Skrevet af: Pernille Jespersgaard, 16. juli 2010 kl. 22.59
Jeg har fået foræret et smukt blommetræ, hvis jeg kan få det flyttet? Deraf skriver jeg for et råd?
Jeg kender ikk sorten endnu, men det er ca 2,20 højt og har en stamme diameter på ca. 30cm. Har læst mig til, at det bedst kan lade sig gøre om efteråret og at rodnettet skal være pakket godt ind, så det ikke tørre ud. Efterfølgende skal det på det nye stå sted, have masser af vand, via et dræn der går ned til roden.
Men -hvor meget af rodnettet skal bevares for at det slår nye rødder, skal det støttes, hvor længe er det om at sætte sig fast, så evt børn kan kravle i det og hvor store er chancerne for at en sådan flytning lykkes med et sådan frugttræ?
Vh Pernille
Skrevet af: Lone Brems, 17. juli 2010 kl. 20.10
Hej Pernille Jespersgaard
Ikke nogen let opgave, du tænker på at gå igang med - men der er gode råd at hente i en artikel om flytning af store træer her på Havenyts hjemmeside ;-)
Skriv "Flytning af store træer" i søgefeltet øverst på siden og klik én gang. Sten Porse og Jens Thejsen har udmærkede råd om, hvad man kan gøre for at forbedre mulighederne for at træet overlever.
Du skal måske lige finde ud af, om det træ, du tænker på at flytte har mulighed for at vokse sig til det klatretræ, du forestiller dig. Det vigtige er at finde ud af hvilken grundstamme, træet er podet på - altså om grundstammen er svagtvoksende eller kraftigtvoksende. Hvis du ikke kan få oplyst det - tja så kan du jo gøre forsøget og så håbe på det bedste...
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. juli 2010 kl. 13.52
hvis jeg læser korrekt - 30 cm stammediameter - så ville jeg ikke prøve .
hilsen mm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.