Forum

Beskæring af syren

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Christiansen, 19. februar 2011 kl. 18.23

Det rette tidspunkt for foryngelsesbeskæring af en gammel syrenbusk er vel nu(?) Jeg har læst mig frem til at man skal beskære ca. halvdelen af de ælste stammer det ene år og resten af de ældste det følgende år.
Min tvivl går på, hvorvidt man kan forvente, at de yngre stammer, som er skudt godt i vejret(2 - 3 m), kan forventes at skyde nye sideskud på de temmelig bare stammer nu, hvor de får mere lys? Der er udelukkende grene med anlæg til knopper på toppen af stammerne.

Mvh Jette

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 19. februar 2011 kl. 22.10

Hej J. Christiansen
Det rette tidspunkt for både alm. og foryngelsesbeskæring af syren er lige efter afblomstring. Men syren er ikke så sart, du kan godt prøve med et par nu. - Det er korrekt, at man bør dele en foryngelse op over flere år. Jeg må tilstå, at jeg ikke ved, om de yngre stammer vil sætte nye skud på de bare stammer under toppen, jeg tvivler.

Men jeg har selv en stor gammel syrenbusk, som jeg hvert år efter afblomstring laver en gradvis foryngelse af ved at save en 2-3 gamle grene af så langt nede som muligt, det har nu stået på i 5 år. - Jeg udser mig dem i tide, når bladene fylder godt, for hvis jeg tager for mange på en gang, kan de unge stammer måske ikke bære sig selv og vil vælte udad. Hvis det bliver tilfældet, kan du blive nødt til at skære de unge ned til den højde, du tillader dem at være bare. De skal nok skyde igen, hvis blot du ikke gør det på alle samtidig. Og du kan godt gøre det til efteråret, når du ser, hvordan de arter sig.

Jeg vil foreslå, at du deler foryngelsen op over en 2-3 år. Så får du også stadig blomster hvert år. Og det bliver lettere at følge med i, hvordan busken reagerer på det, især formmæssigt. - Hvis de alleryderste er tynde og ranglede, er det måske rodskud, som du kan skære kraftigt ned (det gør jeg og kan derfor klippen busken som en hæk).
Hilsen Clara

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. februar 2011 kl. 8.30

Vi har en meget stor hvid dobbelt syren som også bliver meget bar i bunden. Vi skærer den kraftigt ned hvert 3 år - så går der et år hvor den ikke blomstrer, men så begynder den igen og kronen bliver flot og hele træet bliver fyldt med nye skud helt nede fra. Alle vildtvoksende sideskud som uvægerligt vil komme når man kapper toppen fjernes
hilsen Karin k

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 24. februar 2011 kl. 8.30

Vi har en meget stor hvid dobbelt syren som også bliver meget bar i bunden. Vi skærer den kraftigt ned hvert 3 år - så går der et år hvor den ikke blomstrer, men så begynder den igen og kronen bliver flot og hele træet bliver fyldt med nye skud helt nede fra. Alle vildtvoksende sideskud som uvægerligt vil komme når man kapper toppen fjernes
hilsen Karin k

Nyt svar til emnet »Beskæring af syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af syren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider