Forum

Det griber om sig…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. september 2009 kl. 9.15

Det er utroligt som det at have en have udvider ens behovsfære...

Jeg fik min lille kolonihave her i vinters, og havde stort set ingen idé om havebrug. Havde kun en idylisk forestilling om solskin, jordbær med tyk fløde og kaffebord med blondedug i æbletræets skygge.

Haven var en vildmark dækket af knæhøjt ukrudt, så jeg måtte starte med at investere i en lille skovl og et tilsvarende lille stykke værktøj med tre tænder på, så jeg kunne fjerne alle de ukrudtsrødder, der lå i vejen for min drøm om egen avl.

Termotøj og gummistøvler måtte der også shoppes ind, og et par gode handsker.

Så vidt så godt, men efter indkøb af en pose spinatfrø måtte jeg jo også have et mindre bibliotek om naboplanter og kompost. Altså skulle der også skaffes en kompostbeholder. Og en spand og en rive.

Da sommeren så kom, groede hækken sammen over ørene på mig, så en hækkesaks skulle også til.

Nu var der stort behov for en bænk at hvile ud på, så sådan en måtte også skaffes til veje. Og et bord til bænken. Og en dug til bordet. Og praktiske kopper til kaffen. Hvor finder man iøvrigt praktiske kopper i romantisk kolonihave-stil...?

En have låge skulle også til, for der skulle jo være et sted at anbringe have-nummeret. Altså skulle der også laves en portal til lågen...

Og nu har man så en hel masse uundværlige redskaber som ikke må ruste, så et lille skur skal man også ha'.

Nu er sommeren ved at ende, og jeg troede jeg havde fået anskaffe mig alt hvad som hører til en lille kolonihave, inc. blondeduen. Men så er det at Havenyt anbefaler, at alle de indhøstede frø gemmes i køleskabet!

Altså, hvis jeg nu skal fylde køleskabet med frø, så må jeg ud og anskaffe mig et andet køleskab til min mad. Og det er der ikke plads til i mit køkken. Mon jeg nu skal til at finde mig et større hus...?

Det griber sørme om sig at være haveejer...

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. september 2009 kl. 20.25

Hej Wina.

Du er bare god til at skrive. Vi halvgamle have ejere kender det alt for godt. Her skulle det være en rød ternet dug. Drop et nyt køleskab, smid frøene i en plasticpose og ned i en blikdåse som graves godt ned i jorden, det kan de snilt klare. Så kan du lege skattejagt til foråret.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. september 2009 kl. 17.31

Haha ja – jeg kommer helt til at tænke på dengang for 100 år siden hvor jeg skulle flytte hjemmefra. Havde små samlet lidt hist og her, gået ting i julegave (de traditionelle ildfaste fade, service, margrethe skålen mv) og da jeg så flyttede hjemmefra jamen så manglede man lige et muskat rivejern, stegetermometer, æggedeler osv osv... og jeg som vitterligt troede jeg have det hele ;-)

herhjemme i min lille have er det også grebet om sig – sådan går det jo ;-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 20.37

Hej LIse er du virkelig over 100 år,? for så må du ikke være her. For så er du alt for erfaren.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. september 2009 kl. 21.04

Og jeg som troede at du bare var en ung dame lidt op i årene.

Nyt svar til emnet »Det griber om sig…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Det griber om sig…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider