Forum

Giftfrit og billigt hegn?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja, 24. januar 2009 kl. 16.40

Vi skal sætte et hegn op i langs den ene side af haven for at forhindre vores lille søn i at komme ud på vejen. Det skal helst ikke koste alt for meget, så et selvbyggerhegn af lærketræ er nok udelukket – selv om vi godt gad have det. Det jeg har fundet af modulhegn i byggemarkedet er trykimprægneret – og så er det jo giftigt, ikke? Vi kan ikke nå at vente på at en hæk skal vokse op :) Langs den hullede hæk mellem vores grund og naboens har vi overvejet at sætte trådhegn op, men langs indkørselen vil vil gerne have noget der er pænere. Er der nogen, der kan hjælpe med sine erfaringer?

på forhånd tak -
hilsen den lille havebegynderfamilie

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. januar 2009 kl. 11.32

Hej Anja Skoglund

De store vanskeligheder ved trykimprægneringen er produktionsprocessens affaldsstoffer og så bortskaffelsen efter nogle år. Der er næppe nogen giftvirkning ved den hudkontakt, man normalt har med et hegn.

Der har været forskellige strategier omkring bortskaffelse. Afbrænding på åbent bål i haven er meget forbudt, afbrænding i forbrændingsanlæg som metode er forladt – nu opmagasinerer man det på lossepladser – slet ikke noget god måde at gøre det på!

Måske kan I overveje det forholdsvis billige pileflethegn.

De kan købes i færdigflettede moduler – brug nettets søgemuligheder for at finde frem til salgssteder i nærheden af, hvor I bor.

Ofte sælges egestolper sammen med hegnet (fordi man kan så skifte fletmodulerne, når de er nedbrudt af vejr og vind). Egestolper er dyre og holdbare... Men hvis i på længere sigt gerne vil have en hæk langs indkørslen, kan i gøre plads til hækplanter ved at sætte hegn op ca 1 meter indenfor hækforløbet og i stedet for anvende lette stolper af fyrre -/ grantræ uden imprægnering.

Den løsning giver mulighed for at de (billige) små hækplanter kan få lys fra begge sider, blive passet med kompost, ukrudtsbegrænsning og vokse til i løbet af 4–5 år.

Heldigt nok er 4–5 år cirka den tid lette ikke-imprægnerede stolper af gran og fyr er om at blive nedbrudt, så hegnet kan vælte eller skal tages ned sådan mere kontrolleret...

Hvis I har mod på det og tid til det er det nu enkelt – og et fornøjeligt familieprojekt! – selv at flette et hegn.

I skal ud over pilegrene have fat i 4–7 cm tykke hasselkæppe til at flette omkring. I kan finde flere bøger på biblioteket, der i tekst og billeder forklarer forskellige fremgangsmåder.

Måske kan I få kontakt med nogen, som har pile- og hasselgrene tilovers – en cykeltur i omegnen af, hvor I bor, kan måske være en metode?

Der er også firmaer, som gerne leverer råmaterialer til selvflettere – igen må jeg foreslå at I søger på nettet efter forhandler i nærheden af jeres have.

Bortskaffelsen af pileflethegn er helt enkel: Optændingspinde og småt brænde til Jeres eller naboens (svanemærkede) brændeovn – eller evt. nogle ture med trailer til nærmeste genbrugsplads og containeren for småt brændbart.

Og så får I lige en erfaring, som ikke var så sjov: Min søster forsynede sig i vores mængde forvokset pil. Hjemme hos sig selv gik hun igang og savede stolper af de tykkeste grene, bankede dem i jorden, flettede med tynde grene og var efter nogle dage stolt af resultatet: Et smukt pileflethegn, som hun var rigtig glad for!

6 uger senere var hun ikke så glad: Fra alle stolper skød der vildt mange pilegrene op – og det fortsatte på trods af hendes ihærdige indsats med beskærersaks. Det hørte ikke med til planen om en rolig brun baggrund for stauder og roser. I to havesæsoner kæmpede hun med problemet – og gav op til sidst og nedlagde hegnet...Så kan hun lære det, kan hun :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja, 25. januar 2009 kl. 14.54

Kære Lone

Tusind tak for det lange og gode svar! Jeg kendte ikke til affaldsproblematikken omkring trykimprægneret hegn og det, du fortæller, gør mig bare mere overbevist om at vi ikke skal have det. I øvrigt tænker jeg på, om ikke noget af giften siver ud i jorden? Jeg synes, alt af træ er ret problematisk – det kan være rigtig svært at vide, om det er produceret på en ordentlig måde.

Jeg synes ideen om selv at flette et pilehegn er rigtig god. Jeg tror ikke vi skal have mere hæk, da vi allerede har hæk på fire sider af vores grund og klipper og klipper. Så må vi se, om jeg ikke kan få min bedre halvdel med på den idé :) Og tak for advarslen! Ingen pilegrene ned i jorden hos os :)

Igen rigtig mange tak -

venlig hilsen
Anja

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. januar 2009 kl. 18.59

Anja – hvad med et grønt dyrehegn, det kan holde til børnene er flyttet hjemmefra, og så kan du plante klatreplanter op ad det. Se det hos din
lokale tømmerhandel.

Nyt svar til emnet »Giftfrit og billigt hegn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Giftfrit og billigt hegn?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider