Forum

Mystisk larve

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 24. juli 2003 kl. 23.34

Jeg har fundet en (for mig) ukendt larve i min kalla, som for tiden står udendørs. Larven er ca. otte cm lang, og på tykkelse med en lillefinger. Den er mørkebrun, fløjlsblød og med hvid halepig som en ligusterlarve. På hovedet har den to gråhvide aftegninger der ligner øjne, og ydermere virker den meget sprælsk af en larve at være. Når den sidder stille er hovedet rundt, men det bliver aflangt når den spiser.

Er der mon nogen der har set en lignende larve, og evt. ved hvad det er for en?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. juli 2003 kl. 16.31

Det er en sommerfuglelarve, måske en aftensværmer; her ses gerne et krumt horn på bagkroppen. Larverne er store med aftegninger og uden behåring. Aftensværmere er knyttet til særlige værtsplanter; jeg overvejer om det kan være arten Hippotion celerio, der netop kan gå på liljefamiljen, Zantedeschia, som Kalla tilhører. Den har ganske rigtigt horn og to aftegninger på siden. Blandt artens øvrige foretrukne hører vin og snerre.

Larven lever normalt længere sydpå, men afrikanske individer flyver nordpå til Europa, præcis som admiralsommerfugle. Hippotion celerio er flere gange iagtaget i Danmark. Selv om larven normalt er grøn med to pletter skifter den farve lige inden forpupningen og bliver meget mørkere. Den reagerer ved forstyrrelse med at trække hovedet og brystet ind i forreste del af bagkroppen, hvorved pletterne ser større ud og kan true fjender. Det stemmer med, at du beskriver dens hoved som aflangt ved fødeindtagelse; det du ser er blot det korte bryst samt hovedet, der er udstrakt. Jeg synes bestemt, at du skal tage det som en oplevelse og prøve få et godt billede af, inden forpupningen. Din plante kommer igen til næste år, efter vinterpausen. Natsværmerlarven derimod, klarer ikke vinteren under danske forhold.

Du kan måske spørge på zoologisk museum eller blandt entomologer, der har speciale i insekter. De vil sikkert synes at det er interessant, såfremt altså at min antagelse er korrekt! Hippotion celerio er ganske rigtig beslægtet med ligustersværmeren.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 25. juli 2003 kl. 16.44

RETTELSE: Calla, der er en Zantedeschia-hybrid tilhører ikke liljefamilien som nævnt ovenfor, men derimod arumfamilien, Araceace, som tillige rummer planteslægterne Dieffenbachia, Arum og Philodendron m. fl.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Bjerre, 13. august 2003 kl. 14.29

Det lyder lidt som en larve af dueurtsværmer. Fandt selv en i sommer. Se et billede af larven her:
www.ppo.esenet.dk/sommerfugle.htm (et godt stykke nede på siden)

og af sommerfuglen her:

www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=2877

Mvh Rune

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 22. august 2003 kl. 20.41

Vil meget gerne vide noget omkring ligusterlarven. Så først en sådan i dag, og var imponeret. Hvad den bliver til etc.

Måske nogen er bekendt med et passende link?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 23. august 2003 kl. 18.31

Der ligger et tidligere spørgsmål om ligustersværmeren her www.havenyt.dk/spoergsmaal/727.html
Ellers skal du søge på Sphinx ligustri, der tilhører den zoologiske orden Sphingidae.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 11. juni 2004 kl. 13.46

Kære Henrik
Hvor finder jeg mere viden (gerne på nettet) om kalla?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Tygesen, 1. august 2004 kl. 21.42

Vi har i eftermiddag fundet fire store tykke, flotte larver, som vi efter nogen granskning her på nettet har bestemt som dueurtsværmerlarver. De to var grønne og de to andre var brune. De fire grådige larver var i fuld gang med at æde sig gennem et flot opstammet fuchsiaplante.

Vi har ingen have, men kun en terasse på en asfaltbelagt gårdsplads med en masse krukker med planter. Vi bor i Vestjylland lige nord for Ribe.

Hvor pokker er larverne kommet fra og er de helt almindelige her i Danmark?

Jeg anser normalt mig selv som værende biologiblind og uden væsentlige interesser for småkravl, men er nu blevet temmelig interesseret.

Kan nogen hjælpe mig med svar på disse spørgsmål?

Nyt svar til emnet »Mystisk larve«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mystisk larve

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider