Forum

Hjælp til haveaffald?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 2. juli 2008 kl. 1.42

Vi bor en familie i et hus med en almindelig have. Vi har ingen bil, men haveaffald har vi nok af. Kommunens affaldssystem tilbyder at hente affald i gennemsigtige poser med jævne mellemrum, men haveaffald tager de ikke med. Derfor er det jo blevet et problem for os, at vi har så svært ved at få plads til opbevaringen af haveaffaldet i haven.

Derfor vil vi høre, om der er andre, der har samme problem? Hvordan tackler I det, og evt. nogle løsningsforslag?

Vi har venner og familie, vi måske kunne overtale til at køre for os, men man har jo altid mange ting i luften på én gang, og vi vil jo heller ikke nasse...

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. juli 2008 kl. 11.00

URTEAGTIGT (bløde stængler/friske blade) Husk at fodre regnormene og holde et jorddække. Plantedele og blade kan i et vist omfang lægges under buske og andre planter, så haven fortsat ser velplejet ud. Det har en række fordele:
1) Dels at man ud over at stimulere jordens vigtige mikroorganismer, øger planternes tørkeresistens ved at holde jorden under dem dækket, så fordampningen/vandforbruget nedsættes.

2) Desuden har frøukrudt vaskeligere ved at spire under jorddække.

3) Jordens evne til dræn under tordenbyger og kraftige skyl øges markant, når der er regnormegange, der kan lede vand bort NED i jorden, i stedet for overfladeafstrømning.

4) Planter i en sund jord med indhold af humus og organiske forbindelser har højere sundhedsstatus.

VEDAGTIGT (Smågrene, hækafklip) Her betaler det sig at leje en kompostkværn i byggemarkedet/havecentret og findele smågrene fra kvaqsbunken. Dette bruges tilsvarende under større buske og buskadser.

Juletræet fx, egner sig fortrinligt til flis under rhododendron.

Pindsvin, fugle og nyttedyr, der naturligt kan regulere eventuelle skadevoldere vil juble over gode livsbetingelser... desuden spares CO2, der ellers ville være forbrugt under bortskaffelsen.

(Nøgen jord er ufrugtbar jord i naturen: stier, strande, klippeflader)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 2. juli 2008 kl. 13.37

Hækafklip og lignende smågrene kan findeles med plæneklipperen – lig det i et tyndt lag på jorden og kør over den gentagne gange. Ved at slå bioklip til har vi flere gange oplevet at grenene nærmest er forsvundet ned i plænen, så lidt er det kommet til at fylde. Og så er det eminent som jorddække i både grøntsagsbede og mellem stauderne.

Kvashegn kan laves til større grene, og kan bruges til at skjule havens rodehjørne.

www.havenyt.dk/2004/uge8/

Hilsen
Randi

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 2. juli 2008 kl. 13.40

P.S.

til almindelig haveaffald – altså de bløde dele, kan man gøre som Henrik skriver – altså at ligge det under buske i haven, men hvis man ikke kan lide udsenet – så behøver en almindelig have ikke mere plads end 1 x 1 m til en kompostbeholder – bygget helt enkelt op af brædder. så kan man sprede komposten når den er omsat.

Hilsen Randi

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2008 kl. 23.28

Efter læsning af de mange gode forslag, vil det være en god ide', om I tænker i forskellige slags affald.

Min løsning er nok for langsom for en travl familie, men måske kan den inspirere lidt.

– Alt det bløde grønne ryger selvfølgelig på komposten, hvis det ikke klippes ned på jorden i f.eks. staudebede med en Fiskars Saks el. en beskærersaks.

– Hækafklip fra Liguster skubber jeg ind under hækken, men hvis der er for meget til det, klipper jeg det i mindre stykker med hæksaks eller boltsaks og smider det under buske eller som jorddække mellem andet i haven. Det samme med hækafklip fra avnbøg.

– Kun hækafklip fra tjørn kommer i kommunens container ligesom alt andet, der stikker. I vores kolonihaveforening får vi comtainer 3 gange hver sommer, og jeg transporterer det stikkende i sorte sække på cykel til containeren.

– Når jeg skærer større grene af syrenbusk, dronningbusk, æbletræ o.lign., kapper jeg bladene af med beskærersaks, så ser det straks mindre ud, og dernæst kapper jeg smågrene itu med boltsaks. Bladene kan gå i komposten og grenstumper kan komme under hække eller buske. Tilbage er kun større grene, der kan saves itu og gemmes i et hjørne til I engang får kørelejlighed til kommunens kompost el. lign. I vil blive forbavset over, at så meget kan komme til at fylde så lidt. Bare med lidt omtanke.

–

Nyt svar til emnet »Hjælp til haveaffald?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp til haveaffald?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider