Forum

Næste år vil jeg…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Penille M, 16. september 2010 kl. 14.45

Det kunne være sjovt at høre hvad andre vil næste år. Det er i hvertfald noget som jeg tænker en del del over her i efteråret.

Jeg har brugt sommeren på at anlægge min mikroskopiske nye have. Har lige indkøbt 25 stauder ved en staudeplanteskole med ophørsudsalg ( ØV) så jeg glæder mig selvfølgelig til de kommer op.

Næste år vil jeg have en hel række anisisop langs vinduespartiet i stuen så jeg kan nyde sommerfuglene tæt på. måske suplerer jeg med lidt Montbretie, bare for chok effektens skyld :-)

Derudover skal der Reseda odorata i gårdhaven, så kan der måske holdes lidt på duften.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. september 2010 kl. 15.14

Jeg er igang med planlægninfgen til næste år udvider et par bede, hvor der skal lægges marksten som gang gennem bedet over til drivhusene, så er der en del planter der skal flyttes, nogle er flyttet andre bliver det hen ad vejen.
Jeg skal dog ikke ud og købe planter, jeg har lige samlet 15 gartnerkasser jeg skal til plantemarked med på søndag, håber at komme af med noget ellers så har jeg et pladsproblem.
Men det er værste er nok at der følger noget me hjem også, der er dog bestilt lidt specielle planter i Tyskland, de skulle gerne komme her i oktober måned.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. september 2010 kl. 20.37

Næste år vil jeg...

forsøge ikke at stå med 200 små chiliplanter og 75 tomatplanter i maj måned!

Og så glæder jeg mig til at kunne bruge mine nye højbede i køkkenhaven - det er efterhånden nogle år siden, jeg sidst fik gjort noget ud af den del af haven...

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 16. september 2010 kl. 21.02

Næste år vil jeg være mere over drivhuset, mht spindemider. Måske der bare skal rovmider ud med det samme.
Tomat frøene bliver købt næste år, i stedet for at tage dem ud af supermarked tomater. (selvom det er sjovere)
Og så tror jeg at jeg skal plante tidligere end i år. Mine solsikker blev fks kun 1.5 m høje.
Og så håber jeg på at mine hindbær kommer næste år. Både alm og efterårs hinbær.
Mvh Jens

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. september 2010 kl. 22.43

....forenkle mere. Det har været mit fortsæt i flere år, men det lykkedes heller ikke i år.
Foråret er farligt, og man nænner ikke smide overskuddet af forspirede planter ud.
Eller for den sags skyld kassere de alt for mange løvefod, dagliljer, akelejer m.v. , de fylder jo ikke alverden i foråret....

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 17. september 2010 kl. 7.58

Huske at lægge bionet over kålen til sct. Hans, så jeg ikke lukker sommerfuglene ind.
Flytte rundt på buske, så efterårshindbærrene kan brede sig et bedre sted.
Fjerne alle stauder, som bliver grimme, når de visner - f.eks har jeg lige smidt trekantsblomst ud, mens iris bare bliver flottere og flottere efterhånden som efterårsfarverne overtager.
Sætte tripsrovtæger ud i drivhus i juli, så jeg ka få nogle agurker uden spindemider.
Flytte de smukkeste roser tæt på min nye terrasse.
Købe nogle mørke græsser og et væld af lanterner.
lave en ude-soveplads med myggenet-prinsessegardin ud over.
lave en ny bålplads.
fjerne en masse syrener så der kommer mere udsigt over markerne.
finde et nyt sted til en blåregn, men det er vist nu jeg skal flytte den. Aner ikke hvor den kan være.
få fat i en ny hyld. Den skal stå og dufte og se skøn ud. Den gamle måtte fældes pga. terrasseprojekt, snøft! En hyld skal stå lige så aftensolens stråler varmer blomsterne så duften bølger en om næsen. Giver en mørk hyld mon samme glæde og blomsterflor?
Kalke drivhusjorden let - så tomaterne fortsat kan leve af regnvand.
Etablere en rosen-portal. Må til produktionsskolen og spørge om de vil svejse en til mig.
Købe frø på nettet og bide porto-nærigheden i mig. det er nok billigere end al den benzin jeg brænder af for at finde frø, f.eks. toscansk palmekål. Eller majroer.

Plante en rose i en stor potte. Det har jeg prøvet i år, og det fungerer fint.

Lave en hønsegård med et lille hus på ben, låger til det hele i rygvenlig højde (æg, foder, rense, kigge til dem), lysplade i loftet. Og fede mine egne kyllinger op, så de har runde øjne, et godt liv og egne stærke ben.
Med en lille brun dværghøne, der skal hedde Putte.

Og så vil jeg sidde på min nye overdækkede terrasse og nyde det hele med en stor kop kaffe i mit nye Lone Borgen krus, som jeg måske har flottet mig med at købe.
Uh! Hvor jeg dog glæder mig!!!

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 17. september 2010 kl. 8.06

Clara: Jeg har lige gravet 2/3 af akelejerne op, det giver fred i sjælen, nu kan roser, pæoner mv. komme til sin ret. Akelejer har dog nogle meget smukke blade til buketter, men de breder sig lidt for lystigt. Og så blev der også pludselig plads til nogle tulipanløg, som jeg ellers aldrig kan finde plads til.
Kan anbefales!
(ville dog gerne arve dine løvefod og dagliljer, de sidste koster 80 kr på planteskole og er jo skønne. Kan du ikke sælge på vejen?)

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. september 2010 kl. 8.24

Næste år vil jeg fjerne en del uønskede planter, buske og et enkelt lille træ, og udvide min køkkenhave så jeg ialt har 10 bede på 5 x 1.1 meter.

Jeg vil droppe at have kål, og et par andre ting skal justeres ned i mængde så jeg kan nå at få brugt dem...

I mit bed med ærter og bønner skal der være noget ordentligt at klatre op ad...

Og så vil jeg nøjes med at så de tomatfrø jeg har fra en vens planter forrige år, men ikke de Black Cherry-frø jeg selv købte i år, de var kedelige synes jeg...

Jeg vil rage til mig af kompost og hvad jeg ellers kan få fat i af jordforbedring, og gøre meget mere ud af jorddække, måske prøve at få fat i nogle halmhaller...

Jeg skal huske noget net over jordbærrene så det ikke kun er fuglene der får glæde af dem...

Og sidst men ikke mindst, hvis det hele ikke drukner i regn igen vil jeg kigge mig om efter et skur til mine redskaber til efteråret, og måske et lille drivhus!

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 17. september 2010 kl. 9.28

Planlægning, huske på hvilke grøntsager det er vi virkelig spiser og ikke falde for alt for mange impulser. Så masser af løg, bønner og sørge for at der også er salat i september. Kompost

Til Anne-Mette G. Jeg har løvefod du kan få. Jeg bor i Stenløse.
bente.elbek@gmail.com

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. september 2010 kl. 10.03

Forsøge at gøre mit græsareal mindre så der bliver plads til flere blomstrende buske. Når man skal rokere rundt med 3 gamle planter for at få plads til en nyindkøbt, så kniber det med pladsen. Der er jo altid lige noget på planteskolen men ikke kan leve uden. Forøvrigt viser en undersøgelse at det er vedligehold af græsplænen som tager det meste af havefolkets tid, derefter kommer hækklipning. Hvornår kommer el. hæk klipperen på hjul, (evt. skruet fast på en indkøbsvogn) ho ho.
Når bladene er faldet af træerne skal jeg beskære mine alt for høje blomme og kirsebærtræer, selv om det ikke er den rette årstid, men man kan bedre komme til. Der skal fjernes nogle store sølle Rhododendron fordi rodnettet fra et gammelt blommetræ har infiltreret spagnumen. Det er skønt med en have, der dukker hele tiden nye projekter op.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Penille M, 17. september 2010 kl. 15.58

Det er nemlig skønt med en have ;-)

Jeg syntes også det er skønt at læse om jeres kommende projekter.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. september 2010 kl. 16.26

Hej Anne-Mette G.
Jeg har da også gravet nogle akelejer op i år, men næste år skal flere op. Lone Borgen har iøvrigt kolonihave tæt på min, så mon du bor i Århus, for så kan vi da godt tale videre om løvefod og (orange)dagliljer.
clara.andersen@stofanet.dk
Hilsen Clara

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 17. september 2010 kl. 19.50

Jeg glæder mig mig meget til næste sommer, for vi har lige købt hus på landet.. Eller hus kan man vel næppe kalde det, for det er en en bondegård med med en kæmpe have og 7,7 tønder land til. Og jorden er ovenikøbet eng med både å og bæk og lidt skov.
Så jeg har lige tømt min lille kolonihave, og plantet det hele her i min nye have. Derud over har vi anlagt en æbleplantage og plantet spisekastanje og valnødder og suppleret hullerne den oprindelige hæk med hyld.
Så har jeg fået indkøbt mig et stort drivhus på 12,5 m2 som skal sættes op, og til foråret vil jeg gå i gang med at lave en køkkenhave.
Haven er bare en kæmpe plæne med rødbøg, eg og rhododenon-bede, så jeg er så småt gået i gang med at lave staudebede og hyggekroge med klatreroser og klematis.
Al den jord som hører til gården, ved vi ikke endnu havd vi vil bruge til, men vi drømmer om at plante vin på noget af det, og så forsøge os med champagne-pruduktion. Og så måske nogle får og et par heste..
Det er første gang jeg har min egen have, så jeg glæder mig hver eneste dag over at være her, og jeg glæder mig rigtig meget til det bliver forår, og jeg rigtig kan nyde den.
I næste mdr. vil jeg sætte hvidløg, og så tror jeg ellers ikke der skal ske mere udenfor i år..

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Kristensen, 11. november 2010 kl. 22.44

jeg er lige flyttet og har mulighed for at få så meget jord som jeg vil have til en køkken have så jeg regner med at den bliver ca 20x10 meter såjeg kunne godt tænke mig at høre andres mening om det er bedst at lave den i rækker eller på andre måder skal ca have 20 forskellige slags grønsager og frugt

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Papakonstantinou, 24. november 2010 kl. 15.27

Jeg er ved at omlægge min have. Den har ligget hen i ca. 4 år da min
mand og jeg har åbnet taverna (jeg bor i Grækenland).

I år har jeg endelig kunnet få lidt tid til haven, så jeg måtte igen starte
på ny. Da pengene er små skal alt helst kunne laves af undertegnede.

Jeg startede i foråret med en slagmark hvor ukrudtet var højere end mig.
Uden overdrivelse. Det hele blev slået ned med le og fik lov til at tørre hvor-
efter det blev brændt af. Det tog flere dage. Så blev jeg desværre nødt
til at sprøjte med round up for at komme til bunds. Hen over sommeren
kunne jeg så rive og småhakke det. Haven er heldigvis rimmelig plan
så jeg hakkede lidt rev lidt og så smed jeg græsfrø over det hele.
Det blev faktisk rigtig godt. Jeg har nu en rimelig flot græsplæne dog med
ukrudt i, men så længe det kan holdes nede med græsslåmaskinen så er
det ok.
Jeg plantede 2 hibiscus træer og resten må så blive til næste år, hvor jeg
forhåbentlig kan sætte en masse blomster.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. november 2010 kl. 19.45

Hej Lone.
Ja ukrudt har meget bedre betingelser i Grækenland end her i det kolde nord. Især tallerkensmækkerne dækker hurtigt en hel grund nede i varmen. Et citron og appelsintræ bør du da plante i haven, duften fra blomsterne er fantastisk, og så lige et trompettræ, og så lige et jacarandatræ, osv. osv.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. november 2010 kl. 9.10

Jeg har også en del planer, er fraflyttet min elskede have for nogle måneder siden men har netop overtaget mit nye hus med en skøn have på ca 550 m2.

Jeg har fået ryddet haven så der kun står de gamle smukke krogede frugt træer tilbage. Planen er at få genetableret mit drivhus der, plante et par frugttræer mere (æble og blomme) og få lavet 4-6 store solide højbede på ca. 3 x 1,5 m.
Jeg ynder at begrænse min køkkenhave i bede..

Og så skal jeg have samlet mine bærbuske ét sted i en lille bær have..

Men forinden alt det skal jeg lige have huset færdigt så jeg kan flytte ind, herefter lagt fliser mv. og sået græs ;-)

Hvad angår drivhuset skal vil jeg næste år skære lidt ned på tomatplanterne, 12 planter til én person er i overkanten, det samme gør sig gældende for skole agurkerne, 6 planter er for meget til én.. Jeg har foræret i et væk.. men tror jeg vil erstatte med lidt andre ting.
F.eks. vil jeg rigtig gerne have en abrikos træ ;-)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lund Andersen, 25. november 2010 kl. 9.57

Jeg skal have en ny køkkenhave og har været godt i gang med planlægningen og opbygningen af den, men vejret har sat en stopper for det fysiske arbejde så vi er gået i gang med planlægningen af hvad vi gerne vil have i vores køkkenhave.

Det bliver så spændende at komme igang med køkkenhaven til næste år, vi har før desværre haft alt for travlt. Til at kunne overkomme en køkkenhave, men nu skal det altså være.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. november 2010 kl. 22.06

Jeg vil prøve at give min lidt kedelige terrasse et mere frodigt og eksotisk præg, måske med bananplanter- hvor fås kuldetolerante bananplanter mon? Jeg havde en kæmpe brugmansia, et lille citrontræ samt canna iår og det virkede rigtig godt.

Jeg har forresten ladet min canna tørre ud og har sat den ud i et frostfrit udhus- ligesom jeg gør med pelargonierne- er det den rigtige fremgangsmåde. Mine canna har desuden sat frø og jeg vil helt sikkert prøve at så dem i foråret.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.15

Hvor er det rart at læse om alle jeres planer. Jeg ønsker jer held og lykke med det. Jeg selv tror jeg vil plante mig et nyt æbletræ. Det gamle gik desværre ud. Og saa er det da livsbekræftende at efterlade sig et træ her paa jord.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Næste år vil jeg…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Næste år vil jeg…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider