Skrevet af: Pille Nielsen, 29. december 2009 kl. 10.10
Jeg kunne godt tænke mig, at erfare lidt om hvordan synet på vegetarismen er i det her forum. Og jeg er forberedt på lidt af hvert,for søgeren fandt 4 debatindlæg.Skovskrald med vegetar-
burgerindpakning.Muldvarpe,mosegrise. Bænkebiddere og gæs på friland.
De sidste 2 mdr har jeg dagligt fulgt og deltaget lidt i en utrolig
livlig, men respektfuld debat på vegetarkontakt.dk og nu er siden væk. Den mest geniale opbyggede internetside jeg har set. Reklamefri.Profil.Intern mail.Forum. Chat.begge med tæller.
Opskrifter,og lidt datingagtigt. Sidste nye indlæg og debatter meget overskuelige. 1000 profiler og12-70 på forum altid.
Flest unge og byboere og meget idealistiske.
Selv anser jeg mig for at være vegetar, men indtager mælk og æg.De var i undertal. Der var nok flest veganere, som mente
det var dyreplageri at bruge æg og mælkeprodukter, for det førte i sidste ende til lidelse for dyret, og de skal behandles ligeværdig. Og jeg kan godt se logikken i det, for ellers skulle mælken jo mindst op samme leje som soya,ris og havremælk.
Trenden var og blir dog rawfood. Ingen mad over 40 grader. Det kan nok få mange ned i skyttegravene, men en lille smule åbenhed skader ikke, og et par uger på den vogn, er vel rimelig inden man kravler i skyttegraven. Det hele blir hurtigt for fanatisk.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 29. december 2009 kl. 16.57
Alle har ret til at have deres holdning, jeg som bonde og med interresse i holistisk dyrkning og levevis, mener ikke at din/jeres måde er den rette.
Men det er så igen min mening.
Dette forum er et HAVEforum og ikke et forum til at debattere om det er rigtigt at spise kød (animalske produkter) eller ikke?
Skrevet af: Lilium J., 29. december 2009 kl. 18.34
Jeg har fuld forståelse for emnet, men er ikke en af dem der forsager en velstegt bøf..
Hvis man vælger ikke at spise kød fravælger man sig også visse vitaminer m.m..
Vi som haveejere er på den grønne gren-vi kan dyrke vores egne gourmet grøntsager og købe resten i Netto.
Det har jeg tænkt mig at fortsætte med!
Skrevet af: Karna Maj, 30. december 2009 kl. 0.33
Havenyt.dk er et haveforum, men vi har dyrehold i haven med som en del af Havenyt. Der er derfor også plads til at debattere det etiske i at holde og spise vore husdyr.
Vegetarmad er bestemt ikke at foragte, når man har en køkkenhave med masser af grønsager - og kød er noget, som skal købes. Her i huset spiser vi de fleste dage en eller anden form for kød/fisk i løbet af dagen i små eller større mængder, men vi har også dage med ren vegetarmad. Men vi spiser det først og fremmest fordi det smager godt, og vi spiser både mælkeprodukter og æg.
Her i formiddag fik jeg lige det ny januarnummer af Praktisk Økologi ind af døren med en masse opskrifter med selleri - og dem har jeg nok af, så jeg måtte øjeblikkelig afprøve en opskrift på sellerirösti. En virkelig velsmagende rösti, som jeg dog bagte på en plade i ovnen i stedet for at stege på pande med en hel dl olie. I stedet flottede jeg mig med en spsk olie i sellerimassen, hvor der også var æg, ost, havregryn, hvidløg og lidt chili. Hertil blev serveret rødkålssalat med appelsin og valnød.
Det er altid dejligt at lave så stor en del af en menu med egne produkter fra haven. Og det kan man i højere grad med vegetarretter.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 30. december 2009 kl. 10.23
Når nu Karma har givet grønt lys for en dabat så er jeg med på den.
Mennesket et altædende, kød og grønt.
Men hvorfor vælger nogle at undvære animalske proteiner?
Til en hvis grænse må jeg sige at jeg forstår dem, jeg har
-Høns, for at få æg der smager tusind gange bedre end de købte skrabeæg.
- Kaniner for at prøve om de på en god og billig måde kan erstatte noget af vores kød, kaniner er med meget magert kød og det skulle være ret så sundt.
- Og til sidst ænder, for at få juleænder der smager af andet end skind.
Derudover får vi en halv ko om året (da køer er bedre end kalve til hakket kød).
Og så får vi lam fra min svigermor.
Men tilbage til emnet.
Jeg vælger at spise kød, fordi det er jeg opvokset med at man gør, jeg har så valgt et virke der underbygger den holdning, jeg er stolt af at kunne dyrke min egen mad, efter min mening er der INTET der kan slå en orpington kylling ud, man skal bare huske at de ikke er pumpet med vand og derfor skal steges lidt anderledes.
Jeg er fortaller for at man skal have lov til at sælge alt fra stalddøren, alt fra mælk, ost og æg, grøntsager og kød til brænde og skind.
Skrevet af: Pille Nielsen, 30. december 2009 kl. 12.42
Jeg synes det er synd at slå dyr ihjel, især når man kender dem,og når man nu sagtens kan leve godt uden kød. VI lever jo ikke i stenalderen længere. Og den der med vitaminer mm er en skrøne.
Det der januar nr af PØ faldt på et tørt sted. Rodsellerierne var næsten total fiasko, og mosegrisene gjorde kål på de støste. Men de små kan da skralles. Så jeg lavede en mos med stavblænderen,plus 1/5 kålroe af de røde har klaret frosten indtil videre.En god sjat julefløde, med saften fra den afskallede citron. De stivfrosne porrer i wokken med olie og karry. Rosenkålene havde heller ikke taget skade, men det bedste var rødbeden på den fine side og Ingrid Marie på den grove side af råkostjernet, med en god sjat saltede og ristede græskarkerner i. Ren gourme.
Har du overjet at få en chat koblet på dette fantastiske site, eller hvad det kaldes. Det udvikler sig jo hele tiden med nye tiltag??
Og kære Mads, selvfølgelig når industrielektromodnet og produceret kød ikke,staldørskød til sokkeholderne, men det skal slåes ihjel. Det er jo defor staldørssalget hele tiden kriminaliseres.
Det er en umulighed at sælge et ægte æg idag. Kun høns der har fulgt salmonellahandlingsplanen,må man sælge æg fra, og dvs industrihøns. I butikkerne vælter det med forskellige æggeprodukter. Et af de sidste er de blå sixpacs, hvor hønsene er fodret med hørfrø,så æggene indeholder større mængder af aminos3fedtsyrer. Men hvis du koger hørfrø og sier det har du æggehvidelookalike. Hvorfor ikke skyde genvej .I fødevaresikkerhedens hellige navn, afskaffes de gule øremærker og erstattes af indskudte chips. Som om det skulle stoppe de forskellige industridyrsvirus. De blir da bare bedre til at inficere menneskene.
Kender du Loci www.biodiverse.dk/ Den forening prøver forgæves at bekæmpe den herskende katoffelrepubliksmentalitet, der vokser frem her i landet.
Som Bonderøven sagde, når du først har slået dyret ihjel har du en fremragende råvare. Men hvis folk selv skulle slå deres kød ihjel, ville der blive mange flere vegetarer.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. december 2009 kl. 13.40
Hej Pille.
Har du nogensinde filosoferet over, hvad det dybest set er at slå liv ihjel? Hvis man knuser et korn eller frø for at bage det til brød, tager man liv, som kunne vokse og sætte en ny generation i verden. Hvad er egentlig forskellen på, at trække en gulerod eller selleri op af jorden, eller slå en kylling, gris eller lam ihjel? Alle kunne have levet videre. Jeg synes, det er dobbelmoralsk, at den ene form for liv er bedre end den anden. Enten må vi erkende, at det er livets vilkår, eller begå selvmord. Det bare græs kan vi ikke leve af.
Med venlig hilsen og godt nytår :-).
Hans
Skrevet af: Pille Nielsen, 30. december 2009 kl. 14.29
Hej Hans
Om jeg har mand. Jeg har da rigtig ond af det årlige juletræ, men dyr med blod i er jo lige under os i hirakiet. I starten af bibelen får mennesket efter en revurdering lov til at spise kød fordi de er onde.
Grønsager og frugt er en anden slags liv, hvor frugten er den ideele føde, som Martinus fillosoferer grundigt over. Frugten er vel den ypperligste gave til menneskeheden, for der har man jo en gave, som er fyldt med livsenergi, og frøene er til det nye liv.
Og de tager ikke skade af en tur gennem fordøjelsessystemet
Nogen frugters frø skal ligefrem gennem et sådant for at spire.
Det der med at knuse frø og korn, Bare du gemmer et par stykker til foråret. Det er et samarbejde(Kosmisk)
Men ellers har antroposofien,Steiner og biodynamikken, nogle interresante betragtninger om nedbrydning og genopståen af liv,og levende føde.
Der er også en salme, der bliver sunget i noen kirker efter altergang, som har en lignende tilgang den synsvinkel.
Men Tak og godt nytår
Pille
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. december 2009 kl. 14.56
Jeg spiser kød primært af en vigtig årsag: nemlig, at jeg kan lide det!
Og jeg er fuldt bevidst om, at man må slå ihjel for at komme til det, idet jeg slagter mine egne kyllinger, som har haft en fint liv og smager forrygende godt.
Vi har ikke andre slagtedyr, men jeg sørger for i så høj grad som muligt at købe kød fra dyr, som jeg mener har haft en rimelig tilværelse, indtil de bliver slagtet.
Jeg har fuld respekt for jer, der vælger anderledes og behøver ikke spise kød hver dag, men jeg ville savne helt at undvære det!
mvh
Anja
Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. december 2009 kl. 15.43
Hej.
For at der ikke skal være tvivl, så har jeg ikke en "religiøs" tilgang til dette emne. Jeg skyder det, som jeg har lyst til at bruge i egen husholdning. Jeg fanger fisk ligeledes til eget forbrug. Øl bliver drukket med velbehag, selv om jeg godt ved, at der er kogt byg i fremstillingen. Jeg tror bare det er godt en gang imellem at sætte sig på en sten et øde sted. Finde sin sjæl, kigge "huller i luften" og filosofere om alt og intet.
Mvh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2009 kl. 18.58
Jeg mener også at det er svært at blive enig . Jeg er selv vokset op med kød og alt for få grønsager, at jeg har skulle lære at spise dem senere. Ok hvis hen- og udkogte ærter med lidt gulerod , samt lidt dåsemajs. blomkålshoved og sjældent bønner kan udgøre det for at være grønsager , så jo......
Men det var sikkert moden den gang i 70 og 80´erne og grøntsager var noget man gav til kaniner . Jeg var nok 8 - 10 år før jeg så en jordbær plante hos en nabo , der havde dyrket dem i mange år og jeg fik tilmed en aflægger af ham . Men tidligere troet at de voksede i træer , for det gjorte æbler jo . Var ca. 15 år , da jeg stiftede bekendskab med en køkkenhave .
Som barn var jeg tit med min fader ude og fiske torske og hornfisk og syntes at fisk var fattigmands mad, i dag er jeg blevet væsent klogere og ønsker mig tilbage til den tid, hvor der var torsk i massevis . Både for sundheden og prisen skyld . Måske er der også lidt ur-menneske tilbage i mig .
Det vidner også, at der på få år var sket rovdrift på de fisk , at man skal være mere end heldig for at fange dem i dag . Derimod kan jeg sagtens få fat i alt det dambrugs-laks jeg vil . Laks , som dengang var noget man kun fik til konfirmationer og som man stolt fortalte om dagene efter.
Men hvis vi ser på de ting som røre sig i øjeblikket , omkring klima ændringer, sundhed og økonomi , så er der ingen tvivl om at det er grønsagerne vi skal satse på .
Vi kan nemmere se på et stykke grøntsag eller frugt om det er for gammelt og der kan hellere ikke snydes med indholdet, som det sker med kødet . Her har vi mildestalt ingen chancer . Vi ved hellere ikke om det kød vi betaler for også er det vi får.
Dels kan vi (mennesket) producere mere mad , hvis vi bruger vores jorder effektiv . Alene i Danmark kan det samlede landbrugs jorder brødføde ca. 100 milioner mennesker . Men vi putter høsten direkte over i de 25 milioner grise vi producere i stedet for og så behøver jeg vel ikke at nævne alle de problemer det så giver efterfølgende . Så ved jeg godt at det er politik det hele , men alligevel .
Jeg holder selv både kaniner og høns, for æg og gødningens skyld og jeg er også begyndt at stille krav til min mad (økologi og dyrvelfærd) . Men det kniber stadig for mig at få listet nogle flere grønsager ind i husholdningen til daglig selvom jeg har en masse gode kogebøger i huset . Måske er det et levn fra en tid , hvor vi havde kød i overflød, der gør det .
Men i år er det lykkedes mig at være selvforsynet med kartofler og gulerødder og det er jeg lidt stolt af...............
Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. december 2009 kl. 19.39
Hej Søren.
Er du klar over, hvor mange mill. tons hvede, der bliver dyrket i Danmark? Er du klar over hvor lidt af dette danskerne bruger til konsum? Det er meget, meget lidt. Danskere er blevet så kræsne, at stort set al hvede til mel bliver importeret, og det har intet med gødskning og sprøjtning at gøre. Den eneste måde at anvende årets høst er, at lade det gå gennem grisene, som kan afsættes. Alt andet er teori og ønsketænkning.
Mvh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2009 kl. 20.51
Det var ikke mening at jeg ville træde nogle over tæerne, og jeg fik også lige nævnt at jeg er en inkarneret kødspiser
ingen tvivl om det og de problemer vi har skabt tidligere har vi været mange om . Jeg kan huske at på et tidspunkt var der fisk at fange og mange penge at tjene og mange investerede i nye og større kutter , for senere at få penge for at ophugge dem . Mange familier blev dermed ødelagt . Jeg kan godt forstå at der var mange desperate fisker rundt omkring . Det samme syntes jeg at se gøre sig gældent indenfor landbruget . Jeg tror ikke at vi har landbrug om 30 - 40 år mere . måske lidt økologisk her og der . Men jeg mener stadig at vi har drevet rovdrift mange steder i håb om at skabe en hurtig indtjening og det var dumt .
Men når jeg alligevel nævner det er det for at sige at vi sagten kan brødføde en masse mennesker , hvis det er det vi vil og det er hellere ikke nogen hemmelighed af vi er et rigt land , hvor vi på den ene side masseproducere og på den andens side betaler for en produktion (den økologiske) der kun tilgodeser nogle ganske få og rige mennesker . Det er da lidt absurt at tænke på . De økologiske vare, som bliver produceret i tredielandene er kun forbeholdt de rige og produceres af nogle ganske få .
Nu hvor vi har haft denne klima konference , hvor mange af tredielandene har ville have en garanti for aftaler , der blev indgået også holdt, kunne jeg ikke lade værd med at tænke på at det de i virkelig ville var at få flere penge til nogle ganske få . Vi burde i stedet sælge dem såsæd, planter mv eller andre ting , som kunne bidrage med at co2 mængden blev mindre med tiden . Den bliver vel næppe mindre af , at nogle få får flere milioner ind på bankbogen og lader ørken være ørken . Var klimakonferencen ikke bare et politisk spil ?
Når jeg vælger at "producere" i mikroformat er det bestemt ikke af nød , kun ren og skær hobby , men jeg bliver også skuffet over at læse om det madsvineri som foregår næsten daglig og som ikke bygge på hunger . De kan bare sige hvad det koster og vi betaler det . Og jo, danskerne er et forkælet folkefærd , som nu vil til at betale mere for nogle af de gamle kornsorter , som dels er dyre at producere , da de giver et mindre afkast og bestemt ikke er til fordel for andre end til os selv . Jeg frygter den dag , hvor den velstand for alvor kommer til at give os problemer .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. december 2009 kl. 21.09
Hej.
Det er nok en snak, som ikke hører hjemme på dette sted. Der er bare nogle ting, som ser meget groteske ud. Jeg burde have talt til 10 eller 100, inden jeg røg til tasterne :-(.
Godt nytår.
Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2009 kl. 21.17
Det er hel i orden og godt nytår til dig og familien .
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 30. december 2009 kl. 22.29
hej pile nielsen
for det første de frugter vi spiser kommer ikke ud på jorden og for lov at spire de havner i kloaken så den kan du ikke bruge . vi bør da slet ikke tage føde fra dyrerne, så de starkler ikke har noget at spise det vil da være syndt for dem.har du iøvrigt hørt om de alm økoæg, det har du tydeligvis ikke siden du kan svare som du gør.det med at du nævner , det heller ikke er godt at spise æg og drikke mælk nu må du holde op, det skader ikke en høne at dens æg bliver spist eller vi drikker koens mælk . at du ikkke har den såkaldte side at skrive på , skal da ikke gå ud over os der kikker ind på denne side som handler om haven og at dyrker den . fordi du går op i din religion , og vil have alle til at dyrke den vildt og inderligt , så burde du finde et andet sted til den og ikke hvor man forventer at læse om haven og hvad der kan gro i den. iøvrigt så burde du se på dem der er beslægtet med os chimpanserne , de spiser også kød så hold op med den gang snak
Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2009 kl. 23.01
Det er et valg det enkelte meneske må tage og hvis det var helt rigtig burde menesket aldrig havde eksisterede .
Men nu er vi har og så er der ikke noget at gøre ved det .
Så skal vi bare lærer af vores fejl, så vi kan overleve i mange år .
Om det er synd for hønsene at vi tager dens æg er svært at svare på . Vi har jo avlet den til det og vi passer den med mad og andet godt . Avlen har mange år på bagen og er for nogle racer vedkommende sket over flere hundrede år . Om hønen ville have det bedre ude i naturen tror jeg ikke, da mange dyr knap nok overlever med nød og næppe .
Det er den forestilling vi mennesker gør os og det behøves ikke at være sandheden. Mange husdyr heriblandt hunde og katte trives godt sammen med mennesket og høns, der får mad af mennesket kender ikke til andet .
Koen vi malker er også avlet til det og i en moderne stald med malkerobotter klare koen den stort set selv malkningen .
Der er indenfor husdyr og kæledyrs avl opstået nogle racer med nogle absurte egenskaber, der gør at nogle af de arter ikke længere er i stand til at føde deres egne unger selv . At nogle hunde har vejrtræknings og svampe problemer .
Men heldigvis er der ved at komme nogle etiske regler på området . Desuden har det også vist sig at dyrene trives bedre , når de får, et for dem naturligt forhold . Det er især gået op for zoologiske haver .
Skrevet af: Mads Jørgensen, 31. december 2009 kl. 12.11
Jeg vil være enig med Hans og Søren og ønsker et godt nytår.
Og så er det vist klart for alle at denne diskusion er ved at nærme sig et endeligt stoppested. Hvor vi er delt i to grupper og snart begynder det første mudderkast, så mon ikke det er bedst at holde nu?
Mads
Skrevet af: Pille Nielsen, 31. december 2009 kl. 12.24
Til Hans Henrik Andersen
Jeg er ikke ude på at pådutte eller tvinge noen til noget. Jeg har lige fattet internet og PCens muligheder. Og efter at have fulgt og læst og debateret lidt på den vegetarside,dukkede der gammel gods op på den indre harddisk.
Den der veganer og rawfood filosofi kunne jeg godt forstå og li.
Men når jeg luftede de tanker i min omgangskreds, stejlede de lidt, selvom de spiser ret meget vegetarmad og er gode til at lave det. Det undrede mig.
For 25-30 år siden da græsrødderne spirede op, og hvor det her forum og side er et af resultaterne, var der en stor åbenhed og accept af anderledes tænkning. Der var rigtig meget lækker vegetarmad til møder og generalforsamlinger.
Tilsidst blev kødmaden udfaset, fordi det var det , der var tilbage til de vegetarer der stod sidst i madkøen.
Derfor åbnede jeg denne vegetartråd under punktet "fri debat". For at se hvordan det står til med åbenhed og accept af anderledes tankegange. Og det står da rimeligt til.
Det er den måde vi er programerede på. Når jeg ser ordet:
filosofi, går mine tanker åbenbart ind i mappen med religion.
Når nogen ser ordet vegetar, og så ovenikøbet krydret med et billede fra en kirkehandling og måske et drys antroposofi,
går deres tanker ned i mappen Religiøs Fanatiker (bin laden)
At æblekerner ryger på renseanlægget er jeg klar over, og på renseanlægene og andre steder findes der en tilsyneladende harmløs bakterie, som formidler resistens til alle andre bakteriestammer, som har brug for det i deres overlevelse. Og forbruget af antibiotika i dansk smågriseproduktion, har aldrig været højere. Og det meste af det korn der dyrkes i danmark
kan kun bruges til at hælde i grisene, og en side gevinst er så alt det goe gyllegødning.
Angående økologiske æg, du kan også få en grøn sixpack med økologiske æg fra økologiske frugtplantager.Max størelsen på en økologisk hønseflok er 3000, og de får vel stadig de lovpligtige 6 vaccinationer som små kyllinger, godt nok gennem drikkevandet.
Selvgjort er velgjort. Godt nytår
Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. december 2009 kl. 13.02
Hej Pille.
Du er ved at træde lidt på min faglige stolthed, når du skriver, at det hvede, jeg dyrker , kun kan bruges til svinefoder. Derfor en kort forklaring: Jeg dyrker ikke økologisk, men med et minimalt forbrug af sprøjtemidler, og med overholdelse af alle frister. Kornet er absolut sundt og godt. MEN. På grund af politiske regler kan jeg ikke lave hvede med et proteinindhold som møllerierne og bagerne vil have. De importerer så højprocentig hvede fra andre lande, som har andre dyrkningsmæssige vilkår. Vi står så med hele Danmarks hvedehøst, som skal exporteres, dels som helt korn til lande, som ikke har de samme krav til proteinprocent, og dels som svinekød.
Mvh.
Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 31. december 2009 kl. 13.08
Hej Pille .
Du skal gøre det du syntes er rigtigt og bedst for dig. Det skal andre ikke bestemme . Omvendt skal du hellere ikke omvende andre , hvis ikke de vil det selv . Det syntes jeg så hellere ikke at du gør .
Det er meget svært at få en saglig og "nede på jorden" debat, hvis man skiller sig lidt ud fra andre . Det er lige meget om man er Veganer, katteelsker/hader . Eller man henter sit gødning steder , hvor den ikke er økologisk :-)
Min svigerfar er en slags "deltids vegetar" som foretrækker alle grøntsager , men spiser fisk og hvis ikke der er nok grøntsager spiser han også lidt kød . Sådan har han valgt at være . Han er sikkert også den sundeste af os alle .
Jeg har prøvet at holde jul med nøddepostej i stedet for and og fred være med det . Fordelen ved den menu er at man ikke fik ondt i maven, som jeg ellers plejer og få .
Mine forældre også meget traditions bundet med hensyn til mad og jeg er den eneste som interessere mig for økologi og søger for at have så meget af det i huset. Hverken mine forældre, bror eller søster interessere det .
Vi kan sagten finde ud af den det alligevel . Men desværre er der også en tendens til at vi daglig via medierne, skal have en dårlig samvittighed over at det vi som mennesker går og laver og det bliver man lidt træt af, efterhånden .
Skrevet af: Pille Nielsen, 31. december 2009 kl. 13.51
Hej Søren Dunn
Jeg kan godt lide din ærlige åbenhed. Jeg føler mig da heller ikke som en tyv der stjæler et æg fra hønen, når jeg går ned og henter et i hønsehuset. Jeg betragter det da som en gave,som jeg bør modtage i ydmyghed, og hønens evne på samme måde.
Problemet er jo den måde produktionen kører på. Æglægningshøns blir jo sat ud efter et år, og blir for størstedelen
lavet om til minkfoder. De små hanekyllinger blir det med det samme. OG ideelt set kan en høne vel ligge æg i årevis. Det er bare ikke rentabelt, selvom vi lever i et overflodssamfund, hvor den evige vækst er en naturlov.
Med hensyn til køerne, der står i kø for at blive malket i robotten. Der er da imponerende. Helt afgjort.
Men virkeligheden for koen i sådan en mælkeproduktion, er jo at efter 3-4 år er den slidt op og blir slagtet. Det er så hvad det er. Men mange steder blir tyrekalvene jo skudt fra fødslen,fordi det ikke er rentabelt at føde dem op, Og en ko kan jo sagtens blive 10-15 år, hvis den ikke skulle være 120% produktiv.
Og den lille producent eller selvforsyner med de sunde dyr, blir hele tiden presset og mistænkeliggjort, endda kriminaliseret, for at beskytte industriproduktionen
Jo større de blir jo mere sårbar blir det hele.
Et problem der huserer i robotmalkebesætninger lige nu er at de fryser til.
Håber nu da på et lidt længere debat i samme positive ånd.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 31. december 2009 kl. 15.00
Nu det bliver ledt ind på robotmalkning så vil jeg da fortsætte lidt i den retning.
Jeg har været med til at sætte sådan et apparat igang og har nu haft "fornøjelsen" at arbejde med den form for malkning.
Det har sikkert sine fordele for køerne der kan komme når de vil, hvis de vil, vi måtte hente omkring halvdelen, og der var meget stress både for køerne og ikke mindst for os der arbejdede med det. Det var ikke så sjovt at få en opringning klokken halv to om natten, og så måtte ud i stalden enten for bare at trykke på 4-5 taster, eller hvad værre var at skulle være derude til næste eftermiddag fordi der var en lille bitte dims der var gået itu! og man kan jo ikke bare lade være med at malke... Næ det bedste for køerne er at være på dybstrøelse og blive malket på faste tidspunkter hverdag. Så er man også sikker på at alle kirtler tømmes...
Pille, du siger at køerne efter 3-4 år og hvis du med det mener 3-4 laktationer ja så har du ret, og der er vi enige om at det er for tidligt at sende dem ud, det er dog gennemsnit, da en del bliver slagtet allerede efter den første kalv, og andre bliver ældre, vores ældste er født i 2001 har lige kælvet med hendes 6 levende kalv.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 2.20
Jeg tror at vi om ca 20 - 30 år vil se at husdyrene vil have en anden rolle, nemlig at producere medicin til os mennesker . Dette kan naturligvis kun forkomme v.h.a gen-teknologien.
Både planter og dyr vil være istand til at lave meget af det vi som mennesker får brug for, hvis vi bliver syge .
For år tilbage var der en udstilling hvor man fortalte at man havde genspejset en ged således at dens mælk kunne benyttes til at lave skudsikker veste . Geden havde fået indsat et gen fra en edderkop og producerede derfor det samme protein som edderkoppen brugte til sin spind .
I programmet "Viden om " så jeg en mus , som kunne lave et kunstig øre ved at indsætte stamceller i dens ryg . Det så mildestalt besynderlig ud . Men mennesker med kræft vil have stor glæde af denne opfindelse og mange andre .
Denne form for produktion vil ikke kunne laves med økologien som udgangspunkt, det vil kræve meget mere avanceret teknologi . I førnævnte program var der også et forslag om at lav kød i store tanke v.h.a. genteknologi. Dette skulle være næste skridt, hvis man skulle brødføde mange flere mennesker i fremtiden . Her dur det ikke at avle flere køer , der skal noget andet til .
Selvfølgeligt er der nogle etiske overvejelse man må tage, for hvor går grænsen?. Er det ok at de producere medicin eller skal vi hel droppe det ? En ting er sikkert og det er at husdyrene kommer ikke tilbage til naturen igen .
Skrevet af: Karna Maj, 1. januar 2010 kl. 12.28
Det var dog en herlig engageret debat - sjovt at ordet vegetarisme kan få så mange til at være så engagerede. Det er jo bare at spise grønsager. Og det gør vi jo allesammen.
Så det er egentlig ikke vegetarisme, der diskuteres, men om det er ok at slå dyr ihjel for at spise dem. Og her er det jo noget helt privat, om man ønsker at spise døde dyr. En af mine døtres veninder blev selvvalgt vegetar, da hun var ca. 5 år som den eneste i familien. Bedst som de sad og spiste, kunne hun sige: Er i klar over, at I sidder og spiser hakket ko? Og her overskred hun jo lidt den diplomatiske grænse. Vi har hver især valgt, om vi spiser kød eller ej. Og så skal vi vi måske bare stille og roligt acceptere det. Hvorfor reagere så voldsomt på, at nogen vælger ikke at spise kød? Og hvorfor er det så vigtigt for vegetarer at skulle advokere for, at vi ikke skal dræbe dyr for at spise dem? Skal vi ikke bare acceptere hinandens valg?
En tredje ting, som har sneget sig ind i debatten er fødevarekvalitet - men den har jo i virkeligheden ikke noget med vegetarisme at gøre.
Jeg vil dog lige give en lille kommentar til Hans Petersens indlæg nr. 19 -her skriver du, at du ikke kan dyrke hvedekorn til brød på grund af reglerne i Danmark. Hvis du skulle komme i nærheden af Fuglebjerggaard, så skulle du prøve at købe et par poser mel af det, Per Kølster dyrker der, og som Camilla Plum bager af. Det er dyrket i Danmark og det giver et fantastisk brød. Der dyrkes masser af økologisk brødkorn i Danmark. Måske vil møllerier og bagerier ikke have dit korn. Men dansk brødkorn giver godt brød - til gengæld er mange bageriers brød ikke noget, jeg gider give penge for.
Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. januar 2010 kl. 14.12
problemet med brødkorn i danmark og for den sags skyld maltbyggen, er at de dyrkningsregler som de danske planteavler skal overholde bla. gødningstilførsel, er det svært at dyrke højprotein hvede, som møllerierne vil aftage.
Om man måske hellere skulle spise mere rugbrød istedetfor hvidt brød er en helt anden diskusion...
Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 16.08
Uden at starte en længere diskution om korn avl , ville jeg nok interesse mig for det som der er ved at ske , nemlig avl af de gamle kornsorter .
Jeg ved godt at det går man ikke bare lige i gang med fra den ene dag til den anden og det vil også være en satsning men jeg syntes at det lyder rigtig spændende, at forbrugerne er blevet bevidst om disse værdier og vil til at bage med de gamle kornsorter . Kan vi forbedre den kvalitet vi har i øjeblikket af "naturens vej" vil det klart være en fordel . Det kan godt være at vi skal til at lærer at spise groft, men det tager vi nok hellere ikke skade af .
Det vil sikkert være små niecher til at starte men med tiden tror jeg at det vil tage et større skridt og så vil der sikkert også komme gode penge i det . Det er klart at dansk korn ikke vil være eftertragtet hvis ikke kvaliten er i orden eller at produktionen er for stor i forvejen , for så er det køber, der desværre sætter prisen. At brænde korn af er i mine øjne madsvineri når nu der går sultne mennesker rundt på den anden side af kloden . Men det er politik som vi ikke skal diskutere , da der ligger dybere ting i det .
Jeg tror at landbruget skal satse på at blive små niecher, der laver special-produkter . Det nytter ikke noget at producere eksempelvis majs , hvis verdensmarked nærmest er proppet med majs .
Det har måske været en fejl et sted at man ikke har satset på de niecher noget tidligere , men hænger også sammen med at der skal være en efterspørgelse på netop de varer.
Per Grube fra Mjørupgaard (håber det er stavet rigtig) arbejder som en gal på at finde de gamle og gode sorter som vil være værd at dyrke . Man skal huske på at både i norden og i de rige lande i hele EU vil der være kunder til disse varer . Så market er stort . Om hvordan det ser ud om 20 - 40 år er der ingen der ved og så må vi tage den derfra .
Til den tid kan jeg nok hellere ikke se ,hvad jeg skriver :-))
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. januar 2010 kl. 16.18
Hej Søren.
Benzin på bålet.
Jeg er et svin :-)).
Mvh. Hans
Skrevet af: Svend Høst, 1. januar 2010 kl. 16.36
Jo, jeg kan godt lide en rød bøf med en god rødvin , og vi byboer har jo aldrig set dyret , for os er det bare en vare i supermarkedets køledisk.
En anden ting er at menneskets mave- tarm system er slet ikke bygget til at fordøje kød , de andre primater er vegetarer , lever af grønneblade bær frugter osv.
Vegetarer har en meget lavere frekvens af cancer i mave- tarm systemet end kødspisere.
Nu er der flere kategorier af vegetarer nogle må spise fisk , andre må også spise kylling , det er forvirende, og hvad med kødædende planter må en rigtig vegeter nyde en soldug.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. januar 2010 kl. 16.49
Til Karna Maj.
Jeg kender godt lidt til de meltyper. Der er én her på egnen, der gør det i den slags og det er fint, men lidt i småtingsafdelingen. Den store mængde, det som rigtig tonser noget, er det, som bliver brugt til det brød, du ikke vil købe hos bageren. De brød er store of flotte men med et minimum af mel og smag. På grund af begrænsning af kvælstofgødskning har stort set al dank hvede et proteinindhold der er 1-2 % lavere en bagerne ønsker for at kunne bage den slags. Den store mængde bliver klassificeret som exporthvede og, i normale år, exporteret til udlandet, hvor der ikke er de samme krav til proteinindhold, eller det ryger i svinefoderet.
Jeg synes, det er et paradoks, at vi ikke vil bruge prima sundt dansk korn alene af den grund, og i stedet importerer til konsum.
Mvh.
Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 18.35
Hans, nej jeg mener ikke at du er et svin eller forkert på den . Du skal huske på at den form for produktion du har udgør måske 70 - 80 % af det landbrug , der er i Danmark og du kan hellere ikke "omvende" din produktion fra den ene dag til den andet . Størstedelen at de varer , der bliver solg i bl.a. Danmark ikke er økologiske . Så selvfølgelig skal der være et valgt .
Jeg kan hellere ikke se hvorfor det hele skulle være økologisk , hvis størstedelen af danskerne foretrækker de konvensionelle varer . Men er der større efterspørgelse på de økologiske varer håber jeg at så mange producenter får en "bid af kagen" . Hvis det kun er nogle ganske få er det dem , der bestemmer prisen . Man burde også have nogle ens regler i hele EU. så man ikke kun importerede øko-varer fra andre lande , som har andre og måske mildere regler på dette område . Det er fairtrade, for nu at bruge et velkendt slogan .
De Danske landmænd skylder i gennemsnit 26 milioner og det vidner om at deres produktions apparat er stor , meget stort at det kræver mange penge at være landmand idag og de fleste kan nok regne ud at der også skal være mange penge til at afdrage på disse lån . Et sted i mellem 100.000 -150.000 kr pr måned er ikke urealistik. . Derfor skal en ændring i produktionen også være en sikkert indtægtskilde . For få fejltrin , så er du knækket for altid .
Iøvrigt er det også lige meget om hvad man producere , hvis bare man kan leve af det og ikke overtræder gældende lov . Det er ligemeget om man er økobonde eller konvesionelt bonde . Man bidrager stadig til det danske samfund .
Mange bønder , der tidligere omlagde til økologi er gået tilbage til det de oprindeligt var startet med og det handler om at reglerne måske er for stive eller priserne for små .
Så Hans, du er stadig min ven .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. januar 2010 kl. 19.52
Hej Søren.
Det var en bemærkning i et af dine seneste indlæg, der fik mig til at reagere.
Ja, jeg fyrer med korn, og har gjort det i 20 år. Jeg har, mener jeg selv , gode argumenter for at gøre det med god samvittighed. Et enkelt: Da jeg var dreng dyrkede man store arealer med energi til trækkraft ( foder til hestene ), og importerede energi til opvarmning ( kul-koks). Jeg har så vendt bøtten 180 gr. så nu bruger jeg importeret energi til trækkraft ( diesel ), og hjemmeavlet energi til opvarmning ( korn ). Er der nogen forskel? Jeg er svær at overbevise om det modsatte, og især ikke i disse økologi/klimatider.
Mvh.
Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 23.47
Økologien kan kun eksistere så længe der er kunder til den og der er lang vej til at alle vil værdsætte den , hvis det overhovede sker .
Jeg vil også lige nævne at der intet er galt i at fyre med korn , hvis ikke det kan bruges til andet .Jeg vil sammenligne det lidt med at fyre med husholdningsaffald
Teorestisk set burde det laves om til kompost og lægges tilbage , hvor det kom fra .Men sådan fungere den virkelige verden nu ikke engang og hvem skal så betale for det ?
Kan du få en god pris for kornet , så sælger du det til køberen, kan du ikke bruger du det selv . Om du "avler" fjernvarme , pil til træpiller eller andet er ligemeget . Så længe du dyrker det som du gør er det også CO2 neutral .
Mange landmænd fremstiller også bigballer til deres fyr af affaldet fra korn og det er da det eneste rigtige frem for at have brændt det af på marken , som i gamle dage. Ok den gang vidste man måske hellere så meget om den værdi , der lå her . Du kan jo også være en co2 neutral bonde ,l selvom du ikke dyrker økologisk . Både vindmøller , solfanger bioethanol er ikke forbeholdt de økologiske landmænd
Det der kan bekymre mig er om Danmark , som et ældgammel landbrugsland kan klare sig i fremtiden . Mange af de lande vi ikke regnede for noget har lært sig at drive landbrug , som på nogle punkter er lige så dygtige som os . Men det der kan ødelægge det er hvis ikke vi finder nye nicher fremover . Argentinerne er i stand til at lave både okse og svinekød billigere end os . Det der gør at vi kan være med er bl.a EU-tilskuddet . Det syntes jeg er skræmmende at tænke på . Derfor efterlyser jeg nye alternativer . Om Danmark også kunne sælge deres erfaringer indenfor økologien tror jeg ikke . I så fald kun for en kort stund . Udviklingen går hurtigere og hurtigere over hele verden .
Skrevet af: Karna Maj, 2. januar 2010 kl. 13.50
Hej Hans Petersen
Vi kan hurtigt blive enige om, at det er bagerne og deres bagemetoder, som vi skal have lavet om, så vi kan få brød af dansk korn, økologisk eller ej. Men vi skal starte med forbrugerne, som vi skal have overbevist om, at godt solidt og velsmagende brød er bedre end hvidt, luftigt brød, som også koster alt for meget pr. kg.
Det samme gælder vores danske æbler. Vi skal have lært børnene, at et par små sorte pletter er sundhedspletter og ikke noget man siger øv til og ikke vil spise æblet.
Med venlig hilsen
Karna
Skrevet af: Pille Nielsen, 2. januar 2010 kl. 16.06
Hej igen
Jeg troede debaten var død, så jeg blev da glædeligt overrasket da jeg fik tændt PCen igen. og det er da svært at overskue debatten.Og der åbner sig jo hele tiden nye vinkler, som jo er mindst ligeså interressandte som vegetarisme.
Så til Svend Høst. Fisk og kylling duer ikke som vegetarmad, så er det enten uvidenhed, eller for at gøre sig interresant, og hvis det er sådan en som mig, så ville en æg og mælkesnak, da helt sikker dæmpe min frelsthed.Mht kødædende blomster, har jeg haft et par stykker, men kunne ikke holde liv i dem, og tænkte ikke et sekund på om de ku spises.
Til Karna, vegetarisme handler da netop om,man som menneske kan tillade sig at slå et dyr ihjel, for at spise det, når nu, man sagtens kan undværre kød. Og lige så længe, der findes slagterier, lige så længe vil der findes slagmarker. Det er min filosofi,overbevisning eller religion, om man vil, men jeg vil da ikke påtvinge nogen noget, kun debatere det når der byder sig en lejlighed.
Til Hans Petersen og Mads Jørgensen. Jeg har haft det lidt svært med at skelne jer to for for mig og se trækker i på samme hammel, og det vil jeg gerne uddybe nærmere i et indlæg, men til Mads Jørgensen vil jeg spørge om du tror, man kan malke en ko i årevis, selvom den kun har fået 1 eller 2 kalve, selvfølgelig ikke max mængder, men 5-10 l?
Og Søren Dunn. Jeg kan næsten ikke lade være med at gribe nogen af alle de bolde, du smider op hele tiden.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 17.07
Nu var det også for at fortælle at Hans skam ikke er forkert på den og at de ønsker vi som forbruger har ikke bare kan fås så let som vi ønsker det .
Du røre ved et stort emne, som altid vil skille vandene og jeg holder på at du skal gøre det du syntes er bedst , det har jeg også sagt tidligere .
Når jeg straks nævner at jeg er et kødspiser får jeg også at vide , at vi dansker er "opdraget" til at spise så mange af vores egne produkter, som bl.a. inbefatter masser af svine/oksekød , mælk og meget mere . Var vi opvokset i japan stod den på bl.a ris og sunde fisk .
Selve kostpyramiden som vi alle har skulle lærer om er også bygget op sådan at den indholder masse af de varer vi selv producere og derfor ser du en stor del af danskerne spise disse produkter . Vi er med andre ord opdraget til at spise dansk .
Producerede vi derimed grønsager og lavede en ny kost pyramide vil det se anderledes ud .
hvor mange gange har vi ikke læst og hørt om dyrmishandlinger , storproduktion og kødsvineri i de forskellige medier, men få dage efter står vi aligevel over køledisken og leder efter et billigt tilbud for vi skal ikke dø af sult . Vi kan hellere ikke komme og sige at vi ikke kender til tilberedning af sunde ting , for der har aldrig været ud givet så mange kogebøger indenfor de sidste 10 - 15 år .
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad gennemsnits indtægten er hos henholdsvis den økologiske landmand og så den konvensiolle , om hvor der tjenes flest penge pr hektar . For tjener den almindelige bonde flest kan jeg godt forstå at han ikke vil omlægge .
Skrevet af: Mads Jørgensen, 3. januar 2010 kl. 12.00
Hej Pille.
Du skrev-
men til Mads Jørgensen vil jeg spørge om du tror, man kan malke en ko i årevis, selvom den kun har fået 1 eller 2 kalve, selvfølgelig ikke max mængder, men 5-10 l?-
Mit svar er nej, Vi har en anden kalvsko, der kælvede 11.12.08 og har et gennemsnit på 24 kg/dag og så har vi en (også andenkalvs) der har malket i 7 måneder og når op på 10 kg/dg.
Begge køer er kalvløse og er sat på slagtelisten.
Laktationen er ca. 305dg. og goldtiden er 60dg. så efter planen skal hun kælve en gang om året. Det er også det naturlige.
Så mit svar er nej man kan ikke malke en ko i flere år, uden at hun kælver ca. en gang hvert år.
Det har for så vidt ikke noget at gøre med om jeg tror det eller ej, men det er min erfaring igennem de sidste 12 år med malkekvæg.
Man skal kunne skelne mellem dyrevelfærd og dyreadfærd.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 17.44
Jeg må indrømme at jeg også troede at en ko kunne malkes flere år i træk . Men jeg skal også gerne indrømme at jeg aldrig har beskæftiget mig med emnet . Fordi man har klappet en ko ( på Roskilde dyrskue) er der alligevel lang vej til også at kalde sig landmand .
Det der undre mig er det såkaldte dæknings bidrag , som en ko kan/skal yde . Jeg mener at i får under kr.2,- pr liter mælk og en ko yder vel ca. 25 - 40 liter mælk pr dag . Så ved jeg godt at i producere en stor del af fodret selv , men der kan da ikke være mange penge tilbage . Selvom koen ryger på slagteriet til sidst . Dyrlægen koster....
En malke robot koster vistnok en milion.........Nej , jeg holder mig til køkkenhaven .
Hvorfor producere du ikke bare kildevand . Det koster på tankstationerne ca kr 30,- literen . Så kan du både gå med hænderne i lommen og fløjte en lille en af Carl Nielsen....For der kommer nu engang mere vand og af en vandhane end der kommer mælk ud af koen (også selvom man vrider den...altså koen . )
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. januar 2010 kl. 19.52
Nu er Søren Duun også tæt på skråplanet.
Skrevet af: Søren S Duun, 3. januar 2010 kl. 21.34
Ej,..... prøvede bare at være morsom .
Der var i øvrigt en artikel om en bondemand , for måneder tilbage, der var møjsur over at de priser som de blev lovet for deres mælk faldt og faldt . Han syntes at det var utrolig at når han skulle på tanken efter diesel kunne han købe kildevand dyre end han kunne købe mælken . Så jeg forstår ham udemærket .
Det var i øvrig i forbindelse med at flere landmænd hellere ville hælde mælken ude på marken, som man gjorte andre steder, end at sælge til mejerierne . Det er også derfor jeg undre mig over at der kan være penge i malkekøer .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. januar 2010 kl. 16.03
Hej.
Et link til en lidt spøjs artikkel.
www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2010/1/4/Kartoflererkoedaedende.htm
Mvh. Hans
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 11.10
Derfor er det vigtigt at man aldrig graver kartofler op alene :-)
Nu hvor de nævner det kan jeg godt se at de har det samme latinske navn , men jeg havde aldrig drømt om at de dermed også var kødæder . Måske er det derfor at deres saft også er giftig . Jeg har aldrig set lus i kartofler og sjældent i tomater, men det kan sagtens forekomme .
Skrevet af: Anders Dreyer, 12. januar 2010 kl. 12.15
Jeg er veganer, og har været det i lidt over to år nu. Jeg spiser hverken æg, mælk eller kød. Grunden til at jeg feks ikke drikker mælk er, at kalven bliver taget fra moderen, som ganske ung og for det meste slagtet. Jeg spiser ikke kød, fordi det i mine øjne er rendyrket mord på uskylde væsner. Hvis man vil læse mere om det, kan jeg anbefale Anima.dk, som har en masse gode links til feks hjemmesider og opskrifter.
god fornøjelse
Skrevet af: Søren S Duun, 12. januar 2010 kl. 13.32
Det er selvfølgelig noget man selv vælger og har man det bedst med det skal man forsætte . Alt andet vil være selvpineri .
Man skal huske på at vi mennesker i gennem mange hundrede år har holdt dyr indespærret og slagtet dem når vi ville have kød . Man kan diskutere om det var bedre at vi skød dem ude i naturen (som jægerne gør) eller passer dem med mad og bagefter slagter dem . Nogle syntes det ene , andre det andet . Tager man et land som Danmark med denne tætte befolkning, ville det aldrig gå at vi gik og skød her og der .´Eller at vores dyr bredte sig uhæmmet . Så ville de i stedet blive udsat for være ting i gennem den trafik vi også har skabt med tiden. I Jylland har man flere steder bygget de såkaldte vildt broer , hvor man så hjælper vildet og bilisterne . Dette er et nyt tiltag og som fungere efter hensigten .
Oprindelsig er vi både kød og plante -spiser . Hvilket ikke er enestående i den dyrverden vi nu engang er en del af .
Ser man nærmere i insektverden holder bl.a. myrer også andre insekter ( lus) som en slags husdyr . Ofte er det for at benytte den sukkerholdigt saft lus udskiller, for at få fat i de vigtige proteiner . Derfor er det ikke en enestående at vi mennesker også holder husdyr .
Det som jeg kan syntes er lidt bizar er måden vi har drevet den intensive hus og kælesdyr avl på, hvor vi har fået nogle individer som naturlig ikke ville klare sig selv og er 100 %afhængig af mennesket .
Dette er ikke noget nyt fænomen men bygger over en perioden på måske 500 - 1000 år, og det er noget som er sket over lang tid og som har lagt kimen til vores senere industrialisering , der kun går hurtigere med tiden . Efterhånden er der ved at ske en holdnings ændring på disse områder og vi som forbruger kræver også bedre forhold til vores alvsdyr og det er godt nok et lille skridt, men trods alt i den rigtige retning .
Desværre kan man ikke rette op på disse forhold fra den ene dag til den anden, men via oplysninger og ændriger af produktionen, så får forbrugerne øjnene op for det med tiden. Så er det op til den enkelte at få ændret sine indkøbs vaner .
Heldigvis er der også ved at ske en holdnings ændring omkring minkavl , Da man enten ikke har råd til at købe deres skind eller har en holdning til den måde, der drives avl på . Men måske også dette at disse husdyr skaber alvorlige problemer i vores fauna . Jeg er meget sikker på at havde man vist det som man ved i dag og skulle sige godt for avlen var den ikke blevet til den store forretning den er i dag . Men dengang lod det lovende og minkavl startede hel tilbage omkring 1920 . Godt nok noget mere primitiv end det er i dag .
Et andet problem er når der opstår en miliard -industri, den nedlægger man ikke sådan bare . Selv indenfor fiskeri tog det mange år og de politiker , der var dengang ville "helst ikke" tro på biologerne, der nærmest blev gjort til grin i bl.a medierne .
Vi behøver ikke at gå mere end 60 år tilbage i tiden , hvor vi ikke kendte ret meget til generne og deres opbyning. I dag kan vi meget andet med den viden og vi kan allerede ændre på meget , som tidligere ville være umuligt .
Om måske 50 år vil landbruget sikker være uddød i Danmark , da der ikke er nogle , der vil "smide penge" i så dyr og usikker forretning en forretning det er belevt til dag.
Dem der så skal producere vores vare vil sikkert gøre det under kummerlige forhold .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.