Forum

Citrus på friland

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 15. november 2008 kl. 22.43

Jeg er ved at anlægge ny have i zone 8 og har opdaget at der rent faktisk findes flere citrus-sorter der med lidt held kan dyrkes på friland i Danmark. Har lige anskaffet mig en poncirus trifoliata (bitter orange) men vil gerne anskaffe mig andre. især citrange-hybriderne, men hvor kan jeg købe dem i herhjemme? jeg har søgt på internettet, men har kun fået udenlandske hits. Jeg er også meget interesseret i bananpalmen "Musa Basjoo", Eucalyptus til dyrkning i zone 7–8 samt passiflora. m.v.h. Danholm

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. november 2008 kl. 16.39

Hej Danholm... jeg kan henvise dig til :
www. barney.dk – han har nok det meste af det du søger.

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 16. november 2008 kl. 18.49

Tak for dit svar Mogens. Kan se at barneys mest er frøforhandler. Jeg søger hele planter, så de har en chance for at overleve (min 100 cm) "Citrange Rusk" er nok den jeg søger mest (zone 8) – 15 grader.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 16. november 2008 kl. 20.04

Hej Dan...

basjoo har jeg men først til foråret da de er pakket væk...eucalyptus har jeg ikke men prøv denne hjemmeside,,www.eucalyptus haven,dk en avler på fanø af flere slags til vore klima...passiflora har jeg købt i for 4 år siden...den alm stueplante den har nu stået ude lige siden.den anden er en hvid den hedder constanse elliot.de klarer sig fint...poncirus trifoliata er der mange der har her i esbjerg og de største er ca 2.5–3 m...har også den selv udplantet...

mvh erik esb ø

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 17. november 2008 kl. 5.39

Hej Erik. du siger du har en poncirus trifoliata. har den båret frugt? hvor store bliver frugterne? jeg har hørt alt fra en golfbold til grape-størrelser... hvor meget vokser den pr år? Har godt hørt om eucalyptushaven... har en eucalyptus i haven som jeg plantede i sommer. er 2 meter høj nu. ser fin ud, men troe ikke det er en af det hårdføre... men lad os nu se.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. november 2008 kl. 19.51

Hej Dan...

Nej den har ikke båret frugt endnu...den vokser ca 15–20cm om året...den står heller ikke i god jord...kun sand op ad en hæk vil grave den op og sætte den i en 40 L balje da jeg tror at det vil gi en bedre vækst...hvis de skulle bli op til grape størrelse så må den være krydset jeg vil tro de er mellem annanas og golden delicios æble størrelse.men den blir mere og mere brugt til at krydse med andre citrus for at få en større hårdførhed...og jo som du skrev angåendne citrange så er nogle af dem rimlig hårdføre men jeg har også kun set dem i udlandet...

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 18. november 2008 kl. 5.24

Hej Søren. Jeg er meget interreseeret i dine musa basjoo og Eucalytus gunii. hvor meget frost kan den tåle? Hvis jeg hører hvor man kan skaffe citrange skriver jeg det øjeblikkeligt herinde til all jer andre. Smutter en tur i botanisk have i kbh en af de nærmeste dage og hører nærmere om emnet.

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. november 2008 kl. 17.18

Bananerne er af arten Musa Basjoo som er meget hårdfør. Selve roden kan tåle hel ned til
–22 grader.

Bladene tåler ikke frost (ligesom Dahlia), men rodnettet tåler en del frost. Man kan overvintre Musa Basjoo på friland hvis man dækker jorden over planten med et lag dækbark på ca 15 til 20 cm. Dækbarken skal helst holdes tør vinteren igennem.

Om foråret, som regel i begyndelsen af maj måned, vil nye skud fra rodklumpen skyde fra grunden.

På denne måde bliver planten ca 100 til 150 cm høj i løbet af sommeren afhængig af vejret. men pakker man stammen ind kan den blive væsentlig større

Musa Basjoo elsker varme og masser af vand.

Hej Danholm jeg har sendt dig en mail

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 19. november 2008 kl. 18.40

Leder stadigt desperat efter citrange. Skriv venligst hvis der er nogen derude der ved hvor man kan købe dem i Danmark, p.f.t.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. november 2008 kl. 17.00

Prøv denne hjemmeside:
www.homecitrusgrowers.co.uk/

Citrus ichangensis er nok den der er bedst til friland, men jeg har nu ikke turde sætte min ud endnu.

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 30. november 2008 kl. 0.17

Se eventuelt www.mckenzie-farms.com
mvh Danholm.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Diron, 12. december 2008 kl. 12.51

Hej Danholm

Bernard Voss har et citrusgartneri i det nordlige Tyskland og ligeledes udgivet 2 bøger om emnet. Han avler speciel citrus-hybrider og kan måske hjælpe dig. Desværre er siden på tysk, men han taler engelsk :-)...

Hans sidë hedder : www.agrumi-voss.de/index.htm

Mvh Frank

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 12.43

Hvis man vil dyrke Eucalyptus til haven kan man købe frø af de nok mest hårdfør arter og som er velegnet til danske haver. Sorterne sælges via hjemmesiden primafrø (www.primafroe.dk). Sorterne er :

Eucalyptus coccifera, Eukalyptus / Febertræ
Eucalyptus gunnii, Eukalyptus / Febertræ
Eucalyptus niphophila, Eukalyptus / Febertræ.

En portion af 25 frø koster ca kr.15,– + porto

Desuden for man også en dyrkningsvejledning med. Men så besværlig er det nu hellere ikke. Jeg har selv haft held med at så E. gunnii direkte om foråret og skal så de andre i foråret 2009.

Evt kan man også købe frø af E gunnii i Botanisk have i københavn, her er de dog en smúle dyre

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Diron, 20. december 2008 kl. 14.11

Den almindelige Eucalyptus gunnii som efterhånden kan købes i planteskoler over hele landet, er ikke en særlig hårdfør eucalyptus!

Bedre er E. gunnii "blå form" eller E. archeri, som også betegnes for den "alpine form" af E. gunnii.

E. niphophila er kun en species af E. pauciflora familien og er ikke helt nemt i starten. Desuden vokser den meget langsomt for en eucalyptus.

Det der er vigtig når man vil dyrke eucalyptus på friland med herkomsten (proveniance) af selve frø.

Derfor er det afgørende når man bestiller frø, at man ved hvor de kommer fra!

E. coccifera har man ikke mange praktiske erfaringer med i Mellemeuropa.

En eucalyptus art kan derfor variere meget i hårdførheden!

Her er nogle hårdføre arter, som vokser i min have i nogle år:

E. pauciflora ssp.

E. parvula

E. perriniana

E. glaucescens

E. niphophila

E. rodwaii

E. dalrympleana

E. gunnii blue form

På min hjemmeside findes der adresser på frøforhandler med nøjagtig herkomst og andre nyttige adresser: www. eucalyptushaven.dk

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 17.39

Problemet med eucaluptus er at de som regel bliver for store til de fleste haver. De sorter som Søren nævner kan i følge flere amerikanske og tyske hjemmesider sagten tåle ned til ca -20–255 grader og så koldt bliver det sjældent herhjemme. Mange af vores andre haveplanter vil desuden lide samme skæbne

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 17.58

Jeg tror ikke at der er så stor variation indenfor den samme art. Selv indenfor vores andre træarter er det små maginaler, der skiller dem ad. Men selve hårførheden for den enkelte art er stor set den samme. Der vil naturligvis altid være stærke og svage individer i blandt frøene, det samme kender vi fra andre planter og er dforklaringen på, at vi poder og stikling formere dem.

Det må jo komme an på en prøve. Jeg kender mange, der har E. gunnii stående i deres haver og som er blevet 6–10 år og det er selvom de har fået stærk frost. Generelt vil jeg anbefale alle, at man dækker sine planter til, hvi man er i tvivl om dere overlevelses-evne.

Men den hænger også sammen med hvor og hvordan de placeres i haven. Står de i læ eller står de meget yderligere og i en dårlig jord osv.

Jeg ved hellere ikke hvor Primafrø køber deres frø henne men de kan vel være lige så gode som alle andre.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 20. december 2008 kl. 18.04

Hvor store bliver frugterne egentlig på en poncirus trifoliata?

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2008 kl. 18.32

Hej Danholm

I følge de billeder jeg kan finde skal du nok regne med at de er som golfkugler eller små mandariner. Måske vil der være en lille variation imellem de forskellige planter, men et sted imellem 3–5 cm i diameteren er nok ikke hel ved siden af.

Men flere steder nævnes det at man skal kunne sylte dem og at Poncirus trifoliata danner grundstammer for de mange citrus arter, der dyrkes rundt omkring i verden.

Jeg har den selv i haven og skal så nogle til foråret.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. december 2008 kl. 11.00

Mary og Frederik får træer fra Australien

Den australske regering har fået en genial idé til regeringens officielle bryllupsgave: ni oprindelige australske træer fra den skovrige ø hvor den kommende kronprinsesse er født.

Tasmanerne er begavet med over 3.3 mio hektar skov (I Danmark har vi ca. 0,5 mio ha skov). Dvs næsten halvdelen af øen er dækket af skov, så der er god grund til at give det naturelskende brudepar et par håndfulde af dem.

Kronprins Frederik og Mary Donaldson har selv været med til at udvælge de ni træer, som består af tre gange tre forskellige oprindelige australske træarter:

et tasmansk fyrretræ også kaldet Huon fyr (Lagarostrobos franklinii) som trae.dk tidligere har skrevet om to forskellige slags eukalyptus (Eucalyptus pauciflora, Eucalyptus gunnii)
eller på engelsk Huon Pine, Snow Gum and Cider Gum som alle hører til den oprindelige flora på Tasmanien.

Huonfyr er en oprindelig art på Tasmanien og eksemplarer af arten hører til blandt verdens ældste levende organismer

Læs mere her : www.trae.dk/

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 8. august 2009 kl. 13.42

Har desperat ledt efter hårdføre citrus/citrange træer til det danske klima, som beskrevet i et at havenyts artikler for et par år siden. har stadig ikke fundet nogle der forhandler træer i danmark. Så nu er jeg så selv ved at gå i gang. Det er især citrange troyer og and citrange-hybrider. får frugter op til 6 cm i diameter og frosttolerante til ca minus 14–15 grader. skriver mere når det hele er ved at komme på plads.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Diron, 9. august 2009 kl. 17.46

Hej,

Kan igen kun henvise dig til denne tyhske hjemmeside:

www.agrumi-voss.de/

HAn er absolut ekspert på området,

Mvh Frank

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muhamad Amed, 12. august 2009 kl. 2.25

I danmark den ver er ikke sa godt til cirtus på frilan. hjem i pallestina der voxe de over alt på frilan. det er en fin syn, ikke som den dansk skou

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 8. september 2009 kl. 9.07

Hej Muhamad. Jo det kan faktisk lade sig gøre i danmark på friland hvis du vælger den rigtige hybrid. Det er dog ikke så flotte som i palæstina, men alligevel. ret sjovt at ha en citrus i haven ik :o)

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danholm, 8. september 2009 kl. 9.07

Hej Muhamad. Jo det kan faktisk lade sig gøre i danmark på friland hvis du vælger den rigtige hybrid. Det er dog ikke så flotte som i palæstina, men alligevel. ret sjovt at ha en citrus i haven ik :o)

Nyt svar til emnet »Citrus på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Citrus på friland

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider