Forum

Dahlia-knolde

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Fredslund, 26. februar 2010 kl. 15.16

hej alle
jeg har i et stykke tid kigget med på sidelinien, og er blevet meget klogere af at følge med i jeres debatter.
jeg har nu et spørgsmål.
jeg har for første gang sidste år gravet mine dahlia-knolde op og har haft dem i en flamingo-kasse fyldt op med savsmuld vinteren over. de har stået i drivhuset.
jeg har lige været ude og kigge til dem og de ser fine ud, men kan man tyvstarte om sætte dem i potter allerede nu, eller skal man vente til de kan komme i jorden, og hvornår skal de det?
hvordan deler man dem? brækker man dem bare over, og hvor mange kan man dele dem i?
som alle jer andre er jeg ved at eksplodere...jeg vil bare ud og igang!
sidste år var 1. sæson med drivhus, og jeg er også den lykkelige ejer af et nyt stauderbed som jeg etablerede sidste sommer...jeg kan næsten ikke vente med at se hvordan det udvikler sig!!!
har en forventning om at alt står i blomst allerede 1. maj :-)
håber på hjælp og gode råd
Lisbeth

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. februar 2010 kl. 19.47

Hej Lisbeth.
Hver lille runde eller aflange knold kan blive til en plante, så bare del dem, men det er bedst med to til tre knolde samlet, det giver en flottere plante med flere stængler og blomster. Ikke noget med at skære dem midt over. Jeg har haft store knolde med over 20 mindre knolde på, det giver store flotte planter, men de fylder for meget til at overvintre. Du kan godt starte dem i potter i drivhuset, når de så kommer på friland og der kommer en enkelt nattefrost, så visner alt det der er over jorden. Så hellere vente til først i april med at lægge dem i jorden udendørs. Min erfaring er, at jo senere man lægger dem, jo hurtigere kommer de op. Tålmodighed er en dyd - også for haveejere. Idag hvor sneen smelter mylrer det op med erantis og påskeliljerne er 3 cm. høje og solsorten fløjter lystigt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Fredslund, 27. februar 2010 kl. 21.45

hej mogens
tusind tak for svar, jeg tror nu jeg vil prøve lidt af begge dele. og du har ret, tålmodighed er dyd...brugte nu alligevel en times tid i drivhuset i dag...vist mest på ingenting, men det var nu skønt at være derude.

Nyt svar til emnet »Dahlia-knolde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dahlia-knolde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider