Forum

Hjælp til en bed novice

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina, 12. april 2009 kl. 15.37

Hej alle have elskere

Vi har netop i september 2008 overtaget vores lille nye andelsbolig, med en lille helt bar have til.

Hacen vender stik syd skal jeg lige sige så der er sol hele dagen fra morgen til aften.

Der bliver anlagt hæk og græs af andelsforeninngen men ellers er det jo så op til os hvad vi ellers vil have i haven. Min Mor er gammel blomsterbinder (nu i flexjob i andet erhverv pga. nedslidning) og jeg er derfor mildt sagt milijøskadet som min kæreste siger. dvs. jeg ELSKER blomster og kan slet ikke få nok af dem hverken inde eller ude.

Jeg vil derfor også gerne have blomster i min have som er velegnede til at bruge som snitblomster så jeg kan tage haven med indenfor.

Nå her er så mit egentlige spørgsmål, hvad kan jeg plante i mine bede?

jeg har et stort ønske om at lave et lidt større bed hvor jeg bla. meget gerne ville have pæoner da det er min og min mors ynglingsblomst, men er der bestemte arter det er bedst at starte med som begynder?

Derudover har jeg 4 havehortensiaer i nogle store zinkbaljer (dem man fik smør i i gl. dage) som jeg også godt ville plante ud i bedet så jeg havde baljerne til sommerblomster. kan jeg det, eller bliver det noget skidt sammen med pæoner?

Faldt også over purpursolhat inde på paeonekspertens hjemmeside kan de også plantes der eller?

Jeg ville desuden gerne have et lidt mindre bed nær min terrasse kun tilegnet geoginer/dahlia

Det blev måske lidt rodet men jeg er også en smule ivrig efter at hører hvad i har af forslag, bog forslag er også velkommne hså må jeg en tur på biblioteket.

Jeg er desværre studerende så hjælp fra en anlægsgartner er desværre udelukket, men det er vel også sjovere at gøre det selv?

glæder mig meget til at hører fra jer.

mvh.

Carina, med den tomme have.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 13. april 2009 kl. 21.09

Det lyder som om du allerede har en masse ideer. Stol på din egen smag og eksperimenter. Nogle planter vil trives fint, andre ikke. Hvis du ikke har så mange penge, er der mange steder, man kan købe billige stauder ved vejen. Man kan også få mange forærende, og må så selv opformere dem (få dem til at fylde mere). Pæoner koster, men kig efter knolde i supermarkeder.

Man kan, ganske gratis, låne et væld af inspirerende havebøger på biblioteket, her kan du læse om stauder.

Når man elsker blomster kan man også få stor glæde af at så sommerblomster. Mange af dem smider frø, og kommer igen år efter år. F.eks. Nigella "jomfru i det grønne", akeleje, honningurt, morgenfrue, smalbladet klokke, tropaoulum, valmuer, alle disse blomster er skønne, og der findes mange flere.

Hvis du ikke er tilfreds med placering af en staude, f.eks. kan farven matche naboplanten dårligt, eller den kan li lidt skygge fra en busk, så er det let at flytte den om efteråret eller i det tidlige forår. Derved får du et bed, du hele tiden kan arbejde med til stor glæde.

god fornøjelse.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.34

Kære carina, en sådan glæde som du bringer for dagen angående blomster er kærkommen her på denne hjemmeside. Det lyder som om du er en person med hjertet og haveredskaberne på rette sted! Du har nbemlig helt ret i at det er sjovere at gøre det selv.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. april 2009 kl. 19.58

Hej Carina

Få dit bibliotek til at skaffe "Hvilken plante hvor" af Landskabsarkitekt Jane Schull. ISBN87–567–6095–7 Politikens forlag 2000.

Det er en meget anvendelig håndbog – og kan spare dig for mulige fejlkøb af planter, som ikke kan trives under de vilkår, der nu er i din have.

Og så er den fuld af spændende forslag til farvesammensætning og plantekombinationer, der kan dække jorden hurtigt (så lugning, udtørring og sammenklasket jord efter regn ikke giver vanskeligheder).

God fornøjelse med haveprojektet!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hjælp til en bed novice«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til en bed novice

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider