Forum

Flytning af roser?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sarah, 17. juli 2003 kl. 15.32

Da vi skal til at lægge nyt tag på vores kolonihave-hus har jeg været nødsaget til at flytte vores roser.

Jeg er klar over at det er med deres liv som indsats, men det kunne ikke undgås.

Hvad kan jeg gøre for at de kan have bare en lille change for at overleve?

De bliver vandet en masse hver aften, men jeg er i tvivl om, om jeg også skal klippe dem ned?

Er der nogen, der har gode råd?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. juli 2003 kl. 0.23

Jeg har en erfaring fra sidste år omkring roser og byggearbejde. Da vi skulle sætte 4 ny vinduer i, var det nødvendigt at få roserne i bedet foran huset væk under arbejdet i sidste halvdel af juli. Jeg holdt ikke nok at Super Star roserne til, at jeg ville forsøge at flytte dem, så jeg klippede dem helt ned til jorden. I de næste 14 dage blev bedet betrådt godt og grundigt uden nogen som helst hensyn til roserne. De satte nye, men ikke særligt kraftige skud i efteråret. De er i år snart 1 m høje, men ikke så kraftige som de plejer at være. De har dog lige blomstret med 5–10 blomster hver. Så måske er det en bedre løsning, selv om det vil tage mindst 2 år, inden de har genvundet livskraften.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah, 18. juli 2003 kl. 9.38

Det lyder rigtigt nok, problemet er bare, at vi samtidigt skal bygge ud til den side, hvor roserne står og de er derfor nødt til at blive flyttet.

Ville du skære dem ned efter flytningen?

Jeg har læst på rosenposten, at de ikke kan tåle at stå direkte i solen, når man flytter dem, men jeg er i tvivl om man også bør klippe dem ned?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. juli 2003 kl. 1.12

Der er faktisk allerede et ekspertsvar fra Sten Porse omkring flytning af roser i sommerperioden. Se her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/404.html

Nyt svar til emnet »Flytning af roser?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af roser?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider