Forum

En vissen rose har slået rødder.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette Høiberg Matthiesen, 25. august 2010 kl. 22.20

Vores datter på 13 år har på et tidspunkt fået en enkelt rød rose af sin mormor. Hun har haft den stående i en enkelt vase med vand på sit værelse meget meget meget længe.
Rosen visnede og var meget kedelig at kigge på. Men pludselig en dag så vi at rosen var fyldt med rødder.
Den begyndte at få friske grønne rosenblade.
Vi plantede den ude i haven lige under hendes vindue.
Den fik flere friske blade og nu her 4 mdr efter at vi plantede den ud er der en enkelt flot rød rosen knop lige klar til at springe ud.
Vi har gudskelov taget billeder af hele forløbet.
Vi aner ikke hvad rosen hedder- men vores rose hedder nu CAROLINE <3
Er der nogen der har oplevet ligende tilfælde ?
Har fået at vide ved en gartner at dette burde overhovedet slet ikke kunne ske, da en rose skal podes. - men det umulige er sket i vores tilfælde.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Høiberg Matthiesen, 25. august 2010 kl. 22.26

Har lige vedhæftet et billede som den ser ud idag ( 25.august 2010)

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 25. august 2010 kl. 22.34

Slår de fleste ting ikke rødder når de står i vand længe nok ? Så længe der er liv i stilken kan blade og blomst vel godt visne - er det helt forkert ?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. august 2010 kl. 23.03

Hej Jette
Roser SKAL ikke podes. Når man gør det med de roser der sælges er det typisk for at få en mere hårdfør rose (man poder på en rod fra en hårdfør sort)
Man kan sagtens stiklingeformere roser og få gode resultater ud af det, man kan bare ikke være helt sikker på at planten bliver hårdfør.

Det er altså ikke helt usædvanligt det i har oplevet
Hilsen Randi

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. august 2010 kl. 9.25

Det er meget normalt at planter sætter rødder når de står i vand , men man skal huske at skifte vandet tit .

Mvh. Svend Høst

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 26. august 2010 kl. 14.58

Fint at du har taget billeder af rosen i glasset og livskraftig ser der den jo ud med dejlige grønne blade.
Det er rigtigt at røde roser kan stiklingeformeres, men ikke de gule.
Roser vokser ikke altid godt på deres egen rod og det er en af årsagerne til at de okuleres på en grundstamme, Rosa multiflora.
Rosen er måske dyrket frem i Syafrika? Eller et andet varmt land og fløjet herop via Holland. Derfor kan den have svært ved at overvintre.
fin historie,

Hilsen
Hanne

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Høiberg Matthiesen, 26. august 2010 kl. 15.36

Tusinde tak for Jeres svar.
Hanne du skriver at den kan have svær ved at overvintre den danske sommer.
Kan vi gøre noge specielt for at hjælpe den igennem den hårde danske vinter ?
Jette

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. august 2010 kl. 16.55

Det er en drivhusrose, i har fået rod på. Den kan flyttes ind i drivhus når den har tabt bladene. Eller sættes i en krukke og behandles som andre frostfølsomme krukkeplanter.
Da i har plantet den ved husmuren, kan i også lave et minidrivhus til den på stedet og lade den stå.
Jeg har stiklingeformeret mange slags roser (røde,hvide,gule og ferskenfarvede) og plantet dem i haven og de er alle overlevet uden vinterdække også hårde vintre.
Man okkulerer roser på multiflora-rod for at få ensartede kraftige buske i tusindvis med tre grene(a-rose) to grene(b sortering) og etgrenet til oppotning,supermarked el.lign. Nogle producenter brænder c-roserne.
Held og lykke med 'Caroline'.
Anne Marie

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 26. august 2010 kl. 18.52

Anne Marie har skrevet det så rigtigt og fyldestgørende m. h. t. overvintringen at jeg ikke kan suplere.
Am jeg lærte i min læretid, på Hornum, at gule roser med foetida i slægten ikke kan stiklingeformeres. Jeg har ikke tjekket det, men det lyder som om du har andre erfaringer?

Hilsen Hanne

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. august 2010 kl. 21.25

Hej Hanne
Hvornår var det??
Jeg var i lære på planteskolen ved siden af sidst i 60-erne.
Anne Marie

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 26. august 2010 kl. 21.49

Jeg var i lære fra 81 til 83, husker ikke lige nu hvad den rosenkundige forsøgeleder hed, det var ikke PB eller OB, nordmanden.

Måske vi skulle tage den snak på havelyst? min have hedder Mjolden i Sdj Jylland.
Er du på Havelyst?

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. august 2010 kl. 7.48

Nej,jeg er ikke på havelyst. Bruger min viden som hjælp her på siden.
Kender kun nogle af de ansatte ved navn, da vi periferisk havde samarbejde med Forsøgsstationen.( Vi lavede bl.a. roser til Rosenparken i Ålestrup).
Hilsen
Anne Marie

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. august 2010 kl. 17.43

Robuste roser som New Dawn klatrerose, en lyserød buskrose og den småblomstrende, lyserøde (vist buskrose) har jeg alle stiklingeformeret på friland uden hormondanner.

En gul/hvid rose Pilgrim har jeg formeret i spire/stiklingejord i potte udendørs (hvid plast over) hen over sommeren, den har nu groet i flere år, er hårdfør. En gul engelsk klatrerose (fyldt) har jeg også formeret ved stikling, men husker ikke, om det var i potte eller på friland.

Flere gange har jeg købt roser på torvet lige før lukketid, 3 stk. for 20 kr. - De blev sat ud i haven og har klaret sig fint i nogle år nu.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 14. februar 2011 kl. 12.01

Jeg har for 2 år siden stiklingeformeret en købt gulliggrøn rose jeg fik i en buket. Den blomstrer flittigt men jeg opbevarer den i en opvarmet udestue om vinteren og jeg håber også at få glæde af den i den kommende sommer.
Den er meget smuk når den blomstrer og jeg har tænkt mig at prøve igen med en anden farve fra en købt buket, når det bliver vejr til det.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liz A., 23. april 2022 kl. 19.56

Spændende. Skal alle bladene fjernes helt eller delvis fra stilken?

Jeg har formeret nogle Queen Elisabeth roser, men kun hver tiende lykkedes.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2022 kl. 21.20

Hej Liz.

Jeg har læst et sted at det bedste tidspunkt at stiklingeformere roser er i Juli - August, men jeg har ikke selv erfaring med det.
Men jeg har engang set dem blive stiklingeformeret i drivhuse på Masnedø og det så meget let ud . Jeg ved at det var den type afskærings roser man køber billig i supermarkedet som kan bruges til det. Men andre har fortalt mig at de også har kunne formere haveroser via stiklinger, men at de ikke bliver så hårdføre som roser, der okuleres .

I følge en artikel fra Bolius er fremgangsmåden følgende :

Den bedste tid til formering af roser er i slutningen af juli eller første halvdel af august.

Tag stiklingerne fra de lange, nye skud, som stadigvæk er friske. ...
Klip en lang gren af og kassér den yderste bløde del.
Klip dernæst resten op i mindre stykker med hver tre bladsæt.

Du kan evt læse mere om det i denne artikel:
www.bolius.dk/saadan-formerer-du-roser-27717

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. april 2022 kl. 21.43

Prøver lige igen...

Den bedste tid til formering af roser er i slutningen af juli eller første halvdel af august.

Tag stiklingerne fra de lange, nye skud, som stadigvæk er friske.
Men de må ikke være hverken for bløde eller helt træagtige.

Klip en lang gren af og kassér den yderste bløde del.
Klip dernæst resten op i mindre stykker med hver tre bladsæt.

Fjern de nederste to bladsæt på hvert stykke.
Stik stykkerne fast i en potte med speciel stiklingejord blandet med lidt sand og med et lag sand øverst. Det mindsker risikoen for mug og råd.
Sørg for, at øjet, hvor det nederste bladsæt har siddet, kommer nogle cm ned i jorden. Det er fra dette øje, at rødderne dannes.

Vand jorden, så den er godt fugtig, men ikke drivende våd.

Dæk stiklingerne med overskårne plastflasker eller plastikposer holdt oppe af et par pinde. Klip ventilationshuller, så stiklingerne kan ånde.

Stil potterne lyst og lunt.

Vand jævnligt, så jorden ikke tørrer ud.

Nyt svar til emnet »En vissen rose har slået rødder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En vissen rose har slået rødder.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider