Skrevet af: Claus, 2. juni 2009 kl. 19.49
Vi har de sidste 2 år brugt tiden sammen en lørdag med en skruetrækker og så rive alt ukrudt op mellem teresse fliserne
der efter fejet og blevet flot igen
Findes der andre alternativer der virker?
på forhånd tak for hjælpen
evt. en maskine eller andet
Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. juni 2009 kl. 20.09
Hej Claus.
Hestefolk har et lille simpelt redskab, som hedder en hovrenser. Det er en form for krog, som bruges til at rense hestehove på undersiden. Den ganske glimrende til at kradse fuger med. Hvis man er lidt fingersnild. kan den sættes på en stump skaft, så man ikke skal helt ned på knæene.
Mvh. Hans
Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 2. juni 2009 kl. 20.17
Gasbrænder kort og godt
Skrevet af: Anne Demant, 2. juni 2009 kl. 20.18
Man kan altså også købe nogen, ihvertfald 2 slags, redskaber til at rense flisemellemrum med.
Skrevet af: Anne Demant, 2. juni 2009 kl. 20.23
Var lige inde ved naboen og se fabrikat på den de har. Det er en Lysbro med langt skaft, og det er rigtig godt at bruge, siger de.
Skrevet af: Claus, 2. juni 2009 kl. 20.23
Jeg har faktisk en kantskære El Texas.
Har fundet ud af man kan købe et FLISERENSE SÆT at sætte på den maskine
Er det noget der virker tror i?
billede link:
www.texas.dk/texas/picture/?partno=90062054&pictureno=0
Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2009 kl. 20.48
Slettet af administrator 29. november 2009 kl. 22.52.
Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2009 kl. 20.51
Hej Claus
Det er vigtigt, at du fylder fugerne igen med sand efter rensning hvis der er revner mellem fliserne, som ukrudtsfrø kan ligge i læ i, så skaber du bare mere arbejde til dig selv.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Claus, 2. juni 2009 kl. 20.52
Ok
super for alle råd
Men hvad med den maskine jeg har linket til?
hvad tror i om den, om det virker
Skrevet af: Anne Demant, 2. juni 2009 kl. 21.03
Jamen altså en genial sag, det er da helt sikkert noget der kan flå ukrudtet.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 3. juni 2009 kl. 10.40
Jeg lånte engang en gasbrænder af min gode ven Ib, han er en guttermand. Men jeg må nu indrømme at jeg ikke kunne lade være med at føle, at jeg "snød" lidt ved at vælge den vej. Så da jeg afleverede den igen, ja der svor jeg at jeg for fremtiden ville gøre det manuelt. Hvis man arbejder, sagde jeg til mig selv, ja så skal der også sved på panden. Det er især vigtigt for os ældre at holde os i gang. Så lige så længe jeg kan vil jeg gøre det på den måde. At man så ser helt tosset ud, når man ligger der og skraber og kratter på alle fire, ja det må jo så være en anden sag. Efter nogle timer i haven gør det godt med en mørk porter og en sildemad indendøre. Uhmmm!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Claus, 3. juni 2009 kl. 19.09
Nej drenge
Der er intet at gøre end at tage konen i hånden efter morgenmaden lørdag og en fliserenser i hver sin hånd og ned på alle 4.
Nyde arbejdet bagefter over en grill tur på teressen
Købte den børste idag i silvan til 130 kr.-
Den tager ikke ukrudt men MOS snupper den som en drøm
spild af penge, ærgeligt
Skrevet af: Michael Olsen, 4. juni 2009 kl. 14.00
Hvis du har ukrudt i mellem dine fliser, gårdsplads, bede mv. så bekæmpes dette ukrudt mest effektivt ved følgende metode: 0,1 l Glyphomax til 5 l vand.
Sprøjt med Top Gun 330500 ml pr. 100 m2. Brug 34,5 l vand. Bedste effekt opnås ved sprøjtning på småt ukrudt under varmeforhold med direkte sollys.
Zeppelin kan ligeledes anvendes på gårdspladser o.lign 5070 g Zeppelin pr. 100 m2. Bekæmper både fremspiret ukrudt, såvel som hindre ny fremspiring af ukrudt.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2009 kl. 14.33
Det eneste glyfosatmiddel, som må anvendes på fliser og andre befæstede arealer er Zeppelin. Det var en forglemmelse fra myndighederne, at det ikke kom med på forbudslisten, da de andre midler blev forbudt på sådanne steder. Det er effektivt men hundedyrt og ikke nemt at dosere rigtigt.
Mvh. Hans
Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. juni 2009 kl. 14.47
Jeg holder min nu fra kemien, der er ej noget for mig. Der er jeg nok lidt for gammeldags.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Michael Olsen, 4. juni 2009 kl. 14.53
At hvad ikke kome med på forbudslisten Hans?
Skrevet af: Michael Olsen, 4. juni 2009 kl. 14.57
Og hvorfor er det en skam? Hr. Økolog
Skrevet af: Michael Olsen, 4. juni 2009 kl. 14.58
Men du har ret I at Glyphomax ikke må anvendes på fliser, sten o.lign. i flg. Middeldatabasen
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2009 kl. 15.03
Da glyfosatmidlerne sidst var oppe revurdering, blev de forbudt på fliser og andre befæstede arealer. Man glemte at få Zeppelin med. Derfor er det det eneste glyfosatmiddel jeg lovligt kan bruge på min gårdsplads, hvis ikke jeg vil risikere tugt og forbedringshus.
Mvh. Hans
Skrevet af: Michael Olsen, 4. juni 2009 kl. 15.13
Ja det skal lige passe Zeppelin også ender med og blive forbudt...
Man forbyder samt skruger gevaldigt op for afgifterne på eksisterende planteværnsmidler... Og det er endda en borgerlig regering... Afgifter, restriktioner o.lign., det ene og det andet... Således landbrugets konkurrenceevne ender med og blive fuldstændigt ødelagt... Som om det ikke er hårdt nok presset i forvejen... Ak ja... Det er åbenbart borgerlig politik i vore dage... Men hva... Der er jo heller ikke stemmer i at tale landmændendes sag... Næh nej... Man skal derimod tale forbrugernes og byboernes sag... Det giver stemmer... skidt med landmændende... de udgør alligevel snart ingen ting i forhold til den samlede danske befolkning...
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2009 kl. 15.17
Mit ærinde er rent oplysende. Politik gider jeg ikke diskutere her.
Mvh. Hans.
Skrevet af: Arne Larsen, 4. juni 2009 kl. 15.21
Sådan Hans! Godt skrevet.
Skrevet af: Gitte, 10. juni 2009 kl. 17.27
Hos Jem & Fix kan man købe en lille kost på stang hårene er en stålbørste den er bare effektiv og uskadelig for såvel ryg og undergrund. Og den virker
Skrevet af: Morten Hansen, 11. juni 2009 kl. 12.28
Hejm & fusk nej, dem er der ikke meget ved.
Skrevet af: Claus, 11. juni 2009 kl. 16.17
Det vil sige den kost ikke virker så.?
Skrevet af: Wina Fiona, 11. juni 2009 kl. 19.37
Jeg vil klart anbefale at plante mos mellem fliserne det holder ukrudtet væk, det er dejlig blødt at gå på, har en flot grøn farve året rundt og indimellem blomstre det med kønne små bitte røde blomster.
Skrevet af: Gitte, 12. juni 2009 kl. 8.38
Jo kosten virker men det er da helt op til den enkelte om man vil ofre 79 kr på den. Det er da selvfølgelig billigere at komme med en dum bemærkning omkring Jem & Fix.
Skrevet af: Gitte, 12. juni 2009 kl. 8.38
Jo kosten virker men det er da helt op til den enkelte om man vil ofre 79 kr på den. Det er da selvfølgelig billigere at komme med en dum bemærkning omkring Jem & Fix.
Skrevet af: Karsten Lykke Nielsen, 9. september 2011 kl. 20.47
Hejsa
Hvorfor alt det kemi, og så er det jo oven i købet dyrt at få ukrudt væk, fra sine fliser
Har i nogen sinde set ukrudt på stranden?????????????.
NEJ VEL
Hæld en stærk saltvand på og vupti inden længe er det væk jeg bruger ikke andet, og er det mælkebøtter man har problem tag blot gange lidt groft salt og lig det på mælkebøtten så er det problem løst
Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. september 2011 kl. 23.30
Ja, hvorfor al den kemi?
Salt er betydelig mere giftigt end glypfosat.
Mvh. Hans
Skrevet af: Jan Olesen, 11. september 2011 kl. 23.05
Hvad med at prøve med varmt vand.
Der kan også købes en ukrudtsdamper.
Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2011 kl. 9.43
Det er rigtigt, at planter ikke tåler salt. Men det er ikke kun ukrudtet, som skades af salt, det gør havens andre planter også. Og træer og buske har rødderne vidt omkring i en have. Derfor er det en rigtig dårlig ide at vælge saltvand i stedet for fliserenser, kost og hakkejernet.
Men det er selvfølgelig sikkert fristende i den her våde sommer at overveje alle strategier, for der er jo næsten ikke tre sammenhængende dage til at få bund i ukrudtet noget sted i haven. Men netop ved fliserne er det faktisk rigtigt let at hive ukrudtet op, når jorden er helt vandmættet.
Hold fanen højt - vi skal ikke forgifte havens jord med hverken RoundUp eller salt. Ren muld er bedst for plantevæksten og for dem, som skal leve af dem - enten det er os mennesker eller havens vilde dyr, fugle og insekter.
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.