Forum

Drivhus og sokkel til denne!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Plovmann, 30. juli 2003 kl. 22.51

Hej! Jeg har investeret i en 11 m2 drivhus og er meget i tvivl om jeg skal støbe 4 stolper ned og så lave en sokkel hele vejen rundt af træbjælker, eller om jeg skal grave 80 cm ned og støbe en sokkel op. Jeg er godt klar over at det er den bedste måde fordi det isoler jorden i drivhuset bedre fra jorden udenfor, men er det besværet værd? hvad har i andre gjort. og er der rigtig noget forskel?

Mvh. Lars Plovmann

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2003 kl. 11.33

Karna Maj har tidligere svaret på et beslægtet spørgsmål: www.havenyt.dk/spoergsmaal/1133.html
Jeg tror i grunden, at hovedparten af de danske drivhuse står uden sokkel, blot fæstnet i hjørnerne på en træramme. Det bedste er absolut enten at bygge en sokkel, eller som min. sørge for god isolering, ca en halv meter dyb, under træfundamentet, som kan adskille jorden inden – og udenfor. Ellers fungerer overgangen som en kuldebro. Især om foråret, hvor tidlig opvarmning af jorden har betydning for en forlænget vækstsæson og god start af planter, der er følsomme overfor kold jord, er det vigtigt at jorden indenfor ikke står i kontakt med den omkringliggende, udenfor. Sker det, ledes varmen bort fra drivhusets jord og planterødderne.

Der findes ud over lecablokke forskellige matrialer på markedet, der kan bruges til isolering. Du kan evt. spørge i dit plantecenter eller byggemarked.

Hvis du dyrker i hævede plantekasser og ikke i niveau, kan du nøjes med at isolere under disse. Husk at der bør være ca 50 cm jord under planterne.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 31. juli 2003 kl. 14.30

Hvad angår isolering af jorden i drivhuset, vil jeg foretrække en løsning med flamingoplader, der også finder anvendelse i mistbænke.

De bør have en tykkelse på 50 millimeter og skal placeres i en 50 centimeter dyb rende langs drivhusets vægge.

Hvis du også vælger at isolere bunden, skal der være mindst 50 centimeter jord ovenover pladerne. Der skal endvidere tages højde for, at vandingsvand kan ledes væk.

Specielt kan det blive et problem i forbindelse med en grundig rengøring af huset.

Derfor vil jeg fraråde en isolering af bunden.

Der er fordele og ulemper ved såvel huse af træ som aluminium, men i relation til vedligeholdelsen har metalhuset sine åbenbare fordele.

Selv har jeg et hus af aluminium, og det er solidt forankret i jorden ved hjælp af såkaldte minkklodser. Jeg har brugt seks af slagsen.

En minkklods er en specielt udformet cementklods forsynet med en gevindstang, hvorpå der kan fastgøres en eller flere bolte.

Klodsen, der har fået sit navn, fordi den bruges til forankring af minkbure, placeres i sand.

De fremstilles i mindst to forskellige størrelser og kan købes i blandt andet byggemarkeder.

Jeg valgte at ofre de få hundrede kroner, som en aluminium-sokkel koster.

Det skyldtes primært, at jeg foretrak at få døren hævet et stykke over jorden.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 4. august 2003 kl. 22.00

En af mine gode naboer har lavet en ganske genial løsning med sit drivhus. Han har ganske enkelt gravet ca. 1 m. ned i jorden. Isoleret bund og sider og sat drivhuset på en sokkel. Imellem udgravningerne har han lavet gangbroer af gammel egeparket – men så fint behøver det ikke at være. og så dyrker han ellers planterne i hullerne med kapillær kasser. På den måde får han en noget større loftshøjde og dermed bedre plads til planterne. Jeg vil selv lave noget lignende, men jeg har lokket min mand til at vi selv bygger et drivhus i træ, for det er så meget pænere synes jeg. Lige nu har jeg kun en lille vægmodel, men den er jeg vokset ud af.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Rasmussen, 13. marts 2004 kl. 18.17

Jeg søger en forhandler, hvor man kan købe aluminiumsprofiler til drivhuse i hele længder, da jeg skal bygge op ad en sydvæg under eksisterende udhæng.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 18. maj 2008 kl. 20.51

Hobbydrivhus
Hej er der nogen der har erfaring med Drivhuse fra hobbydrivhuse.dk
vi overvejer at anskaffe et model Delux 712–10
m/polycarbodal glas 10mm.inc sokkel 12,5m2
er dette et godt valg.?til familie på 7 personer
er det et ok produkt til ca.17.000,–dkr inc lev.

mvh Tommy& ilona

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Ulriques, 17. maj 2017 kl. 22.23

Hej.
Jeg skal have et vægdrivhus stående på min fliseterrasse, behøver man så at have det stående på en sokkel?
Mvh. Karen

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. maj 2017 kl. 23.49

Nej.. ..

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Ulriques, 18. maj 2017 kl. 8.53

Perfekt! Tusind tak for hurtigt svar!

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2017 kl. 10.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Drivhus og sokkel til denne!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Drivhus og sokkel til denne!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider