Forum

Kartofler med ringe hypning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. juli 2003 kl. 7.53

Jeg læste på et tidspunkt i dette forum om de erfaringer, som en skribent, hvis navn jeg desværre ikke husker, havde gjort sig med hensyn til dyrkning af kartofler.

Konklusionen var, at det måske ikke er nødvendigt at hyppe kartoflerne, men at man i stedet kan dække til med græsklip eller lignende.

Selv om Karna Maj kort tid efter gav flere gode begrundelser for hypningen, inspirerede indlægget mig til at gøre et forsøg i det ene af mine højbede, som i år var reserveret til kartofler.

Jeg lavede først nogle grøfter med skrånende sider. I bunden af grøfterne satte/lagde jeg de velspirede kartofler. Efterfølgende brød jeg med et hakkejern de skrånende sider, så læggekartoflerne blev dækket af jord.

I forbindelse med forsøget valgte jeg at lægge kartoflerne mere tæt end vanligt.

Det var nok ikke nødvendigt at reservere plads til hyppejernets føren-sig-frem mellem rækkerne, tænkte jeg.

Jeg konstaterede hurtigt, at jeg havde lagt kartoflerne så tæt, at en normal hypning ville være en umulighed.

Jeg frygtede det værste, men valgte hurtigt at følge anvisningen og erstatte hypningen med græsklip.

I beddet havde jeg lagt kartofler af sorten Ditta. Beddet, der måler 2 x 1.25 meter, er nu færdighøstet, og jeg kan konstantere, at jeg ikke har haft en eneste grøn kartoffel.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 10. juli 2003 kl. 8.11

Jeg dækkede jordstykket med sort plast, skar krydser i det og proppede en kartoffel ned i hvert kryds. De spirer, der ikke selv fandt vej op gennem hullerne men ramte lidt ved siden af, fik fødselshjælp; derefter har jeg ikke rørt kartoflerne.

Ingen hypning, ingen ukrudt – og naturligvis ingen grønne kartofler.

Jeg dyrker i øvrigt jordbær på samme vis, her er der yderligere den fordel at de i modsætning til hos naboen ikke har manglet vand takket være plastdækket. Og så er jordbærrene næsten helt rene og fri for jord.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 10. juli 2003 kl. 14.08

Hvorledes har du med det system sikret dine kartofler vand i vækst perioden?

Hvordan er din jordtype?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. juli 2003 kl. 0.50

Det med vandingen er interessant, jeg har nemlig ikke gjort noget. Inde hos min nabo, lige på den anden side af hegnet, har jordbærrene lidt under forsommerens vandmangel og hun har måttet vande jævnligt. Hos mig har jordbærrene struttet, og jeg har ikke vandet! Konklusionen er altså, at genvinsten ved den formindskede fordampning er betydeligt større end tabet af nedsivende nedbør – der jo trods alt finder vej gennem plantehullerne. Det skal sige at plasten over jordbærrene er specielt perforeret ukrudtsplast som angiveligt skulle tillade regnen at passere. Jeg er nu ikke sikker på at det er tilfældet.

Nå, men du spurgte jo til kartoflerne. Her har jeg brugt opskårede sorte affaldssække. Heller ikke de har manglet vand på noget tidspunkt (det har de dog heller ikke inde ved siden af).

I dag opdagede jeg et angreb af kartoffelskimmel. Det var faktisk naboen der gjorde mig opmærksom på det, hendes planter var visnet på et blot par dage! Hos mig var angrebet endnu ret mildt, så jeg har forsøgt mig med at pille alle de angrebne blade af. Måske er det forgæves og aldeles spildt arbejde, det vil vise sig i løbet af nogle få dage om jeg bliver nødt til at kappe planterne. Men – måske – kan den sorte plast yderligere være med til at forhindre at skimmelen trænger ned til kartoflerne.

Det var i øvrigt Gyldendals store havebog der inspirerede mig til det med dyrkning gennem sort plast.

Jeg er helt ny udi havedyrkningens kunst, så jeg er ikke sikker på jordtypen. Det er vist sådan midt imellem: ret løs de øverste 30–40 cm, derefter leret. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan man bestemmer jordtypen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Fast, 8. september 2003 kl. 22.45

Hej!

Jeg skal bruge noget afdæknings plast men ved ikke hvad det hedder og hvor meget det koster? Kan i hjælpe med en evt forhandler,jeg bor i københavn.

Nyt svar til emnet »Kartofler med ringe hypning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kartofler med ringe hypning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider