Skrevet af: Tine Horsum, 27. oktober 2008 kl. 2.15
Vi fik fældet og fliset et stort træ. Nu har jeg så fået oplyst- at flis ikke er godt til roser?
Hvad er det så godt til, siden det indeholder dødbringende svampesygdomme.! (Det jeg mener er almindelig nedbrydning i flisen).
Kan det så ikke bruges i haven? Der er en 7 kubikmeter. Heraf er 1 meter grov flis med jord (og orme) fra stupfræsning- resten er fra gerne med grønt løv.
Mvh
flis
Skrevet af: Sten Porse, 27. oktober 2008 kl. 20.35
Der er kun én svampesygdom, som kan spredes fra træflis til levende planter. Den vender jeg tilbage til om lidt. Alle andre organismer i flisen – svampe og bakterier – er nedbrydere, som udelukkende omsætter dødt materiale og efterlader humus.
Den problematiske svamp er Cinnobersvamp, som egentlig også er en nedbryder, men som angriber levende planter, hvis de har døde grene eller stabbe. Problemet er, at svampen udvikler nogle affaldsstoffer, som dræber det levende ved længere inde, og på den måde kan den arbejde sig ind i planten.
Så svaret er: Brug bare det gode produkt, som træflis er, og også gerne under roser. Hvad der måske ligger bag advarslen mod at lægge flis ud under roserne, er det, at roserne er meget krævende med hensyn til gødning. Og netop træflis opsuger en hel del kvælstofgødning under omsætningen. Derfor kan roserne komme i alvorlig kvælstofmangel, hvis man ikke har taget højde for problemet og udstrøet noget gødning (omsat kompost, omsat møg, "Animix", "Farmergødning" eller tilsvarende) på jorden, *inden* man lagde flisen ud.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. oktober 2008 kl. 17.45
Du kan nemt få orientering om at nedbrydning af organisk materiale kræver kvælstof. Kvælstof fås også i form af kunstgødning.
Meget nemmere, og billigere, er, som det fremgår i mange oplysninger om haveøkologi, og utallige artikler derom, at gøre, som dette forum tilskynner, det økologiske system.
Jeg er født, op netop dengang der blev dyrket jord på den måde. Der blev spredt enhver slags møg fra levende væsener ud over jorden. Alie (pis)/vand afald, blev, fra store hestetrukne beholdere hældt/sprøjtet ud på jorden, på velegnede tidspunkter. Ufortyndet.
Nu oplyses det at Natpotten skal fortyndes 1 til 9 L. vand. Jeg går måske nok lidt hurtig med pisset ufortyndet. Åbenbart helst senest 8 dage før evt. grøntsags brug.
Bor du i beboelses kvarter bør du nok, på regnfattige tider, sprøjte eller vande lidt derefter.
Foøvrigt Tine, det flis der ligger lidt længe, efter det har være har været igennem kompostkværnen, gnasker ormene hurtigt ned i jorden. håp
Skrevet af: Tine Horsum, 29. oktober 2008 kl. 18.29
Okay!
Ja, jeg er godt klar over, at flis (og halm for den sags skyld) skal tilføres kvælstof, for at nedbrydes ordentligt. Men jorden mangler ikke kvælstof i sig selv, tværtimod er der masser af kvælstof-typiske planter (Stor nælde og den slags, der trives på kvælstofrig jord).
Det er dem, jeg gerne vil kvæle!
Den del af flisen, der er med blade er nu ved at nedbrydes ganske godt i de øverste 20 cm, hvor den er våd.
Nu må man såvidt jeg ved ikke bruge afføring i haven- og jeg har da også kun tømt fx kattebakker ud under buske- og ved roserne. Desværre bliver moler (kattegrus) til noget slemt pløre! Så der kunne det jo være rart med flis, så det bliver mere jord og mindre mudder.-)
Forresten frarådes brug af svinemøg i haven, da det er en smittekilde til spolorm i højere grad end kat!
Jeg har desværre ikke mulighed for at skaffe organisk gødning ellers.
Tak for svar om roserne vs svamp. Jeg fik vist oplyst, det var gråskimmel, de kunne få.
Jeg regner da med, at flisen skal ud i mine bede/køkkenhave- men vi skal lige have lavet kloak mv først, ellers var det kørt på for længst. Det er irriterende, men der er ikke andet for, end at være tålmodig!
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.