ikke, hvor meget kalk, du havde tænkt at give de 600m2.
Hvis du giver de 600m2 lerjord max. 250 kg. almindelig jordbrugskalk, er der ingen problemer. Det er den mængde, vi giver i jordbruget hver 5-6 år som vedligehold.
Kalk bliver ikke regnet som et egentligt næringsstof, selv om der optages en vis masse, men mere som regulering af jordens ph-værdi.
Mvh. Hans
Skrevet af: Jan E, 14. marts 2011 kl. 19.30
Hej Hans
Tak for din respons!
Der er slet ikke tale om den mængde du nævner, så vil jeg ufortrødent gå i krig med min at forkæle min græsplæne med kalken :-)
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. marts 2011 kl. 11.36
Hvad er egentlig argumentet for at kalke plænen og er det nogen man SKAL gøre indimellem?
Vh
Anders
Skrevet af: Kim Nielsen, 27. marts 2011 kl. 12.59
Såvidt jeg ved er det for, at regulere surhedsgraden. Græs vokser ikke så godt i sur jord - det gør mos derimod.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 28. marts 2011 kl. 10.21
Ach so!
Tak for det, Kim. Det kan være lidt svært at blive klog på baggrundene for alle dogmerne;-)
Vh
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.