Skrevet af: Christian Frederiksen, 10. februar 2008 kl. 10.17
Hej.
Skal have etableret lidt nåleskov på min jord.Hvilken nålesort er hurtigst voksende, har tænkt på rødgran,lærk og eller douglas i et mix men er der andre mere hurtigt voksende og går disse sorter sammen? Skal jeg forberede jorden til beplantning først? jorden har ligget brak som græsmark.
Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2008 kl. 9.38
Hej Christian
Prøv www.skovdyrkerne.dk – der er masser af erfaring samlet i deres litteraturforslag.
Ved at melde sig ind i Skovdyrkerne kan man få adgang til konsulentbistand – og dermed få mulighed for at undgå fejlvalg og fremgangsmåder, der ikke er optimale.
(Der er sikkert andre kredse / foreninger end Skovdyrkerne etableret i Danmark – det var bare lige, hvad jeg kunne Google mig frem til).
Måske kan den Landboforening, der dækker dit lokalområde være en anden mulighed – mange af landboforeningerne har også eksperter ansat, der tager sig af konsulentopgaver som f.eks mindre plantninger af skov.
God arbejdslyst
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. februar 2008 kl. 9.23
Hej Christian
Det mest effektive er at dybdepløje så snart jorden er bekvem,tromle og plante. Men det er bedst på sandjord,større arealer og til løvskov. Nåletræer ynder ikke metoden.
Dit plantevalg er fint. Lidt eg/rødeg ind imellem kan pynte. Rødel hvis det er tung jord, hvidel hvis det er tørt.
Hold fyr,birk og poppel ude af stykket.
Anne Marie
PS Vi har lige meldt os ud af skovdyrkerne. De er kun interesserede i store bedrifter, og kan kun dyrke skov med kemi og kunstgødning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.