Skrevet af: Hanne Engermann, 28. juni 2009 kl. 15.12
Jeg plantede for 4 år siden nogle roser, Westerland, op ad mit hus. De stortrives, og blomstringen er overdådig.
Dem vil jeg gerne have flyttet ind i haven i en stor rosenbue, hvor de rigtigt kan komme til deres ret, og jeg kan nyde synet og duften af dem.
De vil der få knap så meget sol som nu.
Hvordan forbereder jeg flytningen, og hvornår er det bedste tidspunkt. De står faktisk grønne næsten hele året.
Jeg ved, at man ved flytning af større træer kan starte med i årets løb med mellemrum at stikke jorden omkring dem og hver gang dybere og derefter vande.
Gør det samme sig gældende med roser?
Håber, I har et godt bud!
Venlig hilsen
PS: Hvor langt skal jeg evt. klippe dem ned før flytningen?
Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2009 kl. 7.52
Hej Hanne
Hvis du i august september klipper dine roser godt ned, kan du bare flytte dem barrods i november.
Skrevet af: Hanne Engermann, 29. juni 2009 kl. 11.09
Tak for dit svar, men hvad er "godt ned"?
De er godt 3 m høje og vil i september stadig være fulde af blomster.
Da jeg købte dem, fik jeg at vide, at de max ville blive 1½ m høje, men det ved de åbenbart ikke :-)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. juni 2009 kl. 22.49
Nu skal du ikke blive forvirret, men jeg vil nu først klippe roserne ned, når jeg flytter dem. Hvis du klipper dem ned i august–september får du en nytilvækst, som ikke når at modne inden vinter og derfor sandsynligvis dør i løbet af vinteren. Klip dem tilbagé til ca. 1/3 del højde ved flytningen i slutningen af oktober.
Skrevet af: Hanne Engermann, 30. juni 2009 kl. 0.56
Hvad siger I så til min idé om at rodstikke dem et par gange i sommerens løb?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. juni 2009 kl. 7.28
Du kan godt rodstikke den i august, me jeg vurderer ikke, det er strengt nødvendigt, hvis den kun er 4 år gammel. Derimod er det vigtigt, at den flyttes sidst i oktober, da der på dette tidspunkt stadig er så meget varme i jorden, at der er god rodvækst, men efter tilbageklipning ingen top, som skal have vand og næring. Planten har derfor gode muligheder for at gendanne roden inden næste vækstsæson.
Skrevet af: Jytte Jonsson, 7. juli 2009 kl. 20.27
Undskyld, men hvorfor lader du dem egentlig ikke bare stå? Hvis de ''stortrives'', ''blomstrer overdådigt'', ''står grønne året rundt'' – hvorfor søren vil du så flytte dem?
Endda hen hvor de får ''knap så meget sol'' – og i det hele taget andre forhold – skal man ikke bare ofre de penge – og sætte nogle nye? I stedet for at eksperimentere?
Hilsen Jytte
Skrevet af: Hanne Engermann, 7. juli 2009 kl. 20.47
Hvis de skal blive stående, kræver det, at de konstant holdes klippede kraftigt ind og korte, for stien mellem hækken og huset er ret smal.
Da jeg købte dem, fik jeg nemlig at vide, de var moderat voksende og max blev 1½ m. høje ad åre.
I dag er de 3 m. høje og vokser op ad stråtaget.
De vil derfor komme meget mere til deres ret i rosenbuen, der både er meget lang og høj, og hvor jeg kan nyde synet og den skønne duft af dem i haven og gennem vinduerne.
Ellers kan jeg skam godt følge dig :-)
For øvrigt er/var de ikke ret dyre, så det er ikke et spørgsmål om økonomi.
PS: Jeg er generelt heller ikke særlig glad for at bruge beskæresaksen :-(
Tak for dit indlæg og venlig sommerhilsen
Skrevet af: Jytte Jonsson, 7. juli 2009 kl. 23.00
Gør det noget om de fylder op ad hækken? Det lyder da sødt. For så kunne man vel nøjes med at klippe gangen fri.
"3 meter opad stråtaget" er jo dét andre håber på, så ligefrem at flytte rundt på den slags gave -... og risikere noget...
Jeg har roser INDUNDER stråtaget, knap 3 meter, men synes ikke det er noget at klage over, prøver at tage det som en mand, faktisk.
For nylig var der en ingeniør her på siderne som pralede af at have fældet to gamle egetræer.
Det var rigtig synd for ham. Og han vidste det ikke engang.
Hilsen Jytte
Skrevet af: Hanne Engermann, 8. juli 2009 kl. 0.50
Jeg har nok ikke formuleret mig helt klart.
Roserne er plantet op ad husmuren, og der er kun 1½ m op til, hvor stråtaget begynder (2-etagers gammelt bondehus).
Den ret smalle sti går mellem disse roser og hækken, som står øverst på en kampestenssætning. Den består for øvrigt også af roser, Pink Fairy, som også vokser som død og djævel.
Forresten har jeg Løvefod mellem "mur-roserne" (Westerland), og det er meget smukt.
I det hele taget elsker jeg Løvefod (den lådne). Har den på skråninger inde i haven og også foran et hegn med New Dawn, som lige nu blomstrer helt overdådigt.
Vi har åbenbart et godt rosenår :-)
Nå men det var vist et sidespring :-)
Jeg ville simpelthen føle mig som morder, hvis jeg lod en gammel eg fælde. Jeg går ganske vist og skuler til en gammel kastanie og en sørgebøg, der tager en del lys, men jeg nøjes med at skule og nænsomt klippe bøgen, så den danner buegange.
Hmmm! Måske jeg alligevel skulle tage en dyb indånding og nøjes med at beskære mine Westerland-roser og så købe nogle nye til rosenbuen :-)
Tak for "sparket" :-)
Skrevet af: Erik Hansen, 21. oktober 2009 kl. 11.08
Vi har også en Westerland, som vi i sin tid købte med en etiket på, som angav at rosen ville blive 90–100 cm. høj.
Heldigvis fik den en placering ved et hegn, hvor den oprindeligt var tiltænkt en funktion som "bunddække" for en ordentlig fætter af en hvidblomstrende slyngrose, der hedder "Climbing Iceberg".
Resultatet er nu blevet til, at de 2 roser er blevet slyngveninder og faktisk klæ'r hinanden rigtig godt :-)
–
Jeg ville nu ikke betænke mig på at flytte de pågældende roser du nævnte for at få mere glæde af dem. Du skriver at de med den tiltænkte placering ville få mindre sol, men hvis de kan få sollys 5–6 timer i døgnet, skulle de nok kunne trives.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.