Forum

Er liljer flerårige?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 12. august 2003 kl. 15.03

Jeg er nybagt haveejer og har naturligvis store ambitioner med min have. Én af ambitionerne er liljer. Men nu hvor jeg er begyndt at finde ud af hvad liljeløg koster, har jeg følgende spørgsmål: Er liljer flerårige og kan de overvintre i haven uden at blive dækket til.

Er der evt. gode tips til vor man kan købe liljeløg til fornuftige penge?

På forhånd tak

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 12. august 2003 kl. 15.38

Liljer er i høj grad flerårige og de kan sagtens overvintre i haven (Der findes sikkert også nogen der ikke kan overvintre, men dem kan du så undgå.)Du behøver ikke dække dem til, men du skal passe på liljebillen – en lille lak-rød bille som lever af liljer og spiser dem meget hurtigt. Dens afkom lever på undersiden af bladene og dem skal du også fjerne. Der er kun en måde at gøre det effektivt, nemlig ved at træde på biller og larver!

Liljeløg er dyre, men jeg fandt i foråret en sending i Fakta, hvor jeg fik 3 løg for 7,95 kr. og jeg har fået MASSER af smukke liljer i år. Hvert løg skyder jo flere blomsterstængler og hver stængel får rigtig mange blomster. Jeg købte 5 poser og det var en både god og billig investering og liljerne har ikke været af ringere kvalitet end de dyre fra planteskolen.

I øvrigt er jeg vild med liljer og de er nemme at have med at gøre. I år plantede jeg en stor krukke til med 5 liljeløg og det var et overdådigt syn – det skulle du prøve hvis du har en terasse hvor krukken kan pynte!

Held og lykke med liljeeventyret!

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. august 2003 kl. 21.41

Liljer er så meget flerårige, at der i år i mit "vilde hjørne", som er overgroet af vintergrønt og ikke har været rørt i de 7 år, jeg har haft haven, pludselig i år dukkede en orange lilje op, hvis eksistens, jeg ikke kendte til. De skal bare sættes dybt nok.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Bech-Jensen, 12. august 2003 kl. 22.53

Om foråret kan du få liljer i de fleste supermarkeder til en billig pris.

Jeg har haft stor success med liljer fra både Netto og Bilka.

Og den med krukken kan jeg varmt tilslutte mig. Jeg har også haft en krukke med fire knolde i her i sommer, og det ser meget eksklusivt ud på terrassen :o)

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Hansen, 9. september 2003 kl. 19.04

Kan man dele liljer ved at knække nogle af de løg af som sider rundt omkring det store løg.hvis ikke, hvordan for man dem så til at formere sig.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 7. oktober 2003 kl. 11.05

Ja – men det tager tid før de blomster – de orientalske og kongeliljerne formerer sig hektisk hos mig -flere af dem har allerede den tredie sommer blomsteret fint- babyløg der sidder i kanten af stilk og blad er særligt hurtige til at blomstre. Min jord er forøvrigt rigtig elendig: den tidligere ejer havde smidt masser af mørtel, grus og knækkede fliser : resultat liljerne stortrives sammen med artiskokker, oregano, hvid isop og enkelte roser. Jeg har ikke haft tid til at ændre på beddet,men bare topdresset med grov varmkompost- løgene står i den tørre dårlige jord- de hader nemlig fugt. Så hvis din jord er tung og leret så husk en skovlfuld grus omkring løget i hullet.

Held og lykke

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla T, 22. oktober 2005 kl. 12.41

Kongeliljer... Er det dem man køber afskårne i buketter i blomsterbutikkerne: I ved, de er helt hvide, ret store og meget duftende. Jeg ville gerne have nogle af dem i min forhave, hvis de kan tåle det danske vejr. Jeg gider ikke at skulle hive løgene op for vinteren. Kender I andre hvide liljer? Gerne helt hvide. Mvh Ulla

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. januar 2006 kl. 14.38

Nej jeg tror ikke det er kongeliljer, men lilium longiflorum. Mens kongeliljer (Lilium regale) er helt hårdfør er Lilium longiflorum på nordgrænsen hos os.

Lilium formosanum -som ligner Lilium longiflorum en del er en smule mere hårdfør specielt den lave type der hedder var. pricei. Den blomstrer året efter at man har sået den.

Lilium regale (kongeliljen) stammer fra en 150km lang kløft i Kina hvor der kan blive stegende hedt om sommeren og ned til -40 C om vinteren -så den tåler alt. Desværre er alle dens frø en tro kopi af moderplanten -lige meget hvad man bestøver den med (såkaldt apomixis), så der er ikke megen variation-der er dog en renhvid udgave der hedder L.regale var. album.

Jeg har lidt billeder på dette link www.flickr.com/photos/16734351@N00/

John

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Poulsen, 27. april 2006 kl. 10.37

Hvis din passion er liljer er det måske en idé at melde dig ind i Dansk Iris og liljeklub?

Hilsen Vibeke

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else – Liljeshop.Dk, 21. oktober 2008 kl. 17.14

Alle kan dyrke liljer i haven eller i krukker. Ja, selv i altankassen kan man dyrke liljer. Det er i dag muligt at få liljer til enhver smag og pengepung. Fra høje majestætiske liljer der evt. kan plantes mellem rhododendron til helt lave liljer med store duftende blomster lige til krukken. Liljer kræver kun meget lidt forberedelse for at lykkes. Jorden bør være luftig og veldrænet. Gerne meget sandet og gruset. Liljer trives fint mellem rødderne på buske og træer. Gød dine liljer godt med en gødning beregnet for rhododendron. Anvend CALYPSO, hvis de er plagede af liljebillens glubske larver.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. oktober 2008 kl. 18.37

Dagliljer kan dele i foråret, som andre stauder.

Mine blev delt (sent!) i maj, og der kom da blomst på.

Hvis de står i dårlig jord/for tæt kan de holde op med at blomstre.

Mvh
Tine

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 29. oktober 2008 kl. 19.39

Syntes lige jeg vil videregive dette

Förökning av olika lökar! Inklusive Krollilja., En kraschkurs i hur jag gjort och gör:
www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=70772

mvh
jes

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Husen, 8. august 2009 kl. 15.46

Skal man beskærer liljerne når de er afblomstret
på forhånd tak

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. august 2009 kl. 18.03

Du kan roligt klippe stænglen helt ned, ja.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte, 8. august 2009 kl. 20.02

Hej Lone.

Liljer tager ikke direkte skade af at blive klippet ned efter afblomstringen, MEN hvis du vil være god ved dine liljeløg venter du til stilken er visnet. Derimod er det en god ide at pille evt. frøkapsler af, så løget ikke bruger energi på at danne frø. Derfor dyrk dine liljer i store krukker, så kan de stilles lidt af vejen når blomstringen er forbi og der afgro i fred og ro.

Med venlig hilsen
Jytte H.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Nielsen, 29. september 2009 kl. 16.02

Hej!

Vi har mange lilje-planter i haven, som desværre ikke blomstrer.

De står i halvskygge og er ca. 8 år.

Skal vi grave dem op, for vi ærgrer os hvert år at se planterne uden blomster.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gitte

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Nielsen, 29. september 2009 kl. 16.03

Hej!

Vi har mange lilje-planter i haven, som desværre ikke blomstrer.

De står i halvskygge og er ca. 8 år.

Skal vi grave dem op, for vi ærgrer os hvert år at se planterne uden blomster.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gitte

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. september 2009 kl. 7.56

Ja-de får åbenbart for lidt sollys. Hvis de har stået samme sted i 8 år er det iøvrigt også på tide.

Tidspunktet nu er iøvrigt velvalgt.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lilleskov Christensen, 3. oktober 2009 kl. 20.49

Jeg vælger oftest orientalske liljer, da de dufter. Oftest vil duften dog blive for overvældende, hvis man tager dem ind i vase.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Nielsen, 19. oktober 2009 kl. 19.58

Hej!

Håber at få et godt råd ang. vores Skimmia.

De fleste blade er blevet gule. Vi har 4 stk., og de 3 har problemet med de gule blade. Vi har vandet dem rigeligt og givet dem gødning. De står i samme bed som rhododendron og i spagnum.

Hvad gør vi forkert?

Med venlig hilsen
Palle Nielsen

Nyt svar til emnet »Er liljer flerårige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er liljer flerårige?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider