Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 25. november 2007 kl. 9.10
Hej alle,
Vi har fået børn, og har derfor besluttet at sætte køkkenhaven på standby i et par år indtil de kan være med selv, og det ikke skal være et ræs mod uret for at nå at luge medens der soves til middag.
I den forbindelse vil vi gerne bare dække bedene over, så de ikke gror til i græs, og vi således kan tage bedene i brug igen når vi gerne vil starte igen. Vi har derfor brug for ukrudsdug i 5 meters bredde og ca. 10 meters længde.
Er der nogen der kender en producent hvor man kan købe det i disse bredder?
Andre forslag til afdækning af bedene er også velkomne.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. november 2007 kl. 20.03
Du kan købe det hos grossisten http:/www.hartving.dk
Anne Marie
Skrevet af: Trine Hedegaard, 25. november 2007 kl. 20.39
Jeg tror nok, at man skal dække ukrudtsdugen, da den mørnes af sollys. Jeg er dog ikke ekspert, men jeg ville sikre mig før jeg købte, hvis jeg var dig.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 25. november 2007 kl. 21.44
Hej Anne Marie,
Er det fibertex'en du henviser til? Er den ukrudtshæmmende når den er solgennemtrængelig?
Hvad mener du om det Trine skriver med dækningen?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. november 2007 kl. 21.52
Den sorte ukrudtsdug,vi anvender til gangarealer og pottebede,er flettede fibertråde, så vand kan trænge ned, men ukrudt kan ikke gro igennem. Man kan således helt undgå ukrudts-sprøjtningen.
Det kan ikke nedbrydes af solen,så man skal være omhyggelig med at fjerne alt(også løsrevne tråde)fra anvendelsesområdet,så dyr og maskiner ikke lider unødigt!
Det kan holde til færdsel 10–15 år mindst.
Det er set anvendt til flettepile-kulturer,beplantninger på ukrudts-befængte arealer,hvor man planter i huller skåret i dugen. Da det aldrig forgår,synes jeg det er en vanvittig måde at bruge det på. Her kan man bruge fibertex.
Hilsen Anne Marie
Der er forskellige handelsnavne:hortex,mypex m.fl.
Skrevet af: Bo Jensen, 21. marts 2011 kl. 11.26
Hej Anne Marie
Dette kan købes hos garta læs mere http:// www.garta.dk. De er forhandlere af ukrutsdug fra GG construction www.ggconstruction.dk.
Hilsen Bo
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2011 kl. 14.52
Man kan bare ikke handle som privat hos Garta - jeg spurgte dem så sent som i sidste uge, så det kræver, at man kender nogen, der kan købe det for en...
Jeg kunne nemlig også godt bruge noget af den slags dug!
Skrevet af: Jan E, 21. marts 2011 kl. 15.43
Jes,
kan en pressening ikke gøre det?
(er klar over at vandet ikke trænger igennem og "løber af")
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. marts 2011 kl. 20.27
Har lige købt 50m i 5m bredde hos www.hartving.dk og der kan alle handle, men man skal købe hele ruller.
Anne Marie
Skrevet af: Jesper D., 22. marts 2011 kl. 9.02
Fibertex nedbrydes altså af sollys. Det står også her:
www.fibertex.com/da-DK/Forretningsomraader/Geotextiles/Documents/haandvaerkerloesblad_01_2010.pdf (nederst til venstre)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.