Forum

Spørgsmål ang. underpotte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Paul Erik, 17. oktober 2009 kl. 11.04

Hejsa.

Jeg har en kaktus i potte med tilhørende underpotte.

Jeg har fået afvide at det er bedste at vande plante i underpotten og ikke ovenfra. Men mit spørgsmål er.

Hvordan skal planten optage vandet fra underpotten?

Jeg har puttet lerkugler i bunden af potten for at sikre et bedre drænings system, men kan jorden og planten stadig optage vand når man hælder vand i underpotten?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. oktober 2009 kl. 14.18

De fleste kaktus vandes ovenfra, men nogle få bl.a. Nattens dronning vandes i underskålen.

Planten får vand fra underskålen via hullet i bunden af urtepotten, vandet bliver suget op i jorden til rødderne og dermed planten.

Lerkuglerne er udemærket især hvis man vander ovenfra.

Mvh. Svend Høst

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Erik, 17. oktober 2009 kl. 17.45

Jeg har hørt fra flere at kaktuser med en stor/kraftig rod helst skal vandes nedefra. Er dette rigtigt?

Men da der jo er lerkugler i bunden, kan de så suge vand op eller er det umuligt?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. oktober 2009 kl. 10.05

Hej Paul.

Hæld vand i underskålen og tjek efter 20–30 min. om planten har suget vand op til rødderne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul Erik, 18. oktober 2009 kl. 10.55

Problem løst.

Har ompottet dem...igen.

Denne gang har jeg fjernet lerkuglerne, så der kun er kaktus jord i potterne! Så er det vel også fint med dræn, hvis det er potte + underpotte.

Hældte lidt vand i underpotten, og denne gang sugede den alt vandet i løbet af ingen tid.

Nyt svar til emnet »Spørgsmål ang. underpotte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Spørgsmål ang. underpotte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider