Forum

Bladkompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise Dürr, 2. november 2009 kl. 11.08

Jeg vil gerne bygge en beholder til bladkompost. Den skal bruges på min arbejdsplads. Men den skal være ret stor for vi har mange træer. hvad er bedst at bruge? Jeg tænker selv på et par gode hjørnestolper og noget hønsenet eller anden hegnstråd rundt om... Men hvad er jeres erfaringer?

Hilsen Lise

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. november 2009 kl. 11.46

Hej Lise

Hvis den skal stå permanent vil jeg nok bygge en med flere båse, i træ, så du kan flytte bladene efterhånden som det formulder. Blade fylder mere, men mængden af kompost fra dem er lille.Ellers er båse med net også en løsning. men de holder ikke så længe.

Jeg vil foreslå dig at gå på biblioteket og kigge i de bøger, der omhandler kompost.

Det er så mange tips du kan bruge og her se hvilket der ville passe bedst hos jer. Det er ingen forskel på om det er blade eller haveaffald du kompostere. Hvis i har planer om at ville kompostere husholdsnings affald ville jeg foreslå jer at anskaffe eller bygge en lukket kompostbeholder.

Hvis i drikker meget kaffe på arbejdspladsen er kaffe grums et kvælstofrig alternativ til bladene, der kræver lidt kvælstof til rigtig at komme igang.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. november 2009 kl. 13.34

Hej Lise Dürr

Forslag til en energivenlig bladkompostbeholder – den giver røde kinder at fremstille – og når den om et par år skal tømmes, kan alt anvendt materiale gå fuldstændig uproblematisk tilbage til i kredsløbet i haven – eventuelt med en omvej på en kvasdynge til pindsvinene...

En pileflettet beholder en rigtig nem ting, som det er muligt at være mange om at bidrage til at fremstille.

Ofte kan man få pil for at fjerne det – enten ved aftale med kommunens gartnere eller hos nogen man kender, som har pil i have eller skov.

I skal bruge tykt og tyndt grenmateriale til stolper og til fletværk.

Værktøj: Høgenæb, håndøkse, mukkert på et par kilo, rosensaks til trimning.

Stolperne kan stå i en cirkel med 15–20 cm indbyrdes afstand (hvis I bruger friskfældet pil: afbark den del, som bliver banket i jorden – så undgår I rodskud).

Stolperne bør nok ikke være længere end ca 1,50 meter for at det er bekvemt at arbejde med at banke dem ned i jorden – og deres tykkelse behøver ikke af være mere end 4–6 cm.

Den ønskede omkreds af beholderen kan måles op med et tov og beregn så 5–6 pæle pr meter.

Beholderen placeres helst i et skygget hjørne og gerne ovenpå græs, som går ud, når det er permanent dækket af blade / kompost.

Flet gerne med friskfældet / klippet pil. Fletværket kan blive lidt løst når det tørrer – men det har ikke nogen indvirkning på kompostbeholderens funktion.

Og så er det bare om at komme igang med at flette. Det er let når det ikke er nogen skarpe sving eller ender, der skal tages hensyn til :-)

Hvis I har en specialforretning for kaffe og te i nærheden skulle det kunne lade sig gøre at skaffe et par sække til at dække af med foroven.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter., 2. november 2009 kl. 20.29

Hvordan laver man de 2 prikker over u på tasterne, tysk umlaud.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 2. november 2009 kl. 21.19

Umlaud-tasten er den til højre for Å – den trykker man på først, og derefter på U. Det giver ü.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter., 2. november 2009 kl. 22.28

Üdmærket, tak ska du ha for hjælpen Wina.

Nyt svar til emnet »Bladkompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bladkompost

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider