Skrevet af: D. Linderoth, 31. maj 2010 kl. 18.44
Jeg har 3 HVIDE syrener men vil gerne ( hvis muligt ) have lilia kan man pode syrener altså tage nogle grene fra en lilla syren og sætte på en hvid ??? hilsen Dan
Skrevet af: Boi Jensen, 31. maj 2010 kl. 22.01
Hej Dan
Du kan godt pode forskellige farver syrengrene ind i dine hvide syrener, det er bare for sent at klippe podekviste til det formål nu. Du skulle have klippet kvistene senest i begyndelsen af marts og derefter opbevaret dem til midten af april ved mellem 0 og minus 2 grader og så pode dem i midten af april, hvor der er sket saftstigning i træerne, på den måde vil podekvistene få næring fra grundtræet og de vil springe ud og sætte blomster, sandsynligvis næste år. Så du må i gang med at få sat tingene i din kalender og så huske det næste år.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Jens J., 1. juni 2010 kl. 7.15
Skal temperatuen holdes inden for det lille temperaturinterval? Det er jo ikke nemt at holde uden special udstyr. Hverken køleskab eller fyser kan bruges.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. juni 2010 kl. 8.39
Hej Jens
Et gammelt køleskab kan fint bruges, hvis man ikke vi have podematerialet ind til madvarerne. Omkring 5 gr. går fint.
Man kan også occulere syrener i august.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Boi Jensen, 1. juni 2010 kl. 13.18
Hej Jens og Anne Marie
Hvis podekvistene skal gemmes længe, f.eks. til omkring nu, er det vigtigt at det er koldere end 5 grader, for ellers går de i gang med at skyde på reserverne og dermed er podekvisten ubrugelig.
I såvel gammelt som madvarekøleskabet kan det udnyttes at kølelegemet er på bagsiden af køleskabet og vi ved at det er koldest - øverst. Derfor kan en pose med podekviste udmærket lægges på øverste hylde i køleskabet, inderst mod køleelementet, og så sætte et stykke flamingo foran, og på den måde at her er absolut koldest i hele køleskabet. Det er også her vi oplever at en beholder med pålæg eller lignende kan have is på kanten, hvis det har rørt bagsiden og så er vi tæt på det optimale. (altså hvis du må have podekviste i madkøleskabet)
Jeg bruger et alternativ - et par køletasker ned i hinanden - og skifter køleelementer fra dybfryseren flere gange dagligt - og så ligger podekvistene der indtil de skal bruges, men ofte er jo også flere kviste end fruen vil bryde sig om indendørs.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. juni 2010 kl. 22.18
Hvorfor skulle man gemme podekvistene til nu??
Anne Marie
Skrevet af: Boi Jensen, 1. juni 2010 kl. 22.35
Hej Anne Marie
Når jeg nu ikke har nået at pode det hele - er det godt at kunne have en hel masse podekviste - og der er så sent som i dag sendt kviste til en der ville pode en bestøversort i sit blommetræ. Så det er slet ikke så ringe at have noget på lager.
Iøvrigt poder jeg stadig kirsebær og blommer og de lykkes ret godt, når der allerede er vækst i grundstammerne.
Skrevet af: D. Linderoth, 2. juni 2010 kl. 10.07
Hej Boi
nu nå jeg så poder mine hvide syrener med grene fra en lilla vil den oprindelige hvide så bilve lilla eller vil den blomster med begge farver? ( har hørt fra en at den vil blomster med begge 1. år måske 2. år men så vil den blive ens farvet igen)
jeg ville gerne have den forbliver 2 farvet . skal jeg tage stiklinger fra en lilla og plante ind i mine hvide ?
Hilsen Dan
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. juni 2010 kl. 21.27
Har en 30-årig tofarvet i haven.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.