Skrevet af: Anette, 31. oktober 2009 kl. 23.39
Hvad gør vi ved en kæmpe vildtvoksende spireahæk som ikke er klippet de sidste 45 år?
Jeg ved det er sent, men kan vi godt klippe den ned nu, uden at den dør? Den er ca. 2,53 meter høj og mindst 2,5 meter bred. Den skulle gerne ned i 1,5 meter i højden og det samme måske lidt mindre i bredden.
Kan vi gøre dette nu, eller vil den dø?
Det samme med en japansk kirsebær, der bare har vokset og vokset og vokset med 5 store stammer ved jorden. Vi vil gerne have fjernet 2 stammer og beskåret lidt ned så den ikke er så voldsom, men kan vi gøre dette nu?
Mvh
Anette
Mvh
Anette
Skrevet af: Lone Brems, 1. november 2009 kl. 17.17
Hej Anette
Brug søgefeltet øverst til højre hvis du skriver "Beskæring og flytning af spireahæk" får du serveret en lang række indlæg som handler om begge dele der skulle nok være stof til at du kan tage den rigtige beslutning
Og der er flere end dig, som har tænkt på, hvad der er det bedste beskæringstidspunkt for kirsebær. Jeg mener, der er samme anbefalinger for frugtbærende og ikke-frugtbærende træer så gå ind under emnet Spørg eksperterne og søg på
"Hvornår beskærer man bedst et kirsebærtræ?"
Her får du et svar, som er fagligt funderet og klart.
God arbejdslyst med begge projekter du skal nok kun igang med det ene her i vinter ;-)
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anette, 1. november 2009 kl. 18.39
Hej Lone.
Jeg har godt læst den tråd om beskæring og flytning af spireahæk. Jeg ved godt at det havde været bedst hvis det var blevet gjort tidligere på året, men vi er først flyttet herned nu, og jeg kan simpelthen ikke holde til at se på hækken som vælter ind i haven og ud på offentlig vej!
Grunden til at jeg lavede en ny tråd, var egentlig bare for at hører om den dør af at blive beskåret nu, eller om den godt kan tåle det. Det er en gammel hæk med yderst veludviklet rodnet (vi skulle lige have én plante op for at få plads til en låge gud skæbne!), så derfor tror jeg godt jeg tør klippe den nu. Men ville lige hører eksperterne først, hvis nu de sagde at den slet slet ikke ville kunne overleve det, så vil jeg selvfølgelig vente.
Modtager råd med kyshånd :-)
Mvh
Anette
Skrevet af: Mogens; E., 1. november 2009 kl. 19.30
Sidste år i november skar jeg flere store (3m. høje) spireabuske ned til 1,5m. højde. Der kom ingen blomster på i år, men skit-pyt, buskene blev hurtigt rigtig flotte.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.