Forum

Hvilken liguster skal jeg vælge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. november 2010 kl. 18.25

Jeg står og vil bruge en mindre formue på 25 meter færdig liguster hæk og har fundet en rimelig pris for 125 cm. høje planter.

Det er 3 slags at vælge imellem.
Ligustrum Vulgare 'Liga'
Ligustrum Vulgare 'Atros'
Ligustrum Ovaliforium

Umiddelbart kan jeg læse mig frem til at Liga vist er den almindelige og mest solgte liguster, er det korrekt? Der er liguster hæk i forvejen og vil gerne have den samme til de sidste stykke.

Der står at plante afstand er 2½-3 m. pr. plante, lyder det realistisk?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. november 2010 kl. 19.17

Det kan ikke være helt rigtigt Lise.
2½ - 3m. pr. plante.
Mere realistisk er 2 - 3 planter pr. meter.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. november 2010 kl. 21.43

Hej Lise

Klip nogle skud med blade af din eksisterende ligusterhæk og tage dem med på planteskolen for at sikre dig, at de nye 25 meter hæk bliver samme sort, som de hække, du allerede har omkring din have.

Hvis du vil vide lidt mere om de sorter, du kan vælge imellem, kan du klikke dig frem til flere oplysninger ved at vælge Spørg Eksperterne og skrive Liguster i søgefeltet - vælg f. eks artiklen "Findes der en stedsegrøn liguster der kan tåle frost?"

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. november 2010 kl. 22.33

Mogens: 2-3 pr. meter - tror du virkelig det?? De er jo pænt store og buskede når det er færdig planter?? De almindelige små der gåt 4 pr. løbende meter.

God ide med en kvist - den vil jeg tage med på planteskolen. Har fundet et par steder på nettet hvor de levere direkte til døren men har det bedst med selv at "have set varen"

Godt jeg har havenyt.dk ;-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 25. november 2010 kl. 23.08

Hej Lise
Man vælger oftest sorten 'Liga' da det er den mest hårdføre. 'Atros' og 'Liga' er ret meget ens, dog er 'Atros' en smule mere mørkegrøn og har en smule mere buttet blad. De er begge det der kaldes vintergrønne, dvs. de taber nogle af bladene men beholder også en del så hækken også fremstår tæt om vinteren. 'Ovalifolium' er mere stedsegrøn, men er klart mindre hårdfør og bør vel kun bruges på steder med mildt klima. En hæk skal jo holde i mange år også når der måske kommer en hård vinter ind i mellem.
Det er de færreste planteskolder, der har hækplanter til 25 meter stående af den slags (forbrug 2½-3 pr. meter), men kan bestilles på alle planteskoler til levering. De kommer tit herfra: primafaerdig.dk/velkommen.htm -her kan også læses plantevejledninger og andet godt.

Nyt svar til emnet »Hvilken liguster skal jeg vælge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken liguster skal jeg vælge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider