Forum

Erfaring med kikærter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karin, 1. februar 2004 kl. 23.08

Jeg har i et svensk havekatalog fundet kikærter, som jeg aldrig har set solgt til "egen-dyrkning" før.

Her kan du se teksten der står på siden :
"KIKÄRT. ''CALIA''. Garbanzoböna. Gammal, sydeuropeisk kulturväxt som odlats i ca 7000 år. Flergrenande, upprätta buskar. Parbladig med små vita blommor. Hängande, uppblåsta baljor med 1–2 kikärtor i varje. Mycket proteinrik. För varma utelägen..."

Jeg kunne da godt tænke mig at prøve at dyrke sådan nogle, men før jeg køber ærtefrøene, kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen herinde har erfaringer med dyrkning af dem?

Og en anden ting: Jeg kan ikke forstå hvad sætningen "För varma utelägen" betyder på dansk – er der nogen der kan hjælpe?

MVH
Karin Petersen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 10. februar 2004 kl. 12.29

Hej Karin Petersen
Jeg forsøgte mig med at dyrke kikærter et år. Planterne voksede fint, og da ærterne var modne plukkede jeg dem. Der var en til to ærter i hver bælg, og bælgene var på det tidspunkt ret slatne. Det betød, at det tog ret lang tid at bælge ærterne. Så lang tid, at jeg ikke har lyst til at dyrke kikærter igen. Måske kan man tørre ærter og bælge sammen og skille dem ad på en smartere måde.

"Varmere utelagen" betyder, at kikærterne skal vokse et lunt sted. Frøfirmaet Impecta oplyser noget om hvor hårdføre planterne er. De har delt Sverige ind i zoner. Du kan prøve at kikke der.

Venlig hilsen Malene

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 10. februar 2004 kl. 19.54

Hej Malene.

1000 tak for det gode svar :-)
Jeg tror ikke jeg får plads i år til at tilbyde kikærterne en varm vokseplads, men måske til næste år. Vil i såfald prøve at tørre dem før bælgning.

MVH
Karin

Nyt svar til emnet »Erfaring med kikærter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Erfaring med kikærter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider