Skrevet af: Carsten, 24. juli 2003 kl. 22.52
Hej i Forum.
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der vil være behjælpelig med at svare på. Vi har sidste år købt et lille nedlagt landbrug, hvor haven mildest talt var en mindre urskov. Vi har nu fået det hele op, og vil gerne plante hæk. Vi bor rimeligt åbent på vestkysten, så hækken skal være en robust een af slagsen, og skal kunne tåle det salt der kommer fra vesterhavet (8 km til havet). Vi har spekuleret på en thuja, og mit ene spørgsmål går på, om en thuja hæk, kan klare det vind og vejr der er på vestkysten. Vi vil gerne gøre det rimeligt billigt med hækken da der er mange meter der skal beplantes. Kan vi lykkes med selv at plante frøene (evt. forplante dem i drivhus), eller er det bedst at købe små planter hos en planteskole – vejrliget taget i betragtning. Er der ellers nogen, der har andre forslag til, hvilken hæk vi kan benytte?
Skrevet af: Karna Maj, 25. juli 2003 kl. 11.25
Jeg kender ikke noget til om thuja kan trives på vestkysten. Men prøv at se dig omkring – er der nogen thuja overhovedet. Eller prøv at spørge i den lokale planteskole.
Jeg har derimod erfaring med thujahæk på det åbne Lolland 3 km fra Østersøen, og dermed med hvor langsom en thujahæk er til at vokse op fra helt små planter selv på fed lerjord og i læ. Det tager 8–10 år at få 1,5 m høj tæt thujahæk, så jeg tror at du skal overveje noget andet lægivende, mens den vokser op. HVIS taks altså overhovedet kan trives på din jord og så tæt på Vesterhavet, hvor saltpåvirkningen er meget større end ved Østersøen – jeg har boet i Esbjerg i nogle år uden have for mange år siden og kan huske, hvordan bilerne rustede af saltpåvirkningen.
Skrevet af: Rene Rudolph, 20. april 2008 kl. 20.59
Hej vi har plantet en thuja hæk sidste år i oktober den havde klump og ca en meter høj da vi satte den. men den har fået et brunlig skær og nogle hvisne grene/blade inden for den sidste månede.
Er den syg eller hvad.
Den fik gødning for 2uger siden.
HJÆLP den er 150m lang.
Skrevet af: Mogens; E., 20. april 2008 kl. 21.54
Til Rene.jeg vil foreslå dig at rette dit spørgsmål til " Spørg eksperterne " her i Havenyt, de ved det sikkert.
Skrevet af: Carsten, 21. april 2008 kl. 8.14
Hej Rene.
Hold da helt op. Det er godt nok et par år siden jeg startede denne tråd.
Fik pludselig en mail om, at der var nye indlæg.
Anyway... Vi fandt ud af, at thuja ikke kan gro i vores område. De bliver brune og visner, så jeg gætter på, at det er det der er ved at ske i dit tilfælde også.
Vi har imidlertid solgt vores lille landsted og flyttet i et nybygget hus på østkysten.
Jeg foreslår også, at du kontakter en planteskole og spørger om der er noget du kan gøre for at redde den.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.