Skrevet af: Miafrandsen, 11. marts 2008 kl. 21.19
Mon nogle ved hvor?
Så sidste år et firma der lavede og leverede rionet som hegn. Man kan bestille i forskellige mål med stolper af forskellig materiale og beplantning.
Det ville være en stor hjælp hvis nogle kender til et sådan sted...
Skrevet af: Helle Tányimboh, 9. april 2008 kl. 8.40
Hej Mia
Så tilfældigvis en annonce for den slags hegn i det sidste nye Ide-Nyt (husomdelt hus-have blad). Jeg kan ikke huske navnet på firmaet, men prøv at kigge i bladet.
Skrevet af: Miafrandsen, 9. april 2008 kl. 11.17
Hej Helle...
Mange tak, det var simpelthen lige præcis den annonce jeg håbede på at finde.
Så mange tak...
Skrevet af: Martin, 17. april 2008 kl. 11.31
Kan i evt. give navnet på firmaet (jeg ligger desværre ikke inde med seneste Ide Nyt)?
Tak
Skrevet af: Miafrandsen, 18. april 2008 kl. 14.37
Www.mobilane.dk har jeg fundet de vi skulle bruge.
pøj pøj
Skrevet af: Ken, 3. august 2008 kl. 22.51
Men kan man ikke bare bruge almindelig armeringsnet (rionet eller hvad det nu kaldes) og så selv plante – det må da være meget billigere? Findes der en vejledning på hvordan man gør?
Skrevet af: Mogens; E., 5. august 2008 kl. 21.36
Vejledning til Ken : Hos din lokale trælast køber du armeringsnet (for det meste er de rustne så husk handskerne) finder kraftige stolper som passer i højden til nettet+knap en meter, til ned i jorden. Du kan evt. skære nettet til med en vinkelsliber. Derefter sømmes eller skrues net til stolpe og der plantes. Det er moderne med rustent jern i haven, det skriver Bo- Bedre?
Skrevet af: Ken, 5. august 2008 kl. 22.06
Tak for det Mogens. Så er det bare at komme i gang.
Skrevet af: Grethe Iversen, 5. august 2008 kl. 23.27
Lige et lille fif, hos Poda hegn kan man købe nogle aluminiumsrør/stolper på 6 cm i diameteren med huller, samt nogle kroge med møtrik som passer til hullerne. Rionettet sættes fast på stolperne FØR de støbes ned i jorden.
Hele herligheden holder næsten evigt i modsætning til alm. træstolper.
Prisen er til at overkomme.
Skrevet af: Villy Christensen, 24. september 2008 kl. 21.37
Her er et godt gør det selv forslag, som jeg selv har fundet på og ligeledes udført med godt resultat.Armeringsnet (6 mm) også kaldet rionet monteres ganske enkelt i huller med diam. lidt større end netmaskerne på 6 mm.som bores i stolperne.Nettet skubbes på plads og holder sig selv uden skruer,søm,kroge eller lign. som de forsk. smarte firmaer anbefaler og du har dermed sparet penge ved selv at udføre arbejdet
Skrevet af: Knud Søndergård, 21. december 2008 kl. 20.58
Jeg vil gerne anbefale mig som leverandør af rionet hegn i alle former.
Find mig på www.havesmeden.dk
Her kan I også mine øvrige produkter.
Med venlig hilsen
Knud Søndergård
Skrevet af: Kenni Madsen, 19. januar 2009 kl. 20.32
Der er også en webshop ved navn www.jimahegn.dk så har det i færdige sektioner som både kan lægges ned eller stå op
prisen er også der.
Skrevet af: Linnea Larsen, 22. marts 2010 kl. 13.10
Jeg kan forstå at 6 mm rionet er den str. der skal bruges hvis jeg selv laver rionethegn, men hvor bred og høj kan jeg lave hver sektion i mit rionethegn så jeg er sikker på det ikke bliver for vakkelvorn?
Mvh
Linnea
Skrevet af: Villy Christensen, 22. marts 2010 kl. 21.49
En højde på rio-net hegn på 1.80 m og en længde på 2.00m
Dette vil være passende.
mvh. Villy.
Dette vil være passende.
mvh. Villy.
Dette vil være passende.
mvh. Villy.
Skrevet af: Linnea Larsen, 23. marts 2010 kl. 15.28
Tak for svaret.
Hvis jeg laver det smallere, kan jeg så lave det højere eller skal jeg have et 8mm rionet for at få det højere. Jeg vil godt op i omkring 2-2,2 meter.
Mvh
Linnea
Skrevet af: Villy Christensen, 23. marts 2010 kl. 19.02
Du kan sagtens lave dit hegn højere både 2 og 2.2m.
Som regel sælges rionet med målet : 2.15 / 2.50 i byggemarkeder. Sådan købte jeg mine.
Hvis du laver en overligger til de lodrette stolper, er du helt sikker på, at hegnet er fuldt stabil.
mvh. Villy Christensen.
Skrevet af: Mo Zargari, 30. december 2017 kl. 11.22
Jeg har tænkt mig at erstatte mit nuværende hæk med rionet som espalleir med stolpe af 10x10cm på højde af 180cm og rionet på 150x235cm lang mod vest, hvilken type stolpefod/bær skal jeg brug?
Mvh
Mo
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2017 kl. 12.46
Bare grav stolperne 80-90 cm ned. Det er klart den stærkeste løsning. Stolpefødder bliver et svagt punkt hvis der en konstruktion som forhindrer stolperne i at svaje fra side til side. Det kan man klare i f.eks. en carport, men ikke så let i et hegn.
Jeg tror godt du kan nøjes med 75x75mm stolper. Så bliver det noget billigere.
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2017 kl. 12.47
Edit: "hvis der IKKE er en konstruktion..." skulle der selvfølgelig stå.
Skrevet af: Mo Zargari, 30. december 2017 kl. 13.17
tykkelse på rionet er 5mm.Der er ikke konstruktioner hvor der skal sættes på.
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2017 kl. 13.32
Nej det er det jeg mener. Hvis du bruger en stolpesko som f.eks. denne
www.xl-byg.dk/produkter/befaestigelse-og-grovbeslag/hegnsbeslag/stolpebaerer/pn-beslag-varmforzinket-stolpebaerer-101x90x200-mm-u-profil.htm
sat i beton, så vil hegnet stå og svaje i vinden fordi metalet kan bøjes en lille smule. Det vil til sidst få stolpeskoen til at knække der hvor stangen og det U formede beslag er svejset sammen. Det sker ikke så let i f.eks. en carport pga. den stivhed der i den samlede konstruktion.
Hvis du derimod graver stolpen langt ned i jorden - mindst 80 cm, så har du stolpens stivhed hele vejen ned. På et eller andet tidspunkt vil stolpen selvfølgelig rådne ved jordoverfladen, men det tager nu mange år hvis du vælger egnet træ og evt. træbeskytter inden du graver dem ned.
Skrevet af: H. Christensen, 3. januar 2018 kl. 17.24
Har brugt stolpespyd og 75x75mm stolper. Og plantet klematis.
Mvh
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2018 kl. 17.34
Man kan jo altid finde en lettere løsning, og så slippe let om ved det. Og hvis det kun skal holde i nogle få år, så er det måske også godt nok.
Når jeg laver hegn, så graver jeg stolper i jorden 80 - 90 cm og stamper jorden hårdt til omkring stolperne. Det første hegn jeg lavede hvor jeg bor nu, har holdt siden 1984 og det står der endnu.
Og så kan man jo også fastgøre Rionettene på forskellig vis. Jeg har monteret den i øskner som er skruet fast i stolperne, så kan jeg løfte nettene af, når jeg skal vaske og male stolperne. Og så syntes jeg også at det ser lidt mere elegant ud, end når de er banket på med kramper.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2018 kl. 17.35
Rionet over indgang
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2018 kl. 17.36
Aftagelige Rionet
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. januar 2018 kl. 17.44
Køb eller lån en pælespade, så går det som en leg at grave stolper ned.
En pælespade er et grave/boreredskab med 2 håndtag. den kan grave huller som lige passer til stolpen, og den er hurtig at bruge. Og stolperne står bedre fast, når ikke man har gravet et større hul.
Flere byggemarkeder udlejer pælespader, hvis ikke din nabo har en du ka' låne.
Skrevet af: Mo Zargari, 5. januar 2018 kl. 18.01
Tak alle sammen.😀
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. januar 2018 kl. 10.04
jeg foretrækker naturfarvedee stolper - hvidt falder ikke rigtigt ind i beplantningen - men sådan er vi jo forskellige
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. januar 2018 kl. 20.48
Jamen Mogens, mit hegn skal da heller ikke "falde ind i beplantningen". Jeg har da sat det op for at markere hvad der er indenfor og hvad der er udenfor, så det må gerne være synligt. Og så syntes jeg nu, at det står godt til en nymalet hvid flagstang med et dannebrogsflag.
Men som du skriver, så er vi jo (heldigvis) forskellige. Jeg kan f.eks. heller ikke fordrage alle de "Silvan-blikkapsler" folk banker ovenpå deres hegnsstolper, det falder nu heller ikke ind i beplantningen som du skriver. Og når det så skal være ekstra mondænt, så fås de også i kobber til Mrs. hyacint.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.