Skrevet af: Erik, 18. maj 2009 kl. 10.00
Ved nogen hvordan man fjerner det hvide udtræk der kommer på ens sten.
De har nu lagt i 2 år og her i foråret gør jeg som jeg plejer... gennemgår dem alle med nyt sand og vander stenene så det kommer godt med mellem dem. Nu har jeg så store hvide pletter / udtræk af kalk eller lign. Jeg har prøvet at smage på det men kan ikke sige hvad det er.
Kunne jeg uploade et billed havde jeg gjort det.
Erik
Skrevet af: Line Mathiesen, 18. maj 2009 kl. 10.20
Som du selv er inde på er det kalkudblomstringer. Det er naturlig proces i betonsten, som optræder i større eller mindre grad på de fleste sten. Du kan ikke gøre meget ved det, oftest venter man blot på at det forsvinder af sig selv af vejr og vind.
Hvis du vil, kan du vaske stenene af i en mild syreopløsning. Det kan tage det værste, men det gør også stenene porøse i overfladen og mere modtagelige for snavs.
Skrevet af: Erik, 18. maj 2009 kl. 11.19
Hej Line
tak for dit svar, mit problem er at der ikke regner der hvor stenene ligger da jeg har overdækket teresse. men som du selv er inde på må jeg bare " regne/ vande " selv så jeg til sidst måske bliver fri for det.
Tak
Erik
Skrevet af: Line Mathiesen, 28. maj 2009 kl. 16.22
Jeg gætter på at problemet så er opstået i forbindelse med at du har vandet eller vasket stenene, og så er der kommet kalkudblomstringer efter optørring? Har selv samme problem i min carport, hvor der er en udendørs vandhane.
Du kan evt., hvis du er en flittig sjæl, feje arealet over med fugtigt sand en masse gange. Det har en slibende effekt og kan tage det værste væk. Men som sagt, så er det jo arbejdskrævende, og jeg gider i hvert fald ikke ;-)
Prøv evt. at google ''kalkudblomstringer'' og ''belægningsfraktionen'', så skulle der gerne komme et par link til betonvareindustriens teknsike vejledninger.
Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. maj 2009 kl. 17.05
Jeg vil heller ikke mene, at du kan gøre meget ved det da det jo repræsentere stenens natur.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Erik, 29. maj 2009 kl. 7.52
Hej Line
Tusind tak for ditsvar, jeg har googlet det og fundet nogle svar. Jeg har sågar lavet en kopi som jeg akter og sende til det betonfirma som har lavet stenene da de ikke viste hvad det var også selvom jeg sendte billeder af dt m.m.
Tusind tak.
erik
Skrevet af: Line Mathiesen, 30. maj 2009 kl. 16.08
Hej Erik
Godt at jeg kunne være behjælpelig, det er altid rart :-)
Det lyder meget mærkeligt, at producenten ikke kender til kalkudblomstringer, det er da basisviden for sådan nogen. Men det er nok bare fordi det andet var nemmere end at rådgive en utilfreds kunde over telefonen ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.