Forum

Stiga plæneklipper – kvalitet?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 10. august 2009 kl. 9.08

Ikke et spørgsmål decideret om planter eller frø ;-) – men mere teknisk betonet: Er der nogle der kender til kvaliteten af Stiga's plæneklippere? Man tænker jo automatisk kvalitet når man siger Stiga, men om det reelt er det, ved jeg ikke. I princippet producerer de vel "slave-varer" (supermarkeds-modeller) ind imellem, ligesom alle andre, eller...?

Det kommer sig af at jeg er træt af at skifte plæneklipper hvert, til hvert 2. år, og det har vi gjort de sidste flere år hvor vi har kørt med supermarkedsmodellerne Texas og Alko/Ginge – de holder simpelthen ikke, og vi har ellers hvad man må betegne som et normalt behov; ca. 1000 kvm. grund.

Inden nogle nævner Klippo eller Honda, vil jeg lige sige at det skal være til at betale – vi vil umiddelbart ikke betale 7–8000,– for en plæneklipper, og så var det her Stiga kom ind i billedet, kvalitet/pris. Jeg kan se på Stiga's side at de kører med nogle forskellige modeller, som hedder "Consumer", "Original" og "Pro", hvilket jo så indikerer at der ER forskel på kvaliteten internt.

Modellen jeg overvejer hedder Stiga Collector 53 SE BW, og er ikke en del af "Pro"-serien (som jo må være bl.a. til professionelle som navnet antyder). Den sælges via Nettorvet, altså COOP og ligner de fleste andre supermarkeds-modeller i opbygningen. Tør jeg binde an på sådan én?

www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=811&pf_id=6072847

Jeg hæfter mig endvidere ved at motoren er en Stiga og ikke Briggs & Stratton – hvordan er Stiga's motorer?

Jeg har ladet mig fortælle at kvalitetsforskellene bl.a. skulle være klippeskjoldet (alu. eller metal) og gearkassen (til fremdrift) der på de "billige" supermarkeds-modeller er monteret med plastic/nylon-tandhjul (hvilket relativt hurtigt går i stykker) og på de dyrere monteret med metal-tandhjul.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. august 2009 kl. 11.11

Hej Lars F

Når din plæne ikke over 1000 kvadratmeter kan du forvente, at en Klippo holder mindst 10 år. Og ud over slibning og udskiftning af klinge samt nye tændrør og brændstof (nødvendigt for alle mærker af rotorklippere) er fornøjelsen stor driftsikkerhed og let opstart.

Og set i det lys er en udgift på 7–8000 kr måske ikke helt så skræmmende?

Men en håndskubber burde også være en mulighed med den plænestørrelse. Det kan da ihvertfald spare dig for udgiften til motionscentret to tredjedele af året ;-) og indkøbsprisen er betydeligt lavere... + vedligeholdelsen er smøring og én årlig slibning.

For at du ikke skal tænke "superwoman" ;-) vil jeg lige informere dig om, at jeg er en kone af "ældre dato" og har en plæne på ca halv størrelse af din – klares med håndskubber 1 gang ugentlig i for- og eftersæson, 2 gange ugentlig i juni – juli og august.

Men jeg forstår godt din efterlysning af andres erfaringer med Stiga – så det bliver spændende at læse med "over skulderen" på denne tråd!

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 10. august 2009 kl. 11.29

Hej Lone.

Og tak for din feedback.

Nej, 7–8000,– er i sig selv ikke specielt skræmmende, men man må ligesom gøre op med sig selv og sige: "Hvad vil vi give for en plæneklipper?". Og er man så så heldig måske at kunne få noget af en rimelig kvalitet (jeg siger hermed ikke bedste kvalitet), såsom evt. Stiga (det skal jo så vise sig), så er det nok det vi gør.

Der er også andre faktorer der spiller ind her, bl.a. hvad maskinen skal kunne, og på min "søgende vej" rundt på nettet, hvor jeg ligeledes har kigget både på Honda og Klippo-klippere, har jeg ikke umiddelbart fundet eks. en Klippo med mulighed for opsamling af græs. Måske findes det, og så er det mig der ikke har kigget ordentligt efter, men nævnte eksempel på udstyr er et must for os, så vi ikke skal gå og fjerne græs bagefter ;-)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 10. august 2009 kl. 13.56

"Rettelse" til mit første indlæg: Man kan få Klippo med opsamler, det var åbenbart bare mig der sov i timen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Trolle, 10. august 2009 kl. 19.56

Hej
Jeg har en ti år gammel monark fra kvickly har aldrig haft problemer pris 3000 kr. Husk blot at tjekke olie og skifte tændrør hvert eller hvert andet år uanset mærke.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Bahn-Larsen, 21. april 2011 kl. 21.08

Hej Den stiga maskine du beskriver er rigtig nok med en motor som stiga selv laver, de havde for et par år siden nogle problemer med deres motorer, de var Stiga var dog så fornuftige at bytte alle motorer om og endda i nogle tilfælde blev hele maskine ombyttet.
Stiga kører med et landsdækkende tilbud på Stigadag med en turbo 50 se rental b til 3495 på torsdag d. 28 april. Det var en maskine der er værd at kører efter.

Nyt svar til emnet »Stiga plæneklipper – kvalitet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stiga plæneklipper – kvalitet?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider