Skrevet af: Clara Andersen, 8. august 2003 kl. 0.33
Hjælp, jeg har idag sagt ja til at få udskiftet min 60 år gamle store tjørnehæk med en ny ligusterhæk. Havde ellers først sagt nej, men efter at have gået den efter, måtte flere rådne stammer fjernes og mere er ved at gå ud. Jeg har en hjørnegrund, så det bliver rædsomt nøgent nogle år.
Og selvfølgelig først bagefter kommer jeg til at tænke på, at hækken i år har huset 56 solsortereder. Hvordan skaffer jeg bolig til dem? Hvad sker der med haven, hvis jeg ikke har redepladser til dem? Vil den blive plaget af insekter? Vil solsortene komme alligevel, selvom de bor andre steder?
Jeg er så vant til at dele både jordbær, ribs, solbær, æbler og nysåede ærter med dem, og nogle kommer selv hen og gør opmærksom på det, hvis der mangler vand i skålen. Jeg vil savne dem, hvis de sjældent kommer. Bygger de ikke rede i liguster? I den ligusterhæk, jeg også har, har jeg aldrig set en solsorterede. Hvorfor? Er den for tæt?
Skrevet af: Grete Larsen, 9. august 2003 kl. 19.23
Kommentar til "ny hæk"
Hej Clara.
Det var synd,at udskifte en gammel tjørnehæk.!
Kan du ikke nøjes med at skære de gamle grene væk og beholde stammen.?
I sådanne gamle stammer,der er lige ved at vælte,-gemmer sig rigtigt mange
"go'bidder" til dine fugle,-og kunne være med til, at holde dem inde hos dig.
Nej,jeg tror ikke,at liguster er det rede-sted en solsort og sangdrossel først vil kikke efter. Den er for tæt,ja,-og grenene har ikke den rigtige vinkel til redebygning. Det ideelle er tjørn!-og mirabeller,-og jeg har også med held opstammet hassel,ahorn og eg.Og her bygger solsorten lystigt sine hurtigt udførte reder.
Jeg har lånt en rigtig god bog på biblioteket.Benny Gensbøl :Fuglevennens have",-og en mere med samme titel,-men skrevet af Rupert Barrington.
Måske kunne du lave dig et blandet hegn?
Hvis du absolut er nødt til at plante liguster,-så kunne du lade være med at klippe den. Den bliver ikke så køn,-men er mere Fugle-venlig.
Hvorfor dog vælge liguster,-når der er så maeget andet.?(undskyld!)
Venlig hilsen Grete Fynbo.
Skrevet af: Karna Maj, 10. august 2003 kl. 1.15
Jeg har heller aldrig set en solsorterede i mit stykke ligusterhæk. Derimod vil de gerne bygge i min takshæk kunne du ikke overveje sådan en i stedet for så får du også læ i haven om vinteren, og fuglene får et læsted om vinteren.
Det mest eftertragtede sted at bygge i min have, både for solsorte og andre fugle, er en opstammet buksbom, som er klippet i kuglefacon ca. 1 m i diameter med ca. 70 cm stamme. Her borer de sig ind og laver et eller flere "huller" til ind- og udflyvning. Det er i øvrigt et kattesikkert sted katten kan ikke kravle op i den. Måske kunne du etablere sådan et par til erstatning, hvis du er nødt til at plante liguster.
Skrevet af: Clara Andersen, 10. august 2003 kl. 23.25
Mange tak for jeres svar og gode råd, jeg vil snarest låne de 2 bøger om fugle, et velkomment tip.
Jo, jeg havde ellers besluttet, at jeg til januar ville skære hækken næsten helt ind og noget ned på den ene side, og tage den anden side næste år. Det ville dog også fjerne rederne et par år frem.
Nu er det en kolonihave, og jeg kan ikke selv bestemme, hvilken slags hæk, der skal være. Og den skal klippes. Foreningen betaler nye hækplanter, og for 800 kr. fjerner de også den gamle hæk på næsten 50 meter, så det er et godt tilbud.
Fordelene er, at jeg slipper for de evindelige torne i fingrene og forrevne arme hver sommer af at luge og fjerne udgået under den 1,20 meter brede hæk, samt for problemet med at klippe hækafklippet, så det kan proppes i sorte sække til container eller en speciel kompost. Og ved en nærmere gennemgang er der flere rådne stammer samt brune blade på steder, hvor den vil gå ud næste år. Naboerne har allerede udgåede pletter.
Men jeg er ked af, at liguster ikke kan huse solsortene, det bekræfter I mig i. Måske er næste års redning, at naboen har en del hassel. Og så må jeg nok lade min avnbøghæk vokse tyk igen, den har de før haft reder i. Den beskar jeg sidste år på den ene side. Min forsythiabusk rummer også en rede, men jeg ved ikke, om det er solsort.
Måske skal jeg ikke være så nervøs for ikke at få besøg af solsorte, for modsat naboerne, dækker jeg ikke hverken jordbær, ribs eller solbær med net, og jeg giver dem vand. Jeg har nok i at høste de inderste (og største) bær, som fuglene ikke nemt kan komme til. En enkelt solsort har sågar været inde i havehuset, så ja, det er mine høns.
Ingen har dog svaret på, hvilke ændringer, der ville ske med haven, hvis solsortene undlod at komme der?
Skrevet af: Merete Vinje, 11. august 2003 kl. 10.52
Der, hvor jeg bor, har vi alle sammen ligusterhække, og der er masser af solsorte i haverne. Det er også sket, at der har været reder i hækken, så jeg tror ikke, at du skal være bekymret for, at solsortene forsvinder, selv om du får ny hæk.
Venlig hilsen
Merete
Skrevet af: Clara Andersen, 11. august 2003 kl. 22.05
Tak Merete, jeg har idag talt med hende på havegangen, der nok har mest tjek på den slags og lang erfaring. Hun har også engang set en solsorterede i sin ligusterhæk, men huskede dog ikke, om hækken var klippet. Hun beroligede mig også ved at sige, at solsorte er meget opfindsomme, bygger hvorsomhelst og bygger hurtigt, samt at, hvis jeg vil have insektfjernere, er det bedre at skaffe reder til musvitter, de tager flere insekter end solsorte. Så måske behøver jeg ikke kontakte haveforeningen og foreslå dem takshække istedet (Karna Maj's forslag) det var jeg ellers tæt på at overveje.
Skrevet af: Allan, 6. januar 2004 kl. 23.05
Jeg tror solsorte bygger hvor som helst. I vores have byggede den samme solsort flere reder sidste sommer, både i liguster- og naurhæk, men den lagde dog æggene i reden i naurhækken. Vores have er meget bar, og består stortset kun af de to omtalte hække og et krøllet blommetræ, samt en masse nyplantede buske og træer, som i sagens natur er ganske små. Så jeg vil mene solsorte ikke er kræsne hvad redebygning angår.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.