Forum

Kartoffelskimmel og sene kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. juli 2003 kl. 7.41

For de tidlige kartofler er kartoffelskimmelens skade til at overse, da de allerede er høstmodne når angrebet sætter ind i midten af juli.

Men hvad med de sene – kan det overhovedet lade sig gøre at dyrke dem økologisk, altså uden at sprøjte? For hvis skimmelen kommer med usvigelig sikkerhed hvert år (som jeg har læst mig til) og man er nødt til at skære planterne ned på et tidspunkt hvor kartoflerne er få og små, så får man jo ikke meget gavn af de sene kartofler!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 11. juli 2003 kl. 11.31

I den økologiske have er det afgørende, at sætte kartoflerne tidligt – og så vil der (som regel) være rigeligt med store kartofler på det tidspunkt, hvor skimmelen angriber planterne.

Man kan også vælge sorter, hvor knoldene er skimmelresistente.

Læs f.eks. også denne nyhed:

www.fvm.dk/nyheder_extern.asp?artikelid=2340&publicationid=955

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. juli 2003 kl. 1.45

Hvis du forspirer kartoflerne godt, og sætter dem midt i april, så vil du stort set alle år kunne nå at få et godt udbytte også af middeltidlige og sene sorter, inden der kommer kartoffelskimmel, og planterne skal aftoppes.

Det vil dog være en fordel at vælge de middeltidlige sorter i stedet for de sene sorter.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. juli 2003 kl. 7.26

Som opfølgning på mit indlæg kan jeg nu konstatere, at det lykkedes mig at bremse skimmelangrebet. Min nabo fortalte at hendes kartofler var visnede på 2 dage, og så skyndte jeg mig ellers at besigtige mine. Et par af de værst angrebne toppe hev jeg op, men ellers gik jeg minutiøst planterne igennem og klippede angrebne blade og plantedele af.

Nu er der gået et par uger og de står stadig og strutter, omend de er begyndt at gulne pga. naturlig nedvisning.

Et andet sted i haven står en Romalina tomatplante og har det meget skidt. Men den kan ikke beslutte sig for at leve eller dø! Det er især den nedre del af planten som er syg med sorte blade, stængler og tomatet. Foroven er det som om den trives ret godt. Jeg ved ikke om jeg får modne tomater fra den, men der er da masser af grønne til syltning med mere :-)

Nyt svar til emnet »Kartoffelskimmel og sene kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartoffelskimmel og sene kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider