Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 3.28
I efteråret har jeg samlet agern af almindelig eg og af den søjleformede type, desuden nogle valnødder- og jo- jeg véd, det vil tage mange år, før de bliver til træer. :-)
Jeg har indtil videre opbevaret dem i en luftæt box i køleskabet- men jeg kan ikke huske, hvordan man skal så og passe dem. (Har glemt at bookmarke den internetside).
Men nu må det da snart være tid at så.?
Nu jeg er i gang- så har jeg også nogen citron-, æble- og pærekerner, som jeg gerne vil så, hjælp udbedes til sådybte og så videre?
Kan jeg bruge pottemuld- eller skal det være såjord?
Mvh
Tine Andersen
Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2008 kl. 9.23
Jeg har god erfaring med at så valnødder, du lægger nødderne i fugtig såjord i marts måned jorden holdes let fugtig, ikke våd for så rådner nødderne, i løbet af 2–3 uger vælter de små træer op og du kan ompotte dem.Næste år kan du plante dem på blivestedet,husk at valnøddetræer bliver meget store og kræver megen plads, om 8–10år kan du høste de første nødder. ps det er ikke nogen god ide at opbevare nødderne i en lufttæt beholder de skal kunne ånde.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2008 kl. 11.34
Okay- tak.
Jeg har lige været ude og kigge i boxen- og i det mindste var de da ikke mugne. Erfaringsmæssigt synes, jeg der let bliver for fugtigt i køleskabet, derfor boxen.
Ih, der er længe til marts, når jeg nu allerde har kløe i fingrene.
Vi har en pæn grund, og der bestemt plads til store træer- vi fik fældet de fleste for nogen år siden, da de simpelthen stod uhensigtsmæssigt. (Det var bestemt ingen nyindflytter-motorsavsmassakre, men velovervejet). Jeg elsker træer- også de store, men at flytte ind i en 70-er have med ask(!) og rødgran (de skulle være lætræer, men ikke var fældet i tide- alle løvtræerne stod bagved mod vinden).- og mængder af stedsegrønne harmonerer ikke med mit plantesyn.
Vi beholdt det flotteste af bøgetræerne.
Valnød bliver lidt krævende, da vi har havvind på to sider- og iskold østenvind på den tredje.
Og jo- jeg har selv købt en rødgran, og to Serbisk gran- og 3 kristtjørn- og 5 enebær- og to thujaer. Shame on me! ;-) Jeg kan jo ikke lide stedsegrønt!
Mvh
Tine- med havedrømmene
Skrevet af: Flemming Lindberg, 25. juli 2012 kl. 13.50
Hej Tine!
Jeg såede agern for ca. 6 år siden, og det gik i høj grad efter tilfældighedernes spil. Vi var hen på efteråret en tur i skoven, da jeg så en mængde agern, og jeg tog en håndfuld i lommen. Da jeg kom hjem tænkte jeg, at naturen sikkert kendte det bedste tidspunkt til såningen, altså lagde jeg dem i jorden med det samme. Min erfaring med små nye ting, der gerne vil op af jorden er at de gerne vil have fred dertil, og det får de inde i eller tæt på en hæk, og så satte jeg et par pinde til afmærkning, mine agern har aldrig været i køleskab, så det fik jeg aldrig sat ind i.
Hilsen og held og lykke fra Flemming!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.