Forum

Besværlige udestuedøre

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. oktober 2003 kl. 0.09

Da vi flyttede ind i vores hus i februar, anede vi ikke hvor stor glæde vi ville få af udestuen. Her i midten af oktober kan vi stadig spise frokost i det grønne, og der er fortsat masser af modne og modnende tomater samt mængder af frisk basilikum.

Der er dog det problem at skydedørene går overordentligt stramt. Jeg har prøvet at rense skinnerne for jord og snavs og smøre med olie, men det har næsten ingen effekt. Er der nogen af jer som har et god råd der kan afhjælpe problemet, vil jeg meget gerne høre fra jer!

Venlig hilsen
Martin

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 13. oktober 2003 kl. 10.46

Kære Martin Larsen!

Jeg tror, du vil have en større chance for at få hjælp, hvis du fortæller, hvad de pågældende skinner er lavet af.

Er problemet med den stramme dør opstået fornylig?

Er der skinner både over og under døren?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. oktober 2003 kl. 19.26

Hej Ole

Det ligner aluminimumsskinner. Døren glider i en "kanal" med en enkelt forhøjning (selve skinnen) i midten. For oven mangler skinnen i midten, der er kun kanalen.

Problemet har været der hele tiden, men omfanget varierer lidt. Om det skyldes temperatur, fugtighed eller noget helt andet ved jeg ikke.

Hilsen
Martin

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 14. oktober 2003 kl. 10.17

Kære Martin Larsen!

Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig en løsning på dit meget irriterende problem.

Men det er mig ikke muligt på det foreliggende grundlag.

Da problemet ikke er opstået fornylig, må vejrmæsige forhold afskrives som en mulig årsag.

Hvis da ikke konstruktionen er helt håbløs, og det forekommer usandsynlig, der mit bedste bud, at der kan være tale om en skævhed og eller slør.

Jeg har en skydedør i mit drivhus, hvis "mekanik" er baseret på alumiminiums-skinner.

Jeg skulle i begyndelsen bruge begge hænder for at åbne og lukke døren, selv om jeg rensede og smurte på livet løs.

Når jeg i dag kan foretage den samme operation med en enkelt finder, skyldes det en tilfældighed.

Jeg blev opmærksom på, at den øvre skinne var ustabil, og en stabilisering løste problemet en gang for alle.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 15. oktober 2003 kl. 9.29

Hej Martin

Dit problem med skydedøren har fået mig til at tænke på et gammelt husråd: Hvis skuffer går trægt, kan man gnide dem og listerne, de hviler på, med stearin. Måske kan det hjælpe på den genstridige skydedør, hvis aluminiumskinnen får en gang stearin?

Venlig hilsen

Merete

Nyt svar til emnet »Besværlige udestuedøre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Besværlige udestuedøre

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider