Forum

Hjælp os glemsomme

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. december 2003 kl. 9.22

For et par dage siden aflagde jeg en fransk visit hos en veluddannet gartner.

Han er hverken erhvervsgarter eller privat ansat, men har en viden om mangt og meget, som jeg værdsætter.

Formålet med min visit den dag var at forhøre mig om hans meget tidlige minipåskeliljer og deres udvikling på nuværende tidspunkt.

Jeg ramte et ømt punkt. Han erkendte på stedet, at han ikke som i fjor havde iværksat en drivning i en halmkule.

– Det skyldes en forglemmelse, bedyrede han.

Jeg afstod fra spydige kommentarer og styrede hurtigt samtalen ind på mere ufarlige emner.

For enhver pris ville jeg undgå et spørgsmål om status quo i mit drivhus, hvor jeg i fjor på samme tidspunkt havde pottet kålplanter med henblik på tidlige blom- og spidskål.

Hvorfor denne iver med at skifte emne?

Jo. Hvis han havde spurgt, måtte jeg erkende, at jeg var havnet i samme sump af forglemmelse. Og det ville jeg undgå i min øjeblikkelige naivitet.

Imidlertid: Set i bakspejlet burde jeg have solidariseret mig med ham og dermed minimeret graden af hans mulige dårlige samvittighed.

På den baggrund vil det glæde mig usigeligt, hvis Havenyt vil bistå os – måske snart mimrende og hukommelsessvækkede medskabninger – med påmindelser om aktuelle gøremål.

Folkene bag Havenyt har ingen grund til at frygte en negativ effekt af gentagelser.

Genoptryk af tidligere artikler behøver ingenlunde at have år på bagen for påny at have nyhedens interesse. Den menneskelige hukommelse er kort, når det gælder læste tekster.

Med ønsket om en rigtig glæde jul og et haverigt nytår til alle, som læser dette indlæg, slutter jeg for denne gang.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. december 2003 kl. 2.19

Vi forsøger her på redaktionen at gøre opmærksom på flest mulige aktuelle havearbejder. Det gør vi på forskellige måder.

Ugens havenyt har de aktuelle havearbejder med, som udføres i mange haver, men bestemt ikke alt. Det kunne jo også give nogle haveejere en urimelig grad af stress – jeg har f.eks. snakket med en haveejer, som fortalte, at han hver fredag printede ugens havenyt ud og tog med i sommerhuset, så vidste han, hvad han skulle have lavet i løbet af weekenden. Men I er altid velkomne til at skrive til os, hvis der er ting, som vi har overset – det meste kan jo nås i uge n efter. Eller vi kan få det med næste år.

I alle oversigter over artikler er der øverst tre artikler med billeder. Disse tre artikler er altid nye eller aktuelle. Vi forsyner hver eneste artikel med en række aktuelle uger, og vores system viser så altid de mest aktuelle artikler øverst. Det vil dog aldrig blive helt nøjagtigt, da klimaet af og til os et puds.

Ligeledes vises der nederst på forsiden korte omtaler med link til aktuelle artikler.

Desuden lægger vi omtale af aktuelle havearbejder ud på artikelforsiderne med links til artikler, samt på forsiden (venstre spalte).

Vi har planer om at lave en egentlig havekalender, hvor man på månedsbasis kan gå ind og se de aktuelle havearbejder. Men endnu har vi ikke fundet tid og penge til at få den lavet.

Så vi forsøger ihærdigt at leve op til navnet Havenyt.dk, men det kan altid gøres endnu bedre. Så kom gerne med forslag til forbedringer.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. december 2003 kl. 6.27

Jeg har bestemt intet ønske om at kritisere folkene bag landets bedste haveopslag på Internettet, som er Havenyt.dk.

Tværtimod. Masser af roser.

Mit primære budskab var reelt: Kun ikke-havefolk frygter genudsendelser af gode råd om aktuelle gøremål i haven.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

Nyt svar til emnet »Hjælp os glemsomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp os glemsomme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider