Skrevet af: Silja Schmelling, 5. juni 2008 kl. 19.03
Jeg har fået en solsikke-plante som var i en plastik potte. Jeg puttede planten uden potte ned i en glaskrukke og givet den vand. Men alligevel visner solsikken. Hvad kræver den? At have megen sol og meget vand eller delvis sol og lidt vand? Hvor tit skal man vande den?
Skal man bruge gødningsmiddel?
Skrevet af: Lise, 5. juni 2008 kl. 22.36
Har du mulighed for at sætte den ud? Jeg fandt ved et tilfælde et spiret solsikkefrø i min køkkenhave det er vel 1 måned siden, spiren var kun 3 cm men kraftig. Jeg satte dne i en potto i mit drivhus og nu er den plantet over i en krukke den er kæmpe. 70 cm høj og meget kraftigt. Det er næsten til at se for hver dag at den voksen... måske det er fordi din står inde? Solsikker skal have meget lys/sol og helst en sydvendt mur med læ og sol!
Skrevet af: Lone Brems, 6. juni 2008 kl. 8.03
Hej Silja
Din solsikke er måske slet ikke ved at visne den lider nok under at rødderne i et lukket glasbeholder står i vand for længe ad gangen.
Plant den om i en beholder med hul i bunden og sæt den i en underskål /urtepotteskjuler. Hvis du kan få fat i noget bladmuld er det fint ellers kan du bruge en såkaldt pottemuld gerne en der er tilsat leca / perlite.
Sæt planten i et vindue, som får sol / lys mange timer hver dag.
Planten har ikke brug for så meget vand, når den ikke står ude og må tåle blæst.
Så det skulle være nok at vande et par gange om ugen. Kontroller efter ca et kvarter, at underskålen / potteskjuleren er tør hvis ikke, må den tømmes.
Gødningsbehovet afhænger af plantens udvikling og af den jordblanding, den har rødderne i.
Hvis du f. eks planter i gødningsberiget pottemuld skulle der gerne stå på plastposen, hvor længe du skal vente, før du gir gødning.
På et tidspunkt må du igang med at gøde følg retningslinierne på det flydende gødningsmiddel, du nu vælger at købe.
Hvis du får fat i bladmuld er det anderledes og du kan gå en helt anden vej:
Hvis en nabo eller en børnehave i nærheden af dig har kaniner kan du sikkert få fat i et par håndfulde kaningødning, som er små tørre kugler.
(kaninen spiser kun plantemateriale! så kaninlorte lugter ikke).
Tilsæt ½ dl kaningødning til ½ liter jord bland det op i jorden. Efter en måneds tid tilsætter du igen ½ dl kaningødning bland det lidt ind i jordoverfladen.
Sådan fortsætter du indtil sensommeren, hvor din solsikke går sin skæbne imøde de lever kun én sommer.
Men ellers er jeg helt enig med Lise solsikker har det bedst udendørs.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Kurt, 6. januar 2009 kl. 10.35
Vi skal lave et forsøg i skolen med indendørs solsikke...
Noget hjælp?
Skrevet af: Lone Brems, 6. januar 2009 kl. 19.14
Hej Kurt
Øhhh hvad går forsøget ud på?
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Sara Klint Pedersen, 13. januar 2009 kl. 9.40
Hej.
vi er to piger der med skolen skal få den højeste solsikke.
men vi ved ikke hvor meget vand den skal have og om vi kan få den til at gror meget i døres?
det er den 13 januar og vi skal have den færdig i marts.
var sød at svare hurtigt
Hej.
men vi ved ikke hvor meget vand den skal have og om vi kan få den til at gror meget i døres?
var sød at svare hurtigt
Hej.
var sød at svare hurtigt
Skrevet af: Sara Klint Pedersen, 13. januar 2009 kl. 9.41
Inddøres mente jeg hehe. hilsen de to piger
Skrevet af: Lone Brems, 13. januar 2009 kl. 19.39
Hej De to piger
Dagens udfordring til jer:
Vælg dyrkningsmetoder i menuen til venstre øverst på denne side.
I får så en liste over emner, der har været fremme i debatten vælg 7. januar 13.31 Solsikker (et emne med 6 indlæg, hvoraf indlæg nr 5 har mange tips, i kan bruge).
Jeg håber, i får "grønne fingre" og et godt dyrkningsresultat.
Venlig hilsen fra Lone
Skrevet af: Emma, 16. januar 2009 kl. 13.24
Hej... Vi skal i Natur/Teknik plante en solsikkeplante, men vi ved ikke hvad man skal bruge til at plante den med. altså om det er jord eller hvad det er vi skal bruge så i må meget gerne hjælpe mig
Mvh. Emma
Skrevet af: Victoria Jørgensen, 3. marts 2009 kl. 12.58
Heey! Vi skal snart til naturfags maraton og vi har om solsikker hvor man
skal komme med den største. Hvor meget vand skal sådan en ha i en
almindelig potteplante?
Skrevet af: Lone Brems, 4. marts 2009 kl. 10.10
Hej Victoria Jørgensen
Det er et spørgsmål, som ikke er let at svare på men jeg gør forsøget og prøver at fortælle lidt mere, end hvad i har spurgt om...
Hvis forklaringerne lyder indviklede, så overvej at snakke med nogen, som er gode til potteplanter og få dem til at vise en af Jer, hvad man skal holde øje med for at få en plante til at gro godt.
Det er nogen gange lettere at lære det på den måde ;-)
Mærk på jorden uden at trykke den så meget, at plantens rødder blir' klemt. Hvis jorden er mørk, føles fugtig og ikke smuldrer er den fugtig nok til at planten trives.
Se også på planten hvis bladene har god farve og er saftspændte, er jorden fugtig nok.
Jorden i urtepotten må ikke tørre ud men må heller ikke være gennemvåd uafbrudt.
Vand med vand, som har rumtemperatur og vand i små portioner. Til en urtepotte med 1 liter jord i er det rigeligt med
2 deciliter ad gangen.
Det er vigtigt, at der ikke står vand i urtepotten og heller ikke i en underskål. Hullet / hullerne i pottens bund er vigtige for indholdet af luft i pottejorden og hvis de er dækket af vand i lang tid, så dør solsikken.
Hvis planten skal klare en weekend uden at nogen vander,
kan det være en god idé om fredagen at sætte planten med urtepotte ned i en spand vand med så meget lunkent vand, at joroverfladen i potten er dækket og lade den stå 15 minutter. Derefter løftes planten med potten op og drypper af i ca 15 minutter inden den sættes på sin plads i underskålen (eller hvad i nu bruger...) Det er ikke sikkert, at planten har brug for vand om mandagen... køligt / overskyet vejr nedsætter plantens vandforbrug og fordampningen fra pottejorden overflade.
Hvis planten mangler et eller flere næringsstoffer kan bladene blive blege, slappe og er ikke i stand til at holde gang i fotosyntesen, som er afgørende for plantens vækst. Så det er vigtigt at jorden indeholder tilstrækkeligt med næring enten fordi den er blandet med næringsstoffer eller fordi der er næringsstoffer i vandingsvandet.
Hvis Jeres solsikke skal opnå højde, er der to vigtige ting der skal være opfyldt: Roden skal have god plads til at udvikle sig, så den kan transportere meget vand og næring op i plantens grønne dele. Og frøet skal stamme fra en højtvoksende solsikkesort.
Man kan starte spiringen i en lille urtepotte, som rummer en håndfuld jord. Løft forsigtigt planten op af potten efter ca 2 uger og kig efter, om der er dannet nye rødder på rodklumpens yderside. Så snart nye rødder kommer frem der, skal planten flyttes til en større urtepotte med mere jord under og på siderne af den gamle rodklump. Ved ca hver anden uge at holde øje med nye rødder på ydersiden af rodklumpen, kan man sørge for, at roden får tilstrækkeligt med plads til at udvikle sig godt.
I kan forberede jer på at slutte omplantningerne, når solsikken har ca 10 liter jord at udvikle rod i.
God fornøjelse med udviklingen af den højeste solsikke.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anders Milan Nielsen, 24. marts 2009 kl. 13.23
Hvor meget vand skal en solsikke have indendørs
Skrevet af: Lone Brems, 24. marts 2009 kl. 18.34
Hej Anders
Læs indlæg nr 13 lige over dit eget. Det er nok det nærmeste, man kan komme uden selv at have set planten og den potte, den er plantet i.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Sacha, 29. maj 2009 kl. 11.04
Jeg har plantet 3 små solsikker ud i en krukke,
Nu er hovederne visnet, men der er kommet nye knopper, Skal hoverne klippes af?
Mvh Sacha
Skrevet af: J. H., 29. maj 2009 kl. 11.33
"Hoveder" lig med solsikkeblomst?
Hvor om alting er, hvis det er en vissen blomst med side- skud i hjørnerne er der vel en potentiel chance for videreudviking af planten... og så ville jeg da klippe af.
Hvis der er tale om at de øverste blade er visnet, ja så nip dem af så planten ikke bruger "krudt" på det.
Mit bedste bud ;0)
Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. maj 2009 kl. 13.13
Indendørs solsikker lyder vel niok som et spændende projekt. Måske skulle man prøve!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Jane Jensen, 29. juni 2009 kl. 23.18
Hej alle sammen
Jeg er en pige på 27 år, som lige har fået min første solsikke. Jeg er meget glad for den, men nu er der sket det at den ene blomst er ved at visne, mens en anden er ved at springe ud. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg klippe den ene visne af eller bare lade den være?
Venlig Hilsen
Jane
Skrevet af: Christian, 12. juli 2009 kl. 21.23
Hej.
Jeg har for nyligt for sjov anskaffet mig et solsikke frø og plantet det på min terrasse. Til min overraskelse lykkedes det mig at få den til at vokse og står nu 1½ meter høj og "hovedet" har netop åbnet sig MEN... Bladene er skiftesvis friske og "fyldige" og pludselig ser den "lade" ud og hænger, som om de er ved at visne. Jeg synes at kunne se en tendens til, at det er når solen skinner, at de ser "visne" ud og når det er overskyet eller om natten, at bladene ser "fyldige og sunde" ud. Mit spørgsmål til jer, er, om i ved hvad der sker med min solsikke, som jeg er blevet så stolt af :) Hvorfor forandrer bladene sig så konstant?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. juli 2009 kl. 21.38
Det er ganske normalt at planter i varmt vejr ikke kan trække tilstrækkeligt med vand til at blade kan strutte fint hele tiden. I varmen lukker mange planter lidt ned for fordampningen ved at lade bladene slappe lidt af, så planten kan overleve. Vi ser det i perioder med hedebølge, som den netop overståede, på mange planter med stort vandindhold i blade og stængel. Du skal sikre dig at planter i krukker har rigelig adgang til vand når solen bager fra en skyfri himmel.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.