Forum

Rosengødning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 28. juli 2003 kl. 22.39

Er der nogen som ved hvad rosen siolit er for en slags gødning? Hvad består den af? Og hvordan virker midlet?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. juli 2003 kl. 7.36

Siolit er form for stenmel. Et siliciumholdigt naturprodukt, bestående af bjergmineraler, der stammer fra vulkanske stenarter. Granit, kvarts og andre bjergarter indeholder fx siliciumoxid i varierende mængde og dette udnyttes i fx glasfremstillingen, hvor siliciumoxid spiller en central rolle. Vulkansk matriale indeholder en række mikronæringsstoffer i form af metaller og salte, der gennem mikrobiel nedbrydning kan gøres tilgængelig for planterne. Siolit er derfor en naturlig bestanddel af jordens overflade i egne med vulkansk aktivitet. Principielt sker der præcis det samme ved bakteriel nedbrydning af siolit som ved den naturlige errosion af lermineraler, der kaldes mineralisering og som finder sted i jorden når mikrofloraen forvandler stenarterne til frugtbar muld. Stofferne frigives populært sagt i takt med at mineralerne gnaves i stykker; blot har siolit en anderledes beskaffenhed end vor hjemlige jorde og klippestykker, dvs sten, lerpartikler og sandkorn. Du kan trygt bruge produktet uden at frygte for miljøet.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 25. maj 2004 kl. 20.24

Mit rosenbed er dækket af flis, i den anledning meddelte gartneren, at den Animix jeg havde anvendt som gødning overhovedet ikke virkede. Jeg fik i stedet anbefalet plænegødning (på formodning om at jorden var kalkfattig). Herefter voksede roserne fint, men nu er der igen kommet flere blege, anæmist udseende blade på flere planter – som der også var før jeg anvendte plænegødning. Skal jeg nu bruge mere plænegødning, eller nitrofoska?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 25. maj 2004 kl. 21.29

Hvorfor trækker du ikke flisen ud og væk i en omkreds rundt om roserne? Flisen ændrer jo på omsætningen, og det er umuligt at gøde ligeså godt...! De organiske gødninger er de bedste, for at opnå samme resultat med kunstgødning skal du ud og gøde langt oftere og det ligner at de fleste planter optager de organiske bedre end de kunstige...

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 28. maj 2004 kl. 18.11

Kære Annemette, tak for svaret. Hvis jeg fjerner flisen kommer ukrudtet igen og så er fordelen ved anvendelse af flis forsvundet. Hvorfor tror du, at organisk gødning optages bedre af planter, og hvad forstår du ved organisk gødning? Min gartner siget, at planteskolerne anbefaler organisk gødning fordi avancen er 3–4 gange højere end for al anden gødning. Det lyder vel ikke helt ufornuftigt?

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. maj 2004 kl. 11.45

Da du har en have, kan du jo lave din egen kompost og gøde roserne med den, Det er ganske gratis og overgår alt andet til plantevækst., da det samtidig giver en god jord. Det opnår du aldrig med NPK gødning eller Animix for den sags skyld, da regnorme m.m. ikke kan leve af de små gråhvide NPK kugler.

Når du har lavet noget kompost, som er næsten omsat (der er må stadig gerne være lidt brune, smuldrende plantedele at se) kan du lægge det under flisen. I takt med at roserne har brug for plantenæringsstoffer vil der være næringsstoffer til rådighed. Naturen er nemlig så vis indrettet, at plantemateriale komposterer hurtigere jo varmere det er – forudsat at det også er fugtigt. Og det er der jo som regel under et flisdække. Dermed frigives der flere næringsstoffer i den periode, hvor planterne har brug for dem. Du kan nøjes med at tilføre kompost i foråret.

Når du tilfører gødningen som NPK opløses det i vandet og du tvangsfodrer roserne med næringsstoffer. Det giver godt nok frodig grøn vækst, men den meget hurtige vækst giver blade med en tynd overhud og et højt indhold af kvælstof, og netop den kombination gør planten attraktiv for angreb af skadedyr og sygdomme. Det skal dog lige tilføjes, at du også kan gøde så meget med kompost, at du får de samme problemer. Det drejer sig ikke om at gøde mest muligt for at få flotte roser.

En lang forklaring – men du skal bruge kompost i din have, fordi det er bedre for planterne, og ikke undlade det fordi du har mistanke om at handlen tjener mere på det end på NPK.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 30. maj 2004 kl. 22.43

Kære Karna Maj, tak for svaret. Det lyder som om du ved hvad du taler om. Jeg har en slags kompostbunke, men den består næsten udelukkende af græs, og den er kun et år gammel. Jeg har haft min nuv. have i 14 år, men først på dette tidspunkt har jeg fået tid til at bruge mere tid på den.

Det omtalte flis er nu kun ca. 1 cm dybt, og forsvinder vel snart af sig selv. Jeg vil så foretrække at luge fremfor at løbe ind i ret komplicerede gødningsproblemer. Det der generer mig er, at der de sidste 2 år – i flisperioden- er kommet

stråleplet i roserne sidst på sommeren. Jeg har forsøgt at vande med brændenældeekstrakt og tilsvarende agerpadderok, men med begrænset effekt. De midler man kan købe i planteskolerne virker efter min mening overhovedet ikke. Til næste år kan jeg så forsøge med kompost – så er flisen formentlig forsvundet. Iøvrigt fik jeg at vide, at flisen ville bidrage så meget til ernæringen af planterne, at jeg ikke behøvede at anvende gødning i flere år. N.B. Jeg har ikke noget imod at betale for høje avancer for et godt produkt, men planteskolerne er i dag pengemaskiner i højere grad end rådgivningscentre for kunderne.

God Pinse

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 2. juni 2004 kl. 8.45

-Jo det er HELT forkert sagt af din gartner, det må være en gammeldags en du har...Du skal ud og gøde 3–4gange mere om året med kunstgødning for at opnå samme effekt som de organiske langtidsdepotgødninger, og altså er der ingen prisforskel...! Desuden har man yderligere den vinkel på hele den sag at du forurener miljøet når du laver kunstgødningen? og du forurener miljøet når du bruger den?

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. juni 2004 kl. 10.31

Flis indeholder så lidt plantenæringsstoffer, at den ikke kan gøde dine roser – og de plantenæringsstoffer, som der er, frigives ikke førend flisen er helt nedbrudt. Så de første år er det meget minimalt. Hvis din gartner virkelig siger, at flisen kan gøde dine roser, så ville jeg finde en anden gartner.

Noget helt andet er, at roser kan vokse udmærket uden at de bliver gødet ret meget. Man skal bare sætte sine forventninger lidt ned til blomsterstørrelse og blomstermængde. Til gengæld undgår man stort set alle rosensygdomme. Jeg har roser, som næsten ikke har fået gødning i 20 år, andet end de nedfaldne blade fra træer og buske, som lander i bedet. Jeg får fine Super Star roser hver sommer uden at de får meldug, som jeg ser sorten ellers er meget plaget af i andre haver, hvor de gødes. Mine Super Star står ellers alt for tørt op ad en sydøstvendt mur et sted, hvor jeg aldrig når hen med vandslangen.

Lad endelig være med at få flisen ned i jorden, da der så ligefrem vil blive forbrugt kvælstof fra dyrkningsjorden til omsætning af flisen. Det skal dog lige siges, at den nedbrudte flis giver god humus til jorden og dermed en bedre jordkvalitet, og at et flisdække holder på jordens fugtighed. For at forhindre effektivt at der kommer nyt ukrudt, skal flistykkelsen være 15 cm.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 2. juni 2004 kl. 21.54

Kære Annemette, Kære Karna Maj.

Tak for jeres svar.

Jeg bliver lidt klogere for hver dag der går. Nu vil jeg forsøge med skummetmælk og agerpadderokkeekstrakt til roserne. Hvis de alligevel bliver angrebet af stråleplet vil de alle blive gravet op og erstattet af et "japansk" forhavebed.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juni 2004 kl. 23.06

Jeg synes ikke, du skal være så bange for stråleplet, for ikke mange haveejere går fri.

Også de roser, jeg har lavet fra stiklinge, er smittet af de andre.

Jeg går jævnligt forbi og tager de gule blade, der snart vil falde af, og putter dem i skraldespanden. Men mange andre, som jeg ikke når at tage, falder til jorden. Men roserne blomstrer fint alligevel. Jeg orker ikke være hys med det mere, de klarer sig nok.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 4. juni 2004 kl. 11.55

Ja, det er sikkert rigtigt. Der er jo ikke meget der er fuldkomment, heller ikke roser.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jensen, 8. juni 2004 kl. 0.19

Sammenligningen roser og kvinder er ikke helt tilfældig. Pleje og omsorg, – så blomstre de og spreder glæde. Mange dufter tilmed eventyrlig godt.

Siolit Flora kan minimere rust og stråleplets skader. prøv deres hjemmeside
på www.siolit.com under roser.

god sommer.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Tauris, 9. juni 2004 kl. 11.44

Det er delvis rigtigt, men selvom kvinder ikke altid passes så godt som de fortjener, er det sjældent at de bliver angrebet af bladlus eller stråleplet. Rent profylaktisk vil jeg dog for fremtiden fortynde min kones Campari med lidt Siolit.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ivan Krog, 11. maj 2006 kl. 21.16

Der tales her om Siolit – er det samme type sten som kan købes under navnet Zeolit til havebassinet i byggecenteret, eller er det en anden stentype? Zeolit koster nemlig kun en brøkdel af prisen, og hvis det er samme type sten, kunne man vel med fordel selv knuse lidt Zeolit, og vande det ud i haven...

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jensen, 13. maj 2006 kl. 11.04

Siolit er ikke det samme som Zeolit. Zeolit er et lermineral. Siolit Flora er noget helt andet, og har en helt anden virkning, så desværre kan man ikke bare lige selv lave Siolit Flore.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Mikkelsen, 14. juni 2006 kl. 15.46

Hvad behandler jeg min rose med når den er ramt af meldug?

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. juni 2006 kl. 16.36

Prøv at sprøjte dem med en blanding af brun sæbe og vand. Den blanding har jeg i en vandforstøver og det har hjulpet mig i mange år mod lus og meldug. Du kan også tage dit opvakservand og held det ud over rosen, det blev brugt af min mormor kan jeg huske.

Helle – www.helleshave.d

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Petersen, 21. april 2008 kl. 16.12

Hej

Findes der ikke en FLYDENDE rosengødning, som man kan vande med når man har flis, (ovenpå flisen) da jeg er blevet ældre og har dårlig ryg og ikke orker så meget mere, men stadig gerne vil have flotte roser, jeg har prøvet at opløse rosengødning i vand, men det lagde sig bare i bunden af vandkanden, og flisen er der for at holde ukrudt væk, det ville være så let hvis man kunne vande...

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 22. april 2008 kl. 15.10

Jo vist gør der da det, spørg din lokale planteskole! De har flere Hornum produkter som flydende, der kan bruges, som er de bedste.

Nyt svar til emnet »Rosengødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rosengødning

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider