Skrevet af: Lene K., 6. oktober 2009 kl. 19.51
Hej
Vores datter har fået en stor sansegynge, som vi skal have hængt op i haven. Vi har 2 store træer, hvor der er cirka 2,5 meter i mellem. Kan man sætte et eller andet op mellem de 2 træer og så hænge gynge og andre legeting op deri? Der skal jo være noget meget holdbart, men samtidigt ikke for tungt.
Er der nogen, der har erfaring med sådan et projekt?
På forhånd tak
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 13.00
Hvis træerne er af et lårbens tykkelse burde det sagten kunne holde. Men hvis i banker søm og andet i eller får ødelagt barken rundt kan træet dø.
Skrevet af: Lene K., 8. oktober 2009 kl. 13.05
Hej
Tak for dit svar. Jeg tror bestemt træerne er tykke nok. Men har du en ide om, man kunne sætte et eller andet op mellem træerne? jeg tænkte først en bjælke, men sådan en er nok for tung. Og hvordan skulle man mon sætte den fast, uden at det skader træet. Kan nok høre at vi ikke er de store gør det selv folk;-)
Skrevet af: Søren S Duun, 8. oktober 2009 kl. 17.52
Det er lidt svært når man ikke kan se træet men hvis i kan sætte en pæl på en måde så den er låst fast vil det være en god ide. Der skal meget til før at træets bark bliver slidt af, men jeg nævner det alligevel, især hvis i gerne vil bevare træerne. Hvis børnene ikke er så store endnu kan du godt binde det til træet. Det er først når hele nabolagets børn kommer forbi for at gynge at det kan blive et problem
Har i ikke en handymand i nabolaget, der for en øl eller kaffe kan klare den opgave?
Skrevet af: Christian Mønsted, 8. oktober 2009 kl. 18.52
Hej Lene.
Vi har en gynge mellem to træer. Vi har lagt en bjælke på 7 x 7 cm mellem to grenkløfter, og så er der en tværstiver i hver ende, således at den dels ikke falder ned, dels kan bjælken bevæge sig, når vinden rusker i træerne. Bjælken er afrundet i begge ender.
Venlig hilsen
Christian
Skrevet af: Lene K., 8. oktober 2009 kl. 19.43
Hej Søren
Det ville være rigtigt fedt, hvis vi lige kunne finde en, der havde styr på sådan noget. Vi er lige flyttet hertil, så jeg her ikke lige fået tjekket naboernes kompetencer ud endnu;-) Børnene er kun henholdsvis 1 og 3 år, så de er ikke så tunge endnu. Jeg vil lige arbejde lidt videre på dine ideer.
Hej Christian
Det lyder lige som den måde, jeg forestiller mig det skal gøres. Jeg vil lige ud og tjekke træerne lidt mere ud og se om det kunne være en mulighed for os. Tak for dit svar.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 10.47
Der findes flere bøger, som giver inspiration til familier med børn og haver. Bl.a så er bogen "Familiehaven" fra Politikens forlag, en rigtig sød og inspirende bog. Jeg har lige bladret bogen igennem og jeg kan ikke se noget specifik omkring gynge opsætning, men til gengæld står der meget andet, bl.a. om bygning af huler i træer. Jeg har også lige søgt på forlaget søge funktion og har set at den ikke finde i handlen, så du må gå på biblioteket.
En anden bog er af den tidlligere sanger Kim Wild (som jeg kan huske fra mine unge dage). Hun har efterfølgende taget en hortonom uddannelse og har skrevet bogen "med børnene i haven, fra forlaget Ashehoug, der desværre ikke findes mere. Denne bog er bestemt også en som man skal læse eller ligefrem have stående. Jeg er ked af, at jeg ikke selv havde bogen da mine børn var mindre. Her er der rigtig mange timers inspiration til børn og deres forældre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.