Skrevet af: Wina Fiona, 29. april 2009 kl. 20.43
Årets første høst: Raberbar til en lækker tærte + 8 glas marmelade en lille håndfuld sprøde radisser en stor skålfuld rucula + en posefuld til fryseren (det er godt at komme i vinterens supper) og lidt smagsprøver af spæde spinatblade.
Hvor er det dog bare dejligt at have fået en have.
Skrevet af: Martin P, 30. april 2009 kl. 1.03
Fantastisk debatemne!
Opdater gerne din høst jævnligt! Det er meget spændende at følge med i.
Vi har også rabarber. Desværre har vi kun radisser på vej op af det, vi har sået, da hverken gulerødder, salat, rødbeder eller pibeløg er kommet op endnu trods ca. 10 dages ventetid. Aner ikke hvad der er galt... :S
Tillykke med din have. :D
Skrevet af: J. H., 30. april 2009 kl. 7.20
Man bliver jo helt haveglad en x-tra gang.
Jeg kan supplere med, at mine jordbær blomstrer.
Rødbeder, løg, dild, bladbeder og diverse sommerblomster er dukket op med de første spæde kimblade efter en næsten utålmodig venten ;0)
Jeanet
Skrevet af: Wina Fiona, 8. juni 2009 kl. 7.29
Du milde jeg har lige været på ferie i 1,5 uge, og som min lille have dog ser ud nu!
Hvde ellers fjernet al ukrudt inden jeg tog afsted, men nu er alle mine rækker igen blevet væk imellem alt det grønne hvor kommer det dog fra...
Og mine små fine radisser er blevet over en meter høje, og har fået smukke lyserøde blomster.
Og den række jeg troede var salat af en slags, er blevet til en række blomstrende valmuer.
Men så kunne vi smage på de første gulerødder. Ikke større end en lillefinger, men sikke dog en smag. Tænk at gulerødder kan smage så kraftigt, sødt og stærkt. Slet ikke som dem fra supermarkedet.
Og spinat til fryseren blev det osse til 10 store fryseposer fyldte.
Mit lille nyplantede Røde Pigon har kvitteret med 18 små fine æbler. De skal pynte på bordet til jul.
Og så har jeg fået selvskab i min lille have. En muldvarp er flyttet ind. Ham hilser vi velkommen for han spiser larver og biller og lufter jorden, og så er han så sød kun at lave bunker ved siden af mine planter. Hyggelig lille fyr.
I dag vil jeg anlægge en lille mark med alle tomaterne. De skal ud i fri natur, og slippe for deres potteliv.
Skrevet af: J. H., 8. juni 2009 kl. 8.09
Igår kunne jeg høste 2 skoleagurker & flere er på vej.
Tomaterne på friland, klarer sig ikke nær & ½ så godt, som dem i drivhus. De savner vamere vinde fra syd. Vand mangler de dog ikke, for på disse kanter syntes det at regne konstant.
Imellem bygerne når jeg dog at slå græsset efter behov og kultivere mellem rækker af vitaminrige urter, der ventes på med længsel, at kunne høste.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. juni 2009 kl. 19.37
Rabarberkompot ifl. Den Grønne Syltebog: 1 kg. rabarber og 650 gr. sukker, det er da det rene slik. ikke så sært at alle kan lide det. Det prøver jeg at ændre hen ad vejen. håp
Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2009 kl. 22.31
Hej Jeanet.
Du må da bo på "et udsat sted" for her i Kalundborg området er flere græsplæner begyndt at blive gule, men mine selvsåede udendørs 2-mater gror livligt og er 1,3 m. høje. Det tørre vejr her bevirker desværre at der er meget utøj i hindbær- blommer stauder roser og æbleblade.
Skrevet af: J. H., 9. juni 2009 kl. 7.46
Temperaturen ligger på omkring 1012 grader og når det så også blæser fryser jeg, selv indendørs. Havearbejde giver dog dobbeltglæde lige nu til at få varmen på. Vi har indtil nu, inkl. foråret fået omkring 130mm nedbør, hvor de 21mm er fra skybrud. Det har endda også haglet.
Når det, de sidste 14 dage med mellemrum har regnet om natten kan jeg kun glædes, men når det så fortsætter i dagtimerne med kølige vinde og jordbærerne "nægter" at modnes og andre frilandsurter ser ud som om tiden er gået istå, trods nedbør & gødning kan man da godt føle sig udsat på syd/øst egnen og syntes det virker som en evighed. Ser frem til varmere vinde & tør da slet ikke tænk på global opvarmning, hvor jeg har ladet mig fortælle, at det kan netop betyde køligere vejr og ikke som troet varme.
Men men men... når jeg er i haven, forsvinder alle disse tanker. Det er nydelse og forventningens glæde der sejrer ;0)
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. juni 2009 kl. 20.02
Efterhånden er diskussionen blevet til oplevelses og haveemner. Velkommen, jeg hygger mig også med det. håp
Skrevet af: Mogens; E., 9. juni 2009 kl. 20.30
Hej Jeanet.
Det er kedeligt at du bor et sted hvor det regner mellem bygerne, min gamle mor sagde ofte at sommeren altid kommer efter Sct. Hans. Jeg mente ellers at drivhusefekten betød lunere vejr. Lad os få Voldborg tilbage, da havde vi bedre vejr.
Skrevet af: Martin P, 10. juni 2009 kl. 1.53
Jeg har også et bidrag til havehøsten. :D
Vi har høstet flere radisser nu.
Og så har vi høstet de kartofler, vi havde stående i spande. Det var et ikke så udbytterigt eksperiment, men et meget sjovt og velsmagende et af slagsen alligevel!
Høsten fra jord til bord kan ses her: picasaweb.google.dk/martinp89/Kartofler#5345478677996368786
Den fejl jeg gjorde, var at jeg havde sat kartofler alt for højt i spandene. Godt at have fået den erfaring!
Skrevet af: Wina Fiona, 10. juni 2009 kl. 5.34
Sikken en sjov og fin lille fotoserie :-) Men den er da godt nok blevet høj, den kartoffelplante!
Skrevet af: Wina Fiona, 23. juni 2009 kl. 6.11
Så fik vi mad på bordet igen...
En skål jordbær blev det til godt og vel to bakker lækre til dessert med en god vanilieis.
Og en stor skål salat af krølsalat, basilikum, persille, dild, rucola + tomat og agurk fra købmanden.
Men dressingen blev rørt af havens første hvidløg, olivenolie, finthakket timian og citronsaft.
Det er altså helt utroligt så megen god smag der er i det hjemmeavlede.
Høstede også lige en række spinat til fryseren, og satte tomater i stedet. Det er første gang jeg prøver at plante tomater ud i fri natur, så nu er jeg spændt på hvordan de vil klarer det.
Skrevet af: Wina Fiona, 23. juni 2009 kl. 6.26
Nåå ja, så er min mulvarp iøvrigt flyttet igen... Der var nok for kedeligt i min have...
Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2009 kl. 9.18
Hej Wina.
Jeg husker de første indlæg du skrev her, da du var blevet haveejer. Da var du lidt på herrens mark. Det er rart at læse hvor meget du får ud af dine afgrøder. Det er skjønt at være haveejer, og så med det vejr (i dag).
Skrevet af: Martin P, 25. juni 2009 kl. 1.28
Snyd, vores jordbær er ikke røde endnu.
Skrevet af: Martin P, 2. juli 2009 kl. 1.59
Et dejligt billede af ribs-høsten. Der er intet som mors ribssaft...
picasaweb.google.dk/lh/photo/suKjlC62goDX8vau262O1A?feat=directlink
Skrevet af: Wina Fiona, 21. juli 2009 kl. 20.09
I dag har vi så fået det første varme måltid fra haven.
Prøvede lige at grave to af aspargeskartoflerne op og der var små bitte fine kartofler, nok til en lille posefuld. Og et stort bundt gulerødder store og flotte, og alle havde de både arme og ben som små mennesker. Og nogle af dem var hanner, kunne man tydeligt se...
Og så prøvede jeg at plukke nogle af de valske bønner (som der stod i Havenyt idag) Jeg tog bare en 67 stykker af de aller største dem på bananstørrelse.
Gulerødderne og kartoflerne blev kogt i samme gryde, og vendt med dild og hvidløg osse fra haven en god olivenolie og lidt citronsaft.
De valske bønner blancerede jeg først, som beskrevet i Havenyt. Men jeg syntes ikke de var til at pille efter kun et på min. i det kogende vand. Så de fik 10 min. og det var nok lige lidt for meget, for de blev lidt mosede.
Men bønnerne fik samme omgang som kartoflerne med hvidløg og olie og citron. Det hele drysset med hjemmelavet urtesalt af alle havens krydderurter + lidt chili.
Så enkelt og så lækkert kan det gøres.
Og så lige lidt hindbær med en klat is til dessert.
Skrevet af: Wina Fiona, 27. juli 2009 kl. 6.23
Du milde kineser nu sker der endelig noget med tomaterne!
Den første røde tomat blev plukket i fredags, og nu går det stærkt. Allerede nu bugner det med flotte røde næsten plukkeklarer tomater.
Jeg havde ellers opgivet dem alle. Hele forsommeren har jeg nusset og pusset omkring dem, men lige meget så det ud til at hjælpe... Små og skravlede var de. Især de vilde kinesiske var ikke værd at skrive hjem om. Indtil for 2 uger siden var de bare små forkølede pinde på 510 cm. Jeg havde faktisk tænkt, at Fru Plum skulle have dem lige i nakken igen, for alle de frø måtte tangere uder kategorien "Kinesisk Skrammel".
Kun de billige unavngivne tomatfrø fra Aldi så ud til at ville blive til lidt.
Men så for 14 dage siden tog pokker ved alle mine tomater. Nu gror de som var de betalt for det. Og sætter frugt, så jeg er begyndt at spekulere på både suppe og ketchup-opskrifter.
74 tomatplanter lever nu lystigt, og fylder hele min lille kolonihave og baggård. Kun 1 cherry vil ikke, og 2 af kineserne er døde. Men dem fik min mor, så de tæller ikke med.
Skrevet af: Wina Fiona, 11. september 2009 kl. 7.14
Det er altså så fedt, det her!
At kunne bo i byen, og så alligevel føle sig som en klon mellem Bonderøven og Camilla.
Lavede stor familiemiddag i går, og alt på bordet kom oppe fra den lille kolonihave.
Fyldte tomater, porretærte, råstegte kartofler, marinerede bønner, glaserede gulerødder. Og dertil en laks som en god ven havde fanget i åen lige ved siden af min have, så den tæller osse næsten med.
Og æblekage til desset af de røde ananas.
Det har altså været en helt fantastisk høst, jeg har fået ud af det lille jordstykke. Osse selvom der har manglet både kvælstof og vand.
Fryseren er fyldt med spinat og rabarber. Og hele to køkkenskabe er fyldt med surt og sødt. En kurvfuld æbler, og en kasse kartofler står i bryggerset. En ranke hvidløg og en ranke alm. løg hænger og pynter i køkkenet, og der er stadig meget oppe i haven endnu af både porre, tomater og gulerødder.
Og så er der også alt det, jeg ikke har nænnet at høste, fordi det stod og var så pænt.
Jeg er stolt af min have og mig selv som nybegynder!
Skrevet af: J. H., 11. september 2009 kl. 7.33
Jeg bliver altså nød til at supplere på tomaterne
Skrevet af: Rikke B., 11. september 2009 kl. 7.40
SÅDAN Wina Fiona!
Skønt at læse dit indlæg.
Mange hilsener Rikke
Skrevet af: J. H., 11. september 2009 kl. 7.48
Hov hvor blev resten af teksten af... hmmm... fortsættelse følger ;-)
Jeg kan supplerer med kun 13 planter, men skal lige love for de kvitterer på sit højeste.
Indtil nu er rigtig rigtig mange blevet spist naturel som var det slik, men det er også blevet til 8 liter ketchup både den hotte og den milde.
Lige nu venter yderligere høstet 8,3 kg på at blive tilberedet efter Plums fantastisk inspirerende metode til vinteropvaring i glas med olier og krydderier.
Der er stadig nogle af høste det bliver ikke voldsomt, men så er der til gengæld mange andre urter der venter på at blive høstet. Af rødbeder er der nok til en hel hær og de smager jo fantastisk, tilberedt på forskellige måder ;-)
Ja, det er utroligt hvad vores små kolonihaver kvitterer med år efter år, for ikk' og tale om naboskabet sådant et sted.
Jeg har haft min i skønne 8 år og ser frem til mange flere af den slags.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.