Forum

Hjælp til planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Guro Haugen, 8. juli 2010 kl. 15.08

Hej alle:o)

Jeg er relativt ny haveejer, og mangler lidt inspiration!
Vi skal til at lave om i forhaven, som nu består af græs og kun græs. Den vender mod nord og har kun sol noget af dagen. Vi har palner om at der skal være et større bed, hvor jeg ønsker mig noget der er pænt hele året, og er meget letstelt. Nogen der har nogen gode forslag til blomster, evt lavt voksende træ/busk?

Det andet jeg kunne bruge hjælp til, er vores syndvendte have, som har masser af sol, og overhovedet ingen skygge. Her er ikke et eneste træ, og det er jeg rigtig ked af. Derfor vil jeg høre om i kender til træsorter der ville trives i denne solfyldte have, og som måske er hurtigvoksende? Men af hensyn til naboerne, bør det nok ikke blive mere end to, max tre m højt....

Håber det er nogen der kan give mig noen gode ideer:o)

Kh Guro

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. juli 2010 kl. 18.49

Til nordbedet er vinca (vintergrønt) med blå blomster i foråret altid et godt dække. Ind imellem måske hosta, blomstrer i juli. Af buske kunne der måske være en hvid spirea, som blomstrer i maj. Høje narcisser kan godt klare sig i vinca.

Hvis du skal plante træer i sydbedet, så overvej æbletræer, som du kan få anden glæde end blot skygge fra. Man kan få nogen, der er podet på en lav stamme. Spørg en planteskole.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. juli 2010 kl. 9.45

Hej Guro
Prøv til buske foran at se på forskellige buxbom - de fås forholdsvist svagtvoksende, eller du kan klippe i dem og holde dem nede, du skal primært gå efter småbladede typer, f.eks. Blauer Heinz, den hvidbrogede "buxus elegans" og mimer, ellers skal de klippes og skal det være rigtig tæt kan det være "buxus green velvet". Du kan også bruge forskellige benved, f.eks. er den brogede "euonymus emerald gaity" og den med store blade, "euonymus fortunei", den sidste har jeg set stå op ad naboens nordvente gavl, hvor den blev klippet hvert år og den var altid grøn og tæt.
Små træer til sol - kunne også være Cornus Mas macrocarpa, Amelancier laevis, Acer griseum, en opstammet troldhassel, rodægte, så du undgår rodskud fra grundstammen, eller en magnolia Susan.
Så er der i hvert fald til en halv times tid på Google, for at finde billeder af nogle af dem.
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Guro Haugen, 14. juli 2010 kl. 19.59

Tusind tak, Clara og Boi!
Skønt med lidt inspiration, og ja, det blev lidt tid på google for at finde billeder :o) Og nu tror jeg også jeg ved hvad jeg vil have, hvis bare det lokale plantecenter har noget at byde på.

Nyt svar til emnet »Hjælp til planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider