Skrevet af: Jan W., 19. februar 2011 kl. 12.50
Hej.
Vi har behov for at hæve fliserne. Vi gør det selv.
Arealet= 8x8 mtr. H. 20cm. Har stentrin som vi fjerner. Men har højde nok i højden til regnslag.
Fliserne har ligget siden 1982, og pænt ujævne samt grimme.
Som ment er; De egner sig til udsmidning. Derfor tænkte vi om der er en måde så vi kan undgå det.
F.eks. 1. fjerne dem -selvfølgelig
2. omlæg dem - niks
3. Nye oven på, men udført rigtigt. - *helst!
Hvis nr. 3. hvordan undgår man udskridning og frostskader
Jan
Skrevet af: Jan W., 24. februar 2011 kl. 10.59
Stentrin, menes ved 2 dører til huset.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. februar 2011 kl. 14.41
- hvis du lægger fibernet førsr og så et lag grus så kan jeg ikke se noget problem -
MM
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. februar 2011 kl. 14.44
- der skulle stå først - alderen trykker åbenbart -
MM
Skrevet af: Line Mathiesen, 28. februar 2011 kl. 15.53
Hej Jan
Det kommer an på, hvor meget arealet skal hæves, og hvilken belastning der vil komme på belægningen efterfølgende. Er det en terasse eller en indkørsel?
Hvis det er en terasse, og der er plads til mere end 10 cm frisk grus alle steder, så ville jeg godt turde lægge nye fliser ovenpå de gamle.
Er det derimod en indkørsel, så skal du op på et større gruslag, og her ville jeg nok vælge at fjerne fliserne.
Skrevet af: Line Mathiesen, 28. februar 2011 kl. 15.55
Og lige en tilføjelse: Fiberdug/geotekstil er ikke noget værd, med mindre du har problemer med rodukrudt.
Hvis det er styrke man er ude efter, så er det et geonet der skal til.
Skrevet af: Jan W., 28. februar 2011 kl. 18.09
Tak til Mogens Madsen og L Mathiesen for et hurtigt svar.
-Jeg har da vist glemt at skrive at det handler kun om terasse.
Og vi har et ønske om at hæve terassen så vi får et naturligt trin til vores hus.
Det vi ønsker er, at hæve grundfladen 25-20 cm i alt.
Samt at evt.udvide grundfladen nu når vi er igang.
1. Af terasse er der 2 sider blomsterbed (jord) og én side
græs.
2. -Skal der bruges en "kantsten" hele arealet omkring?
3. -Rodnet? ....ja masser!!!
4. Net? ovenpå de gamle fliser eller ovenpå grus?
Vh. Jan
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. februar 2011 kl. 21.14
- når det skal hæves så meget behøver du ikke noget net men du kommer nok til at bruge kantsten for at holde styr på fliserne
MM
Skrevet af: Line Mathiesen, 1. marts 2011 kl. 12.51
Du kan vælge at lave en kantbegrænsning enten med en decideret kantsten, eller simpelthen ved bare at lave en lille skråning 1:1 ud fra belægningen.
Når det bare er en terrasse, så er det ikke nødvendigt med geonet.
Men et lille OBS! Husk at der skal være mindst 15 cm synlig sokkelpuds over dine sten ind mod huset, og at der skal være fald væk fra huset. Ellers beder du om at få problemer med opstigende grundfugt i dit murværk. Evt også vand ind ad døren ved kraftige regnskyl.
- dvs at du ikke må hæve belægningen mere end at der stadig er 15 cm synligt sokkel mellem overkanten af din belægning til underkanten af dine mursten. Det er årsagen til at der som regel er et trin fra havedøren og ned på terrassen. Hvis man vil undgå et trin ned, så er det meget mere hensigtsmæssigt at lave en rampe ned fra døren, i sten eller evt. træ.
Skrevet af: Jan W., 1. marts 2011 kl. 13.33
Hej MM og LM.
Tak for de gode råd.
-Jeg tror at meningen og budskabet er på plads.
Herligt med konkrete og saglige indslag.
-Så jeg afslutter hermed mit indlæg, med endnu mere lyst til foråret end ellers.
Vh. Jan
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.