Forum

Magnolia, hvorfor blomstre den ikke?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ebbe Jørgensen, 1. marts 2011 kl. 0.20

Hej
Jeg har sat et magnoliatræ i min have for 3 år siden, det blev sat i foråret og der var blomsterknopper på træet, det er ca 120 cm højt blomsterne sprang fint ud og stod ret længe og der kom efterfølgende blade på træet, men året efter kom der ingen blomster kun blade, og det ser igen ud til at der kun er sat bladknopper, er der nogen der kan sige mig hvad det kan skyldes( det står ihalvskygge,kun sol om eftermiddagen og står godt i læ af mindre buske

med venlig hilsen
Ebbe

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. marts 2011 kl. 8.50

- du skriver ikke hvilken jord du har plantet i - den skal være sur - og helst ikke for meget udtørring -
MM

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ebbe Jørgensen, 1. marts 2011 kl. 9.31

hej
tak for dit svar ,men så må jeg hellere prøve at grave den op igen og lave et surbundsbed til det, for det står i noget ret sandet jord.jeg må prøve det når frosten går af jorden
Ebbe

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. marts 2011 kl. 10.43

Hej Ebbe og Mogens
Magnolia er ikke så kræsne, så de behøver at blive plantet i ren spagnum, men de vil gerne have neutral til lettere sur jord, vigtigst er at jorden er humusrig, dybmuldet og fugtighedsbevarende. Det kan opnås med en blanding af kompost, et vist lerindhold, spagnum eller gran/fyrnåle og flis. Vigtigst er at der er nogenlunde læ og så er nogle Magnolia længe om at komme i blomst. Ofte er det sortsbestemt hvor hurtigt de blomstrer, men det betyder også noget om de er frøformeret, stiklingeformeret eller i sjældne tilfælde - podet. Sorterne krydset med Magnolia liliiflora - også kaldet "søstrene" - fordi de har kvindenavne - Betty, Susan, Ricki, Jane - er kendt for deres blomstervillighed og iøvrigt lave vækst - op omkring 3 meter.
Det betyder at er der ler i jorden på plantestedet, vil det være fint at blande masser af kompost, gerne noget grannåle, flis - og skulle der være en rest spagnum af den grove type, også ok, men vi skal passe på med brug af spagnum, som ødelægger vore højmoser - og når gran/fyrrenåle og flis er mindst lige så godt, er der vel ingen grund til at give store summer for spagnum.

Nyt svar til emnet »Magnolia, hvorfor blomstre den ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Magnolia, hvorfor blomstre den ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider